NRK Meny
Normal

– Rekordår for norsk musikk

Norskandelen av musikksalget i år vil trolig nå 50 prosent. Det er ny rekord.

Bernhoft, Mena, Høyem

Jarle Bernhoft, Maria Mena og Sivert Høyem har alle solgt bra med plater i 2011. Det ligger an til å bli et rekordår for norskandelen i musikksalget her til lands.

Foto: Scanpix

Hittil i år har norsk musikk en markedsandel på 47 prosent av det totale platesalget.

Foran julesalget har bransjen tro på en rekordstor norskandel når året er omme.

– Av våre største utgivelser til jul er det mest norsk. Det er helt klart mulighet for at norskandelen av totalt salg kan bli i nærheten av 50 prosent, sier Petter Singsaas, sjef for Norges største plateselskap Universal og styreleder i bransjeorganisasjonen IFPI.

Petter Singsaas, Universal

Universal-sjef og IFPI-styreleder Petter Singsaas.

Foto: Meek, Tore / SCANPIX
Erik Mortvedt i rappe-duoen Erik og Kriss på Norwegian Wood.

Erik Mortvedt utgjør halvparten av popduoen Erik og Kriss.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

– Bedre holdninger

Den forrige rekorden er fra 2009. Da sto norsk musikk for 48 prosent av det totale platesalget.

Mens internasjonale popstjerner dominerte platesalget for ti år siden, har navn som Odd Nordstoga, Sivert Høyem og Jarle Bernhoft i år ligget i toppen av VG-lista.

– Holdningene generelt til norsk musikk ble bedre i løpet av 2000-tallet. Det lages bedre musikk, og folk har akseptert den lokale musikken i større grad. Også har kanskje den internasjonale musikken blitt litt dårligere, sier Singsaas.

– Norge har fått en popkultur

Erik Mortvedt utgjør halvparten av duoen Erik og Kriss, som har ligget 35 uker på albumlista med plata «Back to Business».

Han tror årsaken til at norsk musikk selger bedre er at flere artister sikter mot et bredt publikum.

– En popkultur har fått fotfeste i Norge. Det har ikke eksistert på mange år. Vi har hatt a-ha, men de var egentlig størst i utlandet. Bortsett fra det har vi drevet med vårt her oppe. Nå er det blitt mer akseptert å lage popmusikk, sier Mortvedt.

Hør saken fra Kulturnytt:

LES OGSÅ:

Norskandel av salget av musikk

År

Andel norsk musikk av totalsalget

Omsetning av musikk til forbruker (i kroner)

1988

23 prosent

-

1989

24 prosent

-

1990

23 prosent

-

1991

24 prosent

-

1992

25 prosent

-

1993

24 prosent

-

1994

28 prosent

-

1995

21 prosent

-

1996

25 prosent

-

1997

26 prosent

-

1998

19 prosent

-

1999

19 prosent

ca. 2,1 milliarder

2000

17 prosent

ca. 2,1 milliarder

2001

18 prosent

ca. 1,9 milliarder

2002

19 prosent

ca. 1,9 milliarder

2003

20 prosent

ca. 1,8 milliarder

2004

25 prosent

ca. 1,8 milliarder

2005

36 prosent

ca. 1,6 milliarder

2006

40 prosent

ca. 1,5 milliarder

2007

37 prosent

ca. 1,4 milliarder

2008

38 prosent

ca. 1,2 milliarder

2009

48 prosent

ca. 1,2 milliarder

2010

42 prosent

ca. 1 milliard

2011 (foreløpig)

47 prosent

 

Kilde: IFPI. Klassisk musikk regnes utenom statistikken.