Hopp til innhold

Kritikere kritisk til at Kygo ble Årets Spellemann

Kommentatorer mener Susanne Sundfør burde vunnet den gjeveste prisen under lørdagens Spellemann-show, og kritiserer juryen for å prioritere strømmetall over kunstnerisk kvalitet.

Susanne Sundfør og Kygo

KUNST KONTRA KOMMERS: Kritikerroste Susanne Sundfør ville vært en bedre vinner av Årets Spellemann enn strømmesuksessen Kygo, mener flere musikkommentatorer.

Foto: NTB Scanpix

«Feil vinner av Årets Spellemann» fastslo Aftenpostens Robert Hoftun Gjestad på kommentarplass lørdag kveld. Da var det nettopp blitt klart at stjerneskuddet Kygo hadde fått den gjeveste av kveldens priser.

Gjestad og flere andre mener at Susanne Sundfør, som tok hjem tre priser lørdag, burde blitt Årets Spellemann.

Kritiserer kommersielt fokus

VGs Stein Østbø tror Spellemann-juryen har latt seg blende av Kygos kommersielle suksess.

«Spellemann-juryen har latt internasjonale strømmetall gjøre jobben deres – noe som også virket som den åpenbare grunnen til at Nico & Vinz vant den samme prisen i fjor», skriver Dagbladets Sandeep Singh.

Aftenposten-journalist Robert Hoftun Gjestad

KRITISK: Aftenposten-journalist Robert Hoftun Gjestad mener Spellemann-juryen har vektlagt strømmetall over kunstnerisk kvalitet.

Foto: NRK

– Kygo har hatt et helt fantastisk år kommersielt sett, og det er viktig at vi har artister som gjør det bra i utlandet, men jeg synes Årets Spellemann bør favne videre enn bare strømming, sier Robert Hoftun Gjestad til NRK.

Han peker blant annet på at Sundførs «10 Love Songs» er nevnt i flere kritikeres oppsummeringslister over 2015s beste album.

Marthe Thorsby

RIKTIG VALG: Spellemann-styreleder Marthe Thorsby mener Kygo er en verdig vinner og oppfyller kriteriene for prisen.

Foto: Tommy Normann / IFPI

– Når vi ser det i sammenheng med prisen til Nico & Vinz i fjor, virker det som om juryen ser utelukkende til salg og strømming, sier Gjestad.

Spellemann-styreleder Marthe Thorsby mener på sin side at årets pris ble delt ut i tråd med kriteriene.

– Kommersiell suksess skal også vektlegges ved vurderingen av Årets Spellemann. I reglementet står det at «Årets spellemann kåres på fritt grunnlag. Både live og salg skal vektlegges». Etter juryens vurdering er Kygo en mer enn verdig vinner av prisen på grunnlag av alt han har oppnådd i 2015.

Ønsket seg kvinnelig vinner

Gjestad mener Spellemann-juryen i år gikk glipp av en gyllen anledning til å gi prisen til en kvinnelig artist.

– Når kun 3 av 33 priser har gått til kvinnelige artister, gir det et helt feil bilde av norsk musikkvirkelighet. De siste årene har det nok vært flere kvinnelige enn mannlige artister som har utmerket seg, og den utviklinga er virkelig ikke representert i Årets Spellemann-utdelingene.

– Om man ser alle årene under ett, er jeg helt enig i at vi har hatt for få kvinnelige vinnere. Men juryen må hvert enkelt år foreta en vurdering av hvem de mener fortjener prisen mest for det aktuelle året, svarer Thorsby.

Sundfør har selv tidligere vært kritisk til Spellemanns behandling av kvinnelige utøvere. I 2009 brukte hun takketalen til å kritisere Spellemannprisens kjønnsdelte klasser, og to år senere trakk hun seg fra nominasjonen i samme kategori i protest.

Sundførs boikott og debatten som fulgte ga resultater: I 2012 avskaffet Spellemann-styret de kjønnsdelte klassene.

Kulturstrøm

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters