Hopp til innhold

Ny NRK-kanal får æren for DAB-salg

Salget av DAB-radioer har økt kraftig i år. Bransjen mener NRKs nye digitale radiokanal, P1+, er en viktig grunn til at flere kjøper digitale radioer.

Vidar Langangen Nilsen, ansatt Elkjøp og Berit Straume Halvorsen

Vidar Langangen Nilsen, ansatt Elkjøp, og Berit Straume Halvorsen finner riktig DAB-radio til Halvorsen.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

Siden starten 2. oktober har radiokanalen stabilisert seg på snaut 200 000 lyttere hver dag.

Flere butikkjeder melder om kraftig hopp i salgstallene etter at kanalen kom på lufta.

– Eldre spør om DAB

Organisasjonen Digitalradio Norge og kommunikasjonssjef Mari Hagerup er overbevist om at P1+ har ført til at flere kjøper digital radio.

Mari Hagerup

Mari Hagerup i Radio.no sier salgstallene er gode for DAB-radioer.

Foto: Lasse Morkhagen / Radio.no

– Salgstallene har vært veldig gode etter at P1+ ble lansert. Butikkene melder at mange eldre mennesker er innom og spør etter en slik radio der man kan høre den kanalen, sier Hagerup.

Butikkjeden Coop Obs har solgt fire ganger så mange DAB-radioer så langt i år sammenlignet med samme tid i fjor.

Tall fra elektronikkbransjen viser at det var en økning på 59 prosent i salget første halvår i år sammenlignet med første halvår i fjor.

Bytter ut den gamle reiseradioen

Berit Straume Halvorsen har allerede sett seg ut en DAB-radio på en Elkjøp-butikk.

– Jeg har en gammel reiseradio stående, men nå må jeg nok sette den bort, ja, sier Halvorsen.

Kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt i Elkjøp sier til NRK at salget av DAB-radioer steg med 75 prosent uken etter lanseringen av P1+.

I fjor ble det solgt 219 000 DAB-radioer i Norge.

Tall fra Digitalradioundersøkelsen viser at det nå finnes over 1,1 millioner DAB-radioer i norske hjem og biler.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark