Hopp til innhold
Anmeldelse

Overraskende sanselig

Ett av verkene er så sterkt at resten av utstillingen blir overflødig.

fra utstillingen «Avskrekking og beroligelse» av Toril Johannessen, Bergen Kunsthall 2024
Foto: THOR BRØDRESKIFT / BERGEN KUNSTHALL
Terningkast 4 Kunst

«Avskrekking og beroligelse»

Toril Johannessen

Festspillutstillingen 2024, Bergen Kunsthall

23. mai–11. august 2024

Det knytter seg stor prestisje til rollen som festspill­utstiller. Da er man virkelig tatt inn i varmen og anerkjent som en av landets viktigste kunstnere.

I år er det Toril Johannessen som har fått det ærefulle oppdraget.

Johannesen er både dyktig og anerkjent. Hun er innkjøpt av store museer og vist på viktige mønstringer som for eksempel Documenta i Kassel.

Men personlig opplever jeg kunstner­skapet hennes som kjølig, utilgjengelig og teoritungt.

Johannessen tar fatt i mange spennende problem­stillinger. Hun er opptatt av møte­punktene mellom kunst og vitenskap, og i prosjektene hennes inngår ofte mye forskningsfakta, statistikk og lingvistiske spiss­findigheter.

Og det er ikke alltid at verkene hennes kommuniserer så bra rent visuelt.

Kunstner Toril Johannesen, bilde tat ifm festspillene i bergen 2024

ANERKJENT: Kunstner Toril Johannessen (født 1978) vokste opp i Harstad, studerte ved Kunsthøgskolen i Bergen, og bor og arbeider i Bergen.

Foto: Kobie Nel

Positiv overraskelse

Men så feil kan man ta. Det første som møter meg, er et overraskende sanselig og visuelt prosjekt.

Ved inngangen til Kunsthallens storsal forstår jeg at jeg skal sette fra meg skoene.

Jeg går barbent inn på gulvet som er dekket av vevde fille­ryer i ulike grønn-og blåtone­nyanser, med innslag av hvitt og senneps­gult. Kuratoren forteller at teppene er vevd av gammelt militær­materiell som knappe­telt, kamuflasje­tekstiler, sove­poser, ull­undertøy og arbeids­bukser.

Noen av ryene er så lange at de ender i store ruller, som det er lov å sette seg ned på.

Toril Johannessen, «Avskrekking og beroligelse», 2024. Avskrekking og beroligelse, 2024. 18 filleryer vevet med militære tekstiler. Detaljbilde fra utstillingsåpningen. Med tillatelse fra kunstneren og OSL Contemporary.

FARGESPILL: Jeg liker koloritten i fillery-prosjektet til Johannessen. I de klassiske filleryemønstrene blir krigsmateriellet forvandlet til noe hjemmekoselig og trygt. Jeg liker denne brytningen.

Foto: Terkel Eikemo / Bergen Kunsthall
kunstverk av Toril Johannessen for festspillene i bergen 2024

Teppene er vevd av gammelt militærmateriell.

Foto: Toril Johannessen
fra utstillingen «Avskrekking og beroligelse» av Toril Johannessen, Bergen Kunsthall 2024
Foto: THOR BRØDRESKIFT / BERGEN KUNSTHALL

Mens jeg går, kjenner jeg på hvordan de ulike materialene føles mot fot­sålene mine. Den beige­gule ryen skapt av ull­undertøy er bløt og varm å trå på, mens den som er vevd av telt­duk, kjennes hard og kjølig.

Det er en fin spenning mellom det nære, hjemlige og trygge som vi forbinder med fille­ryen, og det litt uhygge­svangre og upersonlige som knytter seg til Forsvaret.

Uniformert ned til undertøyet

Jeg setter meg ned på en skinnende blå teppe­rull, og tenker at dette koloristisk sett er litt som et landskap.

Med de grønne, spettete ryene som skogen, de blek­grønne og gule som eng og åker, de dypblå teppene som elv og hav og de gråhvite som himmel.

Dessverre slår den intense grønne vegg­fargen dette vakre, subtile fargespillet litt i hjel.

Selv har jeg aldri satt mine ben i en militær­leir, men gamle klær og bruks­tekstiler bærer likevel bestandig på potensielle fortellinger. Akkurat disse klærne og tekstilene er sånn sett i en særstilling. Vi assosierer dem ikke umiddelbart med noe individuelt. I Forsvaret er man uniformert helt ned til undertøyet.

Men kanskje er det nettopp dette ryene minner oss om: at det store, upersonlige krigs­maskineriet faktisk alltid består av unge, levende mennesker.

fra utstillingen «Avskrekking og beroligelse» av Toril Johannessen, Bergen Kunsthall 2024

Kartene med stedsnavn på folkemunne er vakre, men jeg mener verket ville stått sterkere hvis disse var utelatt. Teppene taler for seg selv og trenger ikke det tunge teoretiske rammeverket. Vi ser at her er det både kompetanse og estetisk sans.

Foto: THOR BRØDRESKIFT / BERGEN KUNSTHALL
fra utstillingen «Avskrekking og beroligelse» av Toril Johannessen, Bergen Kunsthall 2024

Det er en viss koloristisk sammenheng mellom det grønne, det blå og det gule. Det kunne vært litt interessant hvis man så helt estetisk på det, og tok bort det som gjør det så plansjeaktig. De grønne veggene stjeler mye av oppmerksomheten.

Foto: THOR BRØDRESKIFT / BERGEN KUNSTHALL
fra utstillingen «Avskrekking og beroligelse» av Toril Johannessen, Bergen Kunsthall 2024
Foto: THOR BRØDRESKIFT / BERGEN KUNSTHALL / Thor Brodreskift

Utilgjengelig og teori­tungt

På veggen henger det kart med steds­navn på folke­munne, som vitner om gammel krigs­historie, eller en militær tilstede­værelse.

Rent estetisk bærer arbeidene utvilsomt preg av Johannesens kunstneriske kompetanse og klare formsans. Men med alle sine navn og streker er det helt umulig å finne de forskjellige stedene på kartet.

Jeg blir mer irritert enn egentlig engasjert.

Det samme gjelder for verket som vises i det tilstøtende rommet. Her er en hel rekke små, fargerike abstrakte bilder utstilt.

fra utstillingen «Avskrekking og beroligelse» av Toril Johannessen, Bergen Kunsthall 2024

Dette er abstraherte små «pålitelighetsdiagrammer» som i store kart viser hva som er trygge og hva som er usikre soner. Jeg kan ikke si at jeg synes dette er så veldig spennende verken konseptuelt eller visuelt. Men her ser man virkelig hvilken katastrofe denne grønne veggen er.

Foto: THOR BRØDRESKIFT / BERGEN KUNSTHALL

Dette er abstraherte, små «pålitelighets­diagrammer». Altså slike som inngår i store militære kart, og som definerer trygge og usikre soner.

Som rene billed­uttrykk gir disse meg nokså lite, kanskje fordi den intense grønne veggen stjeler meste­parten av fokuset i rommet. Uansett er publikum fullstendig avhengig av å lese seg opp på konteksten for å få noe som helst ut av det.

Et annet verk som også fordrer ganske mye fordypning, er en installasjon som blant annet består av halv­visne stiklinger i potter.

På et bord sammen med plantene er det mye tekstlig og fotografisk dokumentasjon.

Jeg leser at disse stiklingene skulle vært plantet på Saltfjellet som del av et minnes­merke over sovjetiske krigs­fanger. Her skulle plantene bidra til å skape rikere jords­monn i det karrige fjellandskapet.

fra utstillingen «Avskrekking og beroligelse» av Toril Johannessen, Bergen Kunsthall 2024. "Stiklingene. Utdrag fra et ikke- realisert minnestedsprosjekt", 2024

TEORITUNGT: Her står verket «Stiklingene. Utdrag fra et ikke-realisert minnestedsprosjekt». I motsetning til teppeverket står ikke dette spesielt sterkt visuelt på egne ben, men er avhengig av at vi leser masse.

Foto: THOR BRØDRESKIFT / BERGEN KUNSTHALL
fra utstillingen «Avskrekking og beroligelse» av Toril Johannessen, Bergen Kunsthall 2024

Jeg blir helt svimmel av å skulle lese all informasjonen og kobler raskt ut, selv om utgangspunktet med minnested egentlig er ganske dramatisk.

Foto: THOR BRØDRESKIFT / BERGEN KUNSTHALL

Før i tiden kalte man visstnok denne fjell­overgangen som «blodveien», med referanse til den dramatiske krigs­historien.

Men tross dette sterke bakteppet griper ikke verket meg.

Det blir for utilgjengelig og teori­tungt.

Stått bedre på egen hånd

Jeg tar meg i å ønske at Toril Johannessen hadde nøyd seg med den flotte ideen knyttet til fille­ryene.

Tenk om hun hadde skrelt bort alt av diagrammer, kart og lange tekster, og latt dette tale helt for seg selv.

fra utstillingen «Avskrekking og beroligelse» av Toril Johannessen, Bergen Kunsthall 2024

Hvis jeg går på utstilling, så er det for å få visuelle opplevelser. Dette blir for tørt og teoretisk for meg. I en helt serie med kart over det globale nord har hun med rød akvarellmaling markerer endringer i definisjonen av hva som er nordområdene. Her er vi ved konseptkunstens kjerne: Det er fint at ideene spiller hovedrollen, men skal det være noe vits å skape kunst ut av det, må ideene visualiseres på en i seg selv interessant måte. Det visuelle uttrykket kan ikke bare være en tørr dokumentasjon av et konsept. Da kan man like godt skrive en artikkel. Det er likevel ikke helt uinteressant estetisk.

Foto: THOR BRØDRESKIFT / BERGEN KUNSTHALL

Vi trenger ikke mange og lange forklaringer for å ha utbytte av dette.

I møte med denne erindrings­veven dannet av konkrete rester av vår samfunns­beredskap, kan publikum oppleve vidt forskjellige ting.

Noen vil med glede eller ubehag huske sin egen tid i militæret, mens andre vil gruble over større problem­stillinger knyttet til forsvar og krig; som det evige spørsmålet om hvorvidt opprustning egentlig gjør oss tryggere.

På vei ut av Kunsthallen føler jeg meg tross alt ganske oppløftet.

Fillerye­verket i seg selv gjør utvilsomt utstillingen verdt et besøk.

Hei!

Jeg er frilanser og skriver anmeldelser om arkitektur og kunst for NRK. Les hva jeg synes om KunstsiloNasjonalmuseet, eller 22. juli-minnestedet på Utøykaia. Les gjerne også anmeldelsene av «Floker av tråd og tau» av Magdalena Abakanowicz«Meditasjoner over Dantes Inferno» av Håkon Bleken og «Sylkvasse sting» av Britta Marakatt-Labba. Her kan du også se hva jeg mener var de tolv sterkeste kunstopplevelsene i 2023.