Hopp til innhold

Årets Spellemann: Undergrunn

Rapgruppen Undergrunn ble utropt til «Årets Spellemann» under prisutdelingen i kveld.

Årets Spellemann

ÅRETS SPELLEMENN: Norge elsker rap, vi elsker dere, sa gutta i Undergrunn da de mottok den gjeve prisen.

Foto: NTB

De har fylt konsertsaler over hele landet med rapen sin og fastslo at Norge elsker rap i takketalen etter at de mottok den gjeve prisen.

Årets gjennombrudd

Emma Steinbakken vant Spellemann for både for «Årets gjennombrudd» og for «Årets låt» med sin versjon av Bjørn Eidsvåg-låten Floden. Dobbeltvinneren er en av årets mest spilte artister i Norge.

Emma Steinbakken synger med Kork

ÅRETS: Emma Steinbakken fikk Spellemann både for "Årets gjennombrudd" og "Årets låt". – Helt sykt, utbrøt den doble prisvinneren.

Foto: NRK / NRK

Kristoffer Cezinando Karlsen fikk også to priser i kveld. Både i pop-klassen og som årets tekstforfatter.

Helt ny pris

Helge Westbye, grunnlegger av Grappa musikkforlag, ble tildelt Gullharpen under Spellemannprisen i kveld. Det er første gang denne prisen blir delt ut.

– Helt uvirkelig, sa prisvinneren, som i en årrekke har samarbeidet med en rekke norske musikere, blant andre Lillebjørn Nilsen som nylig gikk bort.

Utdeling av Spellemannprisen 2023

NY PRIS: Helge Westbye var overlykkelig som første vinner av Gullharpen under Spellemannprisen.

Foto: Terje Bendiksby / NTB

Norsk-Iranske Amanda Delara mottok Spellemann for «Årets utgivelse» for albumet Shahrazad. Hun brukte takketalen til å minne om iranske kvinners harde kamp for frihet.

Hilde Skaar ble utropt til «Årets låtskriver».

Hilde Skaar vinner prisen for årets låtskriver.

LÅTSKRIVER: Hilde Skaar kunne knapt tro at hun vant Spellemann for "Årets Låtskriver".

Foto: Terje Bendiksby / NTB

Protest mot hovedsponsor

Oppkjøringen mot prisutdelingen ble preget av at Pepsi er hovedsponsor. Flere artister benytter også anledningen til å markere sitt syn på dette, blant dem Jouska, som vant Elektronika-klassen.

60 artister og grupper som var nominert til Spellemannprisen, sluttet seg til en protest mot Pepsi som rockebandet Hudkreft startet i forrige måned. Bakgrunnen for protesten er blant annet at Pepsi i 2018 kjøpte det israelske selskapet Sodastream.

Artisten Daniel Kvammen valgte før showet å protestere ved å reklamere for en konkurrent til Pepsi på direktesendingen.

Skjermbilde Daniel Kvammen RC cola

PROTEST: Artist Daniel Kvammen vurderte å utebli fra Spellemann i protest mot at Pepsi er hovedsponsor, men han valgte isteden å komme og reklamere på direkten for en av cola-konkurrentene.

Foto: SKJERMDUMP / NETTAVISEN

En talsmann for PepsiCo sier til NRK at protesten mot selskapet bygger på uriktige påstander og feilinformasjon om selskapets engasjement i Midtøsten.

Verken PepsiCo eller varemerkene til PepsiCo er knyttet til eller støtter noen statlig eller militær myndighet i denne konflikten. Vi er forferdet over de voldshandlingene og den lidelsen som skjer der, skriver selskapet i en e-post.

Bruddet med NRK

For første gang i prisens 51-årige historie ble ikke utdelingen av Spellemannprisen vist på lineær TV på NRK. Prisutdelingen ble isteden vist på en strømmesending på nett i regi av Nettavisen og Amedia.

Det så ikke ut til å prege stemningen blant de nominerte og vinnerne.

Nettavisen streamet Spellemann - ikke vist på NRK

SHOW: Spellemannshowet på The Hub i Oslo ble streamet av Nettavisen og for første gang ikke vist på lineær TV.

Foto: SKJERMDUMP

I februar kom det frem at Spellemannprisen forlater NRK til fordel for et samarbeid med Nettavisen, Amedia, Pepsi – og TikTok.

Spellemann sier at bruddet med NRK skyldtes at de ville «nå enda bredere ut til publikum i hver eneste del av Norge, gjennom lokale og sentrale kanaler». Man tror også at samarbeidet med TikTok vil nå den yngre og musikkinteresserte målgruppen man sikter seg inn mot.

Universal deltok ikke

Plateselskapet Universal Music, som har store profiler som Alessandra Mele og Dagny, vil ikke delta på årets Spellemann-utdeling.

Bakgrunnen for boikotten er uenigheter i forhandlinger mellom Universal Music og TikTok. Som svar på uenigheten trakk plateselskapet alle sine sanger fra sosiale medier-plattformen. TikTok er en av hovedsponsorene til årets Spellemann.

Kulturstrøm