«Feil vinner av Årets Spellemann» fastslo Aftenpostens Robert Hoftun Gjestad på kommentarplass lørdag kveld. Da var det nettopp blitt klart at stjerneskuddet Kygo hadde fått den gjeveste av kveldens priser.
Gjestad og flere andre mener at Susanne Sundfør, som tok hjem tre priser lørdag, burde blitt Årets Spellemann.
Kritiserer kommersielt fokus
VGs Stein Østbø tror Spellemann-juryen har latt seg blende av Kygos kommersielle suksess.
«Spellemann-juryen har latt internasjonale strømmetall gjøre jobben deres – noe som også virket som den åpenbare grunnen til at Nico & Vinz vant den samme prisen i fjor», skriver Dagbladets Sandeep Singh.
- Les også:
– Kygo har hatt et helt fantastisk år kommersielt sett, og det er viktig at vi har artister som gjør det bra i utlandet, men jeg synes Årets Spellemann bør favne videre enn bare strømming, sier Robert Hoftun Gjestad til NRK.
Han peker blant annet på at Sundførs «10 Love Songs» er nevnt i flere kritikeres oppsummeringslister over 2015s beste album.
– Når vi ser det i sammenheng med prisen til Nico & Vinz i fjor, virker det som om juryen ser utelukkende til salg og strømming, sier Gjestad.
Spellemann-styreleder Marthe Thorsby mener på sin side at årets pris ble delt ut i tråd med kriteriene.
– Kommersiell suksess skal også vektlegges ved vurderingen av Årets Spellemann. I reglementet står det at «Årets spellemann kåres på fritt grunnlag. Både live og salg skal vektlegges». Etter juryens vurdering er Kygo en mer enn verdig vinner av prisen på grunnlag av alt han har oppnådd i 2015.
Ønsket seg kvinnelig vinner
Gjestad mener Spellemann-juryen i år gikk glipp av en gyllen anledning til å gi prisen til en kvinnelig artist.
– Når kun 3 av 33 priser har gått til kvinnelige artister, gir det et helt feil bilde av norsk musikkvirkelighet. De siste årene har det nok vært flere kvinnelige enn mannlige artister som har utmerket seg, og den utviklinga er virkelig ikke representert i Årets Spellemann-utdelingene.
– Om man ser alle årene under ett, er jeg helt enig i at vi har hatt for få kvinnelige vinnere. Men juryen må hvert enkelt år foreta en vurdering av hvem de mener fortjener prisen mest for det aktuelle året, svarer Thorsby.
Sundfør har selv tidligere vært kritisk til Spellemanns behandling av kvinnelige utøvere. I 2009 brukte hun takketalen til å kritisere Spellemannprisens kjønnsdelte klasser, og to år senere trakk hun seg fra nominasjonen i samme kategori i protest.
Sundførs boikott og debatten som fulgte ga resultater: I 2012 avskaffet Spellemann-styret de kjønnsdelte klassene.