Tirsdag publiserte Statistisk sentralbyrå Norsk mediebarometer, den årlige undersøkelsen over hvor mye tid nordmenn bruker på ulike medietyper.
Statistikken for fjoråret viser at for første gang er norske avisers nettutgaver mer populære enn papiravisene.
I 2014 leste 49 prosent av befolkningen trykte aviser en gjennomsnittsdag, mens tallet for nettversjonene var 54 prosent.
– Nedgangen for papiravisen har vi sett over flere år. Og nå kan vi for første gang si med sikkerhet at dagsavisenes nettsider er mer lest enn papirversjonene, sier seniorrådgiver Odd Vaage i SSB.
- LES OGSÅ: Nå har tre av fem tilgang til nettbrett
Vi bruker to timer daglig på nettet
Statistikken viser også at vi aldri har brukt så mye tid på internett. I fjor brukte hver nordmann 120 minutter – to timer – på nettet hver dag.
Det gir utslag på flere felt: Blant annet strømmer vi mer musikk.
Seks av ti som en gjennomsnittsdag i fjor hørte på musikk, gjorde det via en strømmetjeneste.
Bare 28 prosent bruker CD-spillere en gjennomsnittsdag, mot hele 93 prosent i 2003.
– Dette med strømming har utviklet seg temmelig fort på lyd- og bildesiden. Og det gir et hopp i statistikken særlig for videomedier, sier Vaage.
Få leser e-bøker
64 prosent av dem som brukte internett en gjennomsnittsdag i 2014, var innom Facebook. 22 prosent stakk innom andre sosiale medier.
Fire av ti brukte banktjenester, mens tre av fire leste nyheter.
Mens internett er hot, bruker imidlertid få e-bøker. Bare to prosent av oss leste en elektronisk bok en hvilken som helst dag i 2014, mens en av fire leste en papirbok.
- LES OGSÅ: – E-boka trenger kjærlighet | Facebook står fjellstøtt
Unge lyttere gir hopp for radio
Radio er også blant «vinnerne».
I 2014 lyttet 64 prosent av oss til radio en gjennomsnittsdag, en økning på fem prosentpoeng fra året før.
Aldersgruppene 9–15 år og 16–24 står primært for økningen i radiolytting, ifølge SSB.
– Vi hører mer på radio enn vi har gjort på flere år. Og det skyldes nok at en del radiokanaler retter seg mot ungdom med et tilbud de tenner på, sier seniorrådgiver Odd Vaage.
LES OGSÅ: