Systemet er basert på sendere båret i klave rundt halsen på dyret, og mottaker langs vei og bane tilknyttet varselblink. Via mottakerne skal radiosenderne varsle om at beitedyr er i eller like ved veien eller jernbanesporet.
Det er forskere ved Umeå universitet i Sverige som utvikler dette, og ifølge forskerne medfører denne løsningen lave kostnader for dyreeierne.
Ikke til å stole på
Leder i Saltfjellet reinbeitedistrikt, Per Ole Oskal, er heller skeptisk til en slik løsning, og mener at det finnes andre løsninger som han tror er bedre enn alt annet.
Oskal har GPS-sendere og satellittsendere i bruk på reinen sin i dag.
– Vi vet rekkevidden og hvordan de fungerer. Det er ikke alltid de sender, og det er ikke alltid det er dekning, eller andre ting som gjør at de ikke sender. For reinen kan gå flere mil i løpet av få timer. Et slikt system kan man nemlig ikke stole på.
– Og hvis det er basert på klave, så er det noen dyr som ikke liker å ha det på seg. De taper både kondisjon, vekt og størrelse.
Ifølge reineier medfører dette i tillegg merarbeid som å administrere senderne slik som batteriskifte og øvrig vedlikehold.
– Jeg har i dag 15 satelittsendere, og jeg har et svare strev med på finne hvilket som er ladet eller ikke, ta dem løs osv. Skulle jeg hatt hundrevis med slike, da hadde jeg ikke hatt tid til annet enn å skifte batteri og holde rede på dem.
Les:
Skal utprøves
Dette forsknings- og utviklingsprosjektet som kalles for "AnimalSense" er et samarbeidsprosjekt mellom forsknings- og utviklingsmiljøer i Norge, Sverige og Finland, og det er NIBIO på Tjøtta i Nordland (Norsk institutt for bioøkonomisk forskning) som leder prosjektet på norsk side.
– Prosjektet var vellykket, og teknologien blir nå i vinter utprøvd i stor skala langs E6 på Saltfjellet, i nært samarbeid også med Statens vegvesen, skriver Nordland fylkeskommune, som er med og finansierer dette prosjektet.
Kun én løsning
Verktøyet kan også tilpasses til jernbane, og NIBIO er i kontakt med Bane Nor om et samarbeid rundt togpåkjørsler.
Les:
Men reineieren har tro på at det er kun én ting som fungerer. Og den fungerer 24/7.
– Det er jo det som forøvrig blir brukt i verden. Det er jo kun gjerde. Det ser man jo både i Sør-Norge og i Sverige at det er gjerder mot de største ferdselsårene, både bilveier og jernbane. Fordelen med gjerde er jo også at den jobber døgnet rundt hver dag året rundt. Den fungerer i tillegg mot andre dyr også. Det man ikke hører så veldig ofte er at det faktisk blir påkjørt like mange elg som rein langs Nordlandsbanen. Gjerdene vil jo fungere mot elgpåkjørsel også, og mot andre dyr.
Les også: