NRK Meny
Normal

Er VG-lista avleggs?

Både MTV og Billboard har nå egne lister som omfatter sosiale medier. Artisten Torgny Amdam ettersøker det samme i Norge.

Platebutikk, illustrasjonsbilde

Er det nok at VG-lista tar for seg av salg hos platebutikker og nettbutikker? Torgny Amdam mener også sosiale medier må telle.

Foto: Colourbox.com

Amulet

Torgny Amdam, her fra en tidligere Amulet-konsert, stiller seg kritisk til VG-lista.

Foto: Kim Erlandsen / NRK
Statoil-stasjonen på Sandsli

Det at ikke VG-lista tok med salg fra bensinstasjoner, skapte i sin tid debatt. Nå er det sosiale medier som banker på døra.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Stadig flere band og artister slår gjennom via nettet. Problemet som nå åpenbarer seg er at de ikke blir registrert på samme måte som artister som selger godt over skranken hos platebutikkene.

Får vi dermed et rett inntrykk over hva som er mest populært gjennom dagens ordning, hvor VG-lista bare gjenspeiler salg av singler gjennom platebutikker og nett?

Nei, mener Torgny Amdam, tidligere vokalist i Amulet, nå som soloartisten Torgny. I et intervju med Ballade.no sier han at en også bør vurdere å ta med streamingtjenester og andre faktorer som sosiale medier bidrar med.

Omdiskutert liste

VG-lista som i lengre tid ble kritisert for å ikke inkludere salg fra bensinstasjoner og lignende utsalgssteder, nå senest i forbindelse med salg fra Bjørn Eidsvågs seneste album. Han har solgt betydelige mengder album i dagligvarekjeder som COOP og Rema 1000 uten å få salgene registrert. Nå ettersøker Amdam en liste som også omfatter streaming.

Les også:

Selv har han fått mye oppmerksomhet for singlene «Big day» og «The only game». Sistnevntes musikkvideo ble kåret til Skandinavias beste under Bergen Internasjonale Filmfestival i høst.

- De to videoene blir nå spilt ca 200 ganger i døgnet, i snitt, og det har ikke stoppet opp, heller. Det bygger navnet mitt som artist, og det er jo dødskult at noe slikt blir lagt merke til på denne måten. Men salget av singler er minimalt, sier Amdam som mener VG-lista per i dag er «helt avleggs».

- De som kjøper CDer på Platekompaniet er bare en liten del av helheten i musikkhverdagen i dag. VG-lista er helt avleggs hvis den har til hensikt å fange opp hva folk virkelig bryr seg om. Det reelle musikkonsumet i dag speiles ikke i det hele tatt.

Jobber med saken

Marte Thorsby, daglig leder i IFPI, organisasjonen som utarbeider VG-lista, sier videre i artikkelen at lista ikke har som hensikt å gjenspeile det totale musikkonsumet, men at det jobbes med innlemming at streamingstall.

- Hensikten er å reflektere kjøpt og betalt musikk, som utgjør en stor del av, men ikke det totale konsumet. Om man skal gjenspeile det totale konsumet, må både radiospilling og avspilling på ulike gratis nettjenester omfattes.

- Hvis VG-lista bare reflekterte det som selges i fysisk format, er jeg enig i at lista ikke ville vært representativ. Men den inneholder også tall fra nedlastning, noe som utgjør en større og større del av det totale musikksalget. Vi jobber også med å innlemme streamingtall i utarbeidelsen, noe som vil gjøre lista enda bedre, sier Thorsby.

Det er ikke per dags dato klart når en slik streamingsoversikt kan bli en del av lista

- VG-lista er ment for å reflektere det som faktisk selges av musikk, men det er klart sosiale medier er viktig for det totale konsumet. Et stort antall visninger kan generere salg, streaming og konsertpublikum, og er en viktig del av verdikjeden, sier Thorsby.

Allerede i USA

I løpet av fjoråret ble det lansert tre store tjenester i USA som ranker musikk etter populæritet i sosiale medier. Først ute var The Ultimate Chart. Senere fulgte Billboard opp med sin Social 50, før MTV like før årsskifte lanserte sin Music Meter.

Med slike lister håper de å gjenspeile hvilke artister som opptar fans på nettet akkurat nå. I stedet for å basere seg på tradisjonelle målemetoder, vil altså disse listene blant annet måle aktiviteten på sosiale medier, streams på videosider og data om salg og radiospilling.