Flyvende brudepar, gylne haner og fiolinspillende geiter.
Dette er motiver vi forbinder med den fransk-belarusiske jødiske kunstneren Marc Chagall.
Han betraktes som modernismens store, lyriske gåtemaler: En som med en dyp skjønnhetslengsel sydde sammen brokker av barndomserindringer, elementer fra folkefantasien og religiøse symboler.
Få vil tenke på ham som en typisk samfunnsengasjert og politisk kunstner. Men på en måte var han faktisk nettopp det, i hvert fall i mellomkrigstiden.
Det er dette litt ukjente kapittelet i kunstnerskapet hans som Henie Onstad Kunstsenter nå vil løfte frem.
Og jeg må si jeg både ble overrasket og inspirert! Dette var en kunstner jeg trodde jeg kjente til bunns.
Men her byr de altså på en motivkrets og tolkninger av denne som jeg ikke har vært oppmerksom på før.
Hans malerier fra 30- og 40-tallet viser at han ikke bare var en kunstner som søkte tilflukt i sin egen surrealistiske drømmeverden, men en som uredd gikk inn og reflekterte over den voksende antisemittismen i Europa og jødenes tunge skjebne.
På Henie Onstad Kunstsenter vises nå en fin blanding av kjente arbeider fra perioden, men også en hel del verk som vil være nye for de aller fleste.
Lengsel etter hjemstedet
Marc Chagall vokste opp i byen Vitebsk i dagens Belarus, som den gang var del av det russiske keiserriket.
I 1922 valgte han å emigrere til Paris da kommunistpartiet innskrenket den kunstneriske friheten.
Han skildret i mange bilder hvordan han forsøkte å slå rot i sin nye hjemby.
I flere malerier lar han den velkjente landsbybebyggelsen smelte sammen med metropolen, med Eiffeltårnet som det parisiske symbolet.
Men Paris ble ikke noe permanent hjemsted for ham. Da Tyskland okkuperte Frankrike, måtte han og kona Bella flykte til New York.
Kristus som jødisk symbol
På 30- og 40-tallet kretset han mye omkring det jødiske. Et særlig sterkt bilde som jeg aldri har sett før, er «Ensomhet» fra 1933.
Her ser vi en mann med toraen i armene som sitter med hodet mot håndbaken og grubler med en brennende by i bakgrunnen.
Som et bilde på den urettferdige jødeforfølgelsen brukte han korsfestelsesmotivet. Her understreket han med ulike attributter det faktum at Jesus Kristus selv var jøde.
I «Korsfestelse i gult» (1940) er det den grønne toraen som henviser til hans jødiske opphav.
Her har frelseren fått kvinnelige former. Kanskje for å vise at det ikke bare handler om den faktiske snekkersønnen fra Nasaret, men alle verdens jøder, som også skulle forfølges nådeløst og på ulike måter spikres til korset.
I noen av disse motivene synes jeg det litterære tar litt overhånd, som der vi ser en nazist (muligens Hitler selv) med uniform og nazimerke rigge ned stigen ved korsets fot.
Kunstens styrke er jo at den symboliserer og stiliserer og formidler ting mellom linjene.
Her blir budskapet litt for eksplisitt, og det henfaller mer til en flat illustrasjon av et litt overtydelig poeng.
Fargerikt og livsbejaende
Det er vidunderlig å vandre gjennom den fargerike og livsbejaende utstillingen.
Marc Chagall var en suveren kolorist. Han malte med en sanselig varhet og skapte en magisk stemning og uttrykkskraft i bildene sine.
Som formgiver var han noe mer ujevn.
Han var nok ikke kunstneren som detaljplanla sine komposisjoner, men ofte fikk han likevel ting til å falle inn i en slags intuitiv balanse.
Med Ukraina-krigen som et dystert bakteppe opplever jeg «Marc Chagall: en verden i opprør» som fortvilet relevant.
Men utstillingen er likevel ikke verken mørk eller tung.
Dette kunstneriske universet er så fullt av skjønnhet, vitalitet og oppdrift at jeg likevel går derifra og kjenner meg beriket og løftet!
Hei!
Jeg er frilanser og skriver anmeldelser om arkitektur og kunst for NRK. Les hva jeg synes om Nasjonalmuseet, eller 22. juli-minnestedet på Utøykaia. Les gjerne også anmeldelsene av «Floker av tråd og tau» av Magdalena Abakanowicz, «Meditasjoner over Dantes Inferno» av Håkon Bleken og «LOL – Humor i norsk kunsthistorie» ved Haugar i Tønsberg. Her kan du også se hva jeg mener var de tolv sterkeste kunstopplevelsene i 2023.