Hopp til innhold

«Dunkirk»: – Kunne ha endret verdenshistorien

I dag har filmen «Dunkirk», som er basert på den sanne historien om tusenvis av allierte soldater fanget på en strand og omringet av tyske topper, premiere i Norge

SLAGET OM DUNKIRK: Filmens tittel «Dunkirk», er det britiske navnet på den franske byen Dunkerque.

Foto: Courtesy Of Warner Bros. Pictures / AP

«Dunkirk» er basert på hendelsene som fant sted i mai og juni 1940 i den lille franske kystbyen Dunkerque. Flere hundre tusen allierte soldater fra Belgia, Storbritannia og Frankrike var omringet av tyske tropper, før de ble evakuerte over Den engelske kanal.

Filmen er regissert av «The Dark Knight»-regissøren Christopher Nolan og har fått mange gode anmeldelser, blant annet terningkast fem av filmpolitiet.

Intense kamper

Professor ved Universitetet i Oslo, Øystein Sørensen, sier at det var store og intense kamper mellom de allierte og de tyske soldatene.

– Det var intense kamper der de allierte prøvde å holde de tyske troppene unna mens evakueringen til Storbritannia pågikk.

Det som skjedde i forkant av slaget, var at Tyskland hadde invadert Frankrike tidlig i mai 1940, og feide unna det meste av motstand. Storbritannia sendte styrker til Frankrike og Belgia for å hjelpe til med å stanse tyskerne.

– Senere i mai ble de britiske soldatene forfulgt og forsøkt innringet av tyske styrker, forteller Sørensen.

KRIGSARKIVET - 2. verdenskrig

DUNKERQUE: Frakteskipet SS «Hird» var en av de norske båtene som hjalp til med evakueringen. Bildet viser britiske soldater om bord i «Hird» på vei til England.

Foto: Scanpix / NTB scanpix

Kunne blitt en katastrofe

Men tyskerne stoppet offensiven, noe som gjorde det mulig for de allierte å sette i gang en evakuering. Det er flere teorier om hvorfor tyskerne valgte å stoppe opp.

Ifølge journalist i Dagsavisen Lars West Johnsen, som både har sett og skrevet om filmen, kan det hende at tyskerne tok seieren litt på forskudd.

– Tyskerne bremset fremrykningen fordi de antok at slaget var over. Og Churchill sa den gang at om de ikke hadde gjort det, kunne dette blitt en av de største militære katastrofene i vår historie, sier han.

Lite oppmerksomhet

Omtrent 400.000 soldater var på strendene i Dunkerque, og alle stod i fare for å miste livet. Men da de tyske troppene stoppet opp, ble 338.000 franske og britiske soldater evakuert i små og store båter, mens 40.000 franske soldater etter hard kamp måtte gi seg 4. juni. Dette er grunnen til at slaget om Dunkerque har fått lite oppmerksomhet i verden, mener Johnsen.

– Siden det gikk bra, så er slaget blitt husket som en logistisk øvelse med å få mange soldater over i mange båter og over kanalen og i trygghet i England.

Sørensen mener at hvis slaget om Dunkerque hadde fått et annet utfall kunne det ha endret verdenshistorien.

– For å si det veldig kort og enkelt, så kunne man opplevd at Hitler hadde vunnet krigen allerede i 1940, sier han.

«Dunkirk» har premiere i Norge onsdag 19. juli.

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters