Hopp til innhold

DAB-radiosalget firedoblet siden i fjor

Salget går mye bedre enn forventet, og elektronikkbransjen er enstemmig: DAB-radio er årets julegave.

Radioar

Salget av DAB-radioer gjør alt annet enn å dabbe av. DAB-radioer i alle prisklasser selger godt, melder elektronikkbransjen.

Foto: Kari Nygard Tvilde / NRK

FM-nettet er planlagt å skulle stenges i 2017, og for å få til dette mener Stortinget at halve befolkningen må gå over til digital radiolytting i løpet av neste år.

Nå ser det ut som om julegavekjøperne i 2013 er dem som sprer DAB ut i det ganske land.

Digitalradio ble i november stemt frem som årets julegave blant produkter i 17 ulike kategorier, av leserne til bransjebladet Elektronikkbransjen.

Det er ikke kun blant de elektronikkinteresserte at DAB-radioen slår an under juletreet. De nye radioene har etter hvert blir populære for hvermannsen.

Elektronikkbutikker som NRK har vært i kontakt med forteller om enorm vekst i salget av DAB-radio sammenlignet med adventstiden i fjor.

– Jeg vil kalle det en eksplosjon i salget av DAB og det er folk i alle aldre som nå kjøper dem. Vi er i ferd med å bli utsolgt for flere modeller, sier kommunikasjonsrådgiver i Clas Ohlson, Camilla Tully, til NRK.no.

Hos butikkjeden Clas Ohlsson anslår de å ha økt salget med over 300 prosent i november og desember, altså en firedobling, i forhold til salget samme tid i fjor.

Camilla Tully, Kommunikasjonsrådgiver, Clas Ohlson

Kommunikasjonsrådgiver i Clas Ohlson, Camilla Tully, mener DAB-radio blir årets julegave.

Årets julegave

DAB-radio er årets storselger – foran en hel rekke andre typer produkter hos Clas Ohlson.

– Det er den store julegaveslageren. Det er dette folk får til jul ifølge våre salgstall, sier Tully.

– Vi hadde regnet med at det kom en ekstra økning i salget, men hadde ikke sett for oss at det ville bli så bra. Det tar helt av. Det at radioene har blitt billigere og har fått mye bedre kvalitet, har nok også mye å si, sier Tully.

Mener NRK P1+ påvirker

Også hos Elektronikkjeden Elkjøp har DAB-salget gått bra.

Øystein Schmidt, Kommunikasjonssjef Elkjøp Nordic AS

Kommunikasjonssjef i Elkjøp, Øystein Schmidt, gir NRK P1+ mye av æren for at DAB-salget går så det suser.

Fra 1. oktober til midten av desember har Elkjøp registrert en vekst i DAB-radiosalget på 72 prosent. Veksten i november var på hele 194 prosent, altså nesten en tredobling i forhold til i samme periode i fjor, forteller kommunikasjonssjef i Elkjøp, Øystein Andre Schmidt. Han gir lanseringen av NRKs nye DAB-kanal P1+ mye av æren for det økte salget.

– Det har vært en usedvanlig kraftig vekst i dette salget, spesielt i høstmånedene rett etter at NRK kom med P1+. Det virker som om mange vil sikre seg et apparat som kan få inn de nye kanalene, sier Schmidt til NRK.no.

DAB gir flere kanaler

For mange nordmenn betyr overgangen til DAB-nett at de får vesentlig flere kanaler. Det er kun fem kanaler som er riksdekkende på FM-nettet – NRK P1, NRK P2, NRK P3, Radio Norge og P4, og mange steder er kanaltilbudet firedoblet etter at de nye digitalradioene ble tatt i bruk.

Schmidt forteller at det nå er en ny type kunder som er innom og ser etter DAB-radioer.

– De modne garde har i større grad enn tidligere handlet DAB i løpet av høsten vi har lagt bak oss. DAB kommer til å bli en av de absolutt mest populære julegavene.

Kulturstrøm

  • ABBA-Benny lagar jinglar til svensk P2

    ABBA-veteranen Benny Andersson har komponert lydlogoar til den svenske radiokanalen P2, melder Sveriges Radio.

    – Eg har laga 37 forskjellige forslag for å sjå om hansken passa, seier komponisten og musikaren til kanalen.

    Jinglane er spelt inn saman med Sveriges Radios Symfoniorkester, og Andersson er sjølv med på piano.

    Dei nye lydsnuttane blei tekne i bruk måndag.

    Benny Andersson
    Foto: Alberto Pezzali / AP
  • Nye rekordar for Swift

    Aldri før har eit album blitt strøyma så mykje på ei veke som Taylor Swifts «The Tortured Poets Department». Utgjevinga gjekk rett til topps på Billboard-lista.

    Musikkmagasinet sjølv omtaler det som «ein historisk debut på nummer 1».

    Albumet med 16 låtar blei gitt ut 19. april. To timar seinare overraska Swift fansen ved å sleppe 15 låtar til, og kunngjorde at det var eit dobbeltalbum.

    I veka fram til og med 25. april blei det selt 2,61 millionar såkalla albumekvivalentar. Av dette var 1,91 millionar tradisjonelt albumsal, inkludert digitale nedlastingar, CD-ar, kassettar og heile 859.000 vinylplater.

    Dette er det høgaste talet vinylkopiar av eit album som er selt på ei veke i moderne tid, opplyste Billboard.

    (NTB)

    Taylor Swift