Det knytter seg stor prestisje til rollen som festspillutstiller. Da er man virkelig tatt inn i varmen og anerkjent som en av landets viktigste kunstnere.
I år er det Toril Johannessen som har fått det ærefulle oppdraget.
Johannesen er både dyktig og anerkjent. Hun er innkjøpt av store museer og vist på viktige mønstringer som for eksempel Documenta i Kassel.
Men personlig opplever jeg kunstnerskapet hennes som kjølig, utilgjengelig og teoritungt.
Johannessen tar fatt i mange spennende problemstillinger. Hun er opptatt av møtepunktene mellom kunst og vitenskap, og i prosjektene hennes inngår ofte mye forskningsfakta, statistikk og lingvistiske spissfindigheter.
Og det er ikke alltid at verkene hennes kommuniserer så bra rent visuelt.
Positiv overraskelse
Men så feil kan man ta. Det første som møter meg, er et overraskende sanselig og visuelt prosjekt.
Ved inngangen til Kunsthallens storsal forstår jeg at jeg skal sette fra meg skoene.
Jeg går barbent inn på gulvet som er dekket av vevde filleryer i ulike grønn-og blåtonenyanser, med innslag av hvitt og sennepsgult. Kuratoren forteller at teppene er vevd av gammelt militærmateriell som knappetelt, kamuflasjetekstiler, soveposer, ullundertøy og arbeidsbukser.
Noen av ryene er så lange at de ender i store ruller, som det er lov å sette seg ned på.
Mens jeg går, kjenner jeg på hvordan de ulike materialene føles mot fotsålene mine. Den beigegule ryen skapt av ullundertøy er bløt og varm å trå på, mens den som er vevd av teltduk, kjennes hard og kjølig.
Det er en fin spenning mellom det nære, hjemlige og trygge som vi forbinder med filleryen, og det litt uhyggesvangre og upersonlige som knytter seg til Forsvaret.
Uniformert ned til undertøyet
Jeg setter meg ned på en skinnende blå tepperull, og tenker at dette koloristisk sett er litt som et landskap.
Med de grønne, spettete ryene som skogen, de blekgrønne og gule som eng og åker, de dypblå teppene som elv og hav og de gråhvite som himmel.
Dessverre slår den intense grønne veggfargen dette vakre, subtile fargespillet litt i hjel.
Selv har jeg aldri satt mine ben i en militærleir, men gamle klær og brukstekstiler bærer likevel bestandig på potensielle fortellinger. Akkurat disse klærne og tekstilene er sånn sett i en særstilling. Vi assosierer dem ikke umiddelbart med noe individuelt. I Forsvaret er man uniformert helt ned til undertøyet.
Men kanskje er det nettopp dette ryene minner oss om: at det store, upersonlige krigsmaskineriet faktisk alltid består av unge, levende mennesker.
Utilgjengelig og teoritungt
På veggen henger det kart med stedsnavn på folkemunne, som vitner om gammel krigshistorie, eller en militær tilstedeværelse.
Rent estetisk bærer arbeidene utvilsomt preg av Johannesens kunstneriske kompetanse og klare formsans. Men med alle sine navn og streker er det helt umulig å finne de forskjellige stedene på kartet.
Jeg blir mer irritert enn egentlig engasjert.
Det samme gjelder for verket som vises i det tilstøtende rommet. Her er en hel rekke små, fargerike abstrakte bilder utstilt.
Dette er abstraherte, små «pålitelighetsdiagrammer». Altså slike som inngår i store militære kart, og som definerer trygge og usikre soner.
Som rene billeduttrykk gir disse meg nokså lite, kanskje fordi den intense grønne veggen stjeler mesteparten av fokuset i rommet. Uansett er publikum fullstendig avhengig av å lese seg opp på konteksten for å få noe som helst ut av det.
Et annet verk som også fordrer ganske mye fordypning, er en installasjon som blant annet består av halvvisne stiklinger i potter.
På et bord sammen med plantene er det mye tekstlig og fotografisk dokumentasjon.
Jeg leser at disse stiklingene skulle vært plantet på Saltfjellet som del av et minnesmerke over sovjetiske krigsfanger. Her skulle plantene bidra til å skape rikere jordsmonn i det karrige fjellandskapet.
Før i tiden kalte man visstnok denne fjellovergangen som «blodveien», med referanse til den dramatiske krigshistorien.
Men tross dette sterke bakteppet griper ikke verket meg.
Det blir for utilgjengelig og teoritungt.
Stått bedre på egen hånd
Jeg tar meg i å ønske at Toril Johannessen hadde nøyd seg med den flotte ideen knyttet til filleryene.
Tenk om hun hadde skrelt bort alt av diagrammer, kart og lange tekster, og latt dette tale helt for seg selv.
Vi trenger ikke mange og lange forklaringer for å ha utbytte av dette.
I møte med denne erindringsveven dannet av konkrete rester av vår samfunnsberedskap, kan publikum oppleve vidt forskjellige ting.
Noen vil med glede eller ubehag huske sin egen tid i militæret, mens andre vil gruble over større problemstillinger knyttet til forsvar og krig; som det evige spørsmålet om hvorvidt opprustning egentlig gjør oss tryggere.
På vei ut av Kunsthallen føler jeg meg tross alt ganske oppløftet.
Filleryeverket i seg selv gjør utvilsomt utstillingen verdt et besøk.
Hei!
Jeg er frilanser og skriver anmeldelser om arkitektur og kunst for NRK. Les hva jeg synes om Kunstsilo, Nasjonalmuseet, eller 22. juli-minnestedet på Utøykaia. Les gjerne også anmeldelsene av «Floker av tråd og tau» av Magdalena Abakanowicz, «Meditasjoner over Dantes Inferno» av Håkon Bleken og «Sylkvasse sting» av Britta Marakatt-Labba. Her kan du også se hva jeg mener var de tolv sterkeste kunstopplevelsene i 2023.