Hopp til innhold

– Jeg ville bare gi opp og slutte

For to år siden ble samisklæreren til Malene (13) sykmeldt. Siden da har ikke skolen klart å gi henne den samiskundervisningen hun har krav på.

Malene Johnskareng Erke

Malene Johnskareng Erke (13) forteller sin historie i NRK Sápmis valgsending 27. august.

Foto: Tor Egil Rasmussen / NRK

– Det er trist. Utrolig kjedelig å være på skolen når jeg ikke har noe å gjøre eller når jeg ikke kan lære noe. Veldig trist. Ofte har jeg tenkt å bare gi opp og slutte med å lære samisk. Men jeg har hele tiden håpet at ting skal bli bedre og derfor har jeg holdt ut, sier Malene Johnskareng Erke.

Den unge samejenta bor i Bjørnevatn i Sør-Varanger. De to siste årene har hun gått på barneskolen i Hesseng flerbrukssenter, som ligger i nabobygda Hesseng.

Her skulle hun egentlig hatt undervisning i samisk som andrespråk. Men på grunn av at samisklæreren hennes har går langtidssykemeldt har hun mistet nesten all samiskundervisningen de to siste årene.

– Jeg er veldig glad i samisk, men føler at jeg ikke kan det godt nok. Derfor vil jeg lære å både snakke og skrive språket bedre.

– Helt uholdbart

Mamma Lisbeth Johnskareng synes det hele er veldig frustrerende. Hun har flere ganger tatt opp problemet med skolen, uten at ting har blitt bedre av den grunn.

Lisbeth Johnskareng

Lisbeth Johnskareng.

Foto: Dan Robert Larsen / NRK

– To år. At Malene ikke har fått samiskundervisning på to år, det er veldig lang tid. Hva da når hun kommer til tiende klasse og hun skal opp til eksamen uten å ha lært en verdens ting på skolen? spør Lisbeth Johnskareng.

I et brev til Hesseng flerbrukssenter har Johnskareng skrevet en klage på manglende samiskundervisning. Brevet er datert 23. april 2013:

«Min datter Malene Johnskareng Erke ... ... går nå 7. trinn ved Hesseng flerbrukssenter og har ikke fått opplæring i samisk de siste to skoleår etter at hun måtte bytte skole fra Bjørnevatn til Hesseng.»

I brevet opplyser Johnskareng videre at dattera har fått sporadisk undervisning i korte perioder, men at hun som mor ikke har mottatt noe informasjon fra skolen.

– Dette er helt uholdbart, fastslår Johnskareng.

Hun viser til Opplæringsloven § 6-2 , som gir samiske barn individuell rett til opplæring i samisk. Dette gjelder også samiske barn bosatt utenfor forvaltningsområdet for samisk språk .

Utanfor samiske distrikt har samar i grunnskolealder rett til opplæring i samisk.

Opplæringsloven § 6.2

– Jeg mener at manglende undervisning som rammer Malene og andre barn er et brudd på denne paragrafen, påpeker Johnskareng.

Johnskareng har også skrevet et brev til Fylkesmannen i Finnmark, der hun redegjør for saken. Fylkesmannen skriver i sitt svar datert 17. juni 2013 at Fylkesmannen gjør oppmerksom på at «opplæringsloven § 6–2 gir samer som bor utenfor samiske distrikt rett til opplæring i samisk».

Fylkesmannen ber Sør-Varanger kommune om en redegjørelse for om Malene har fått oppfylt sin rett til samiskundervisning.

– Svært beklagelig

Ordfører Cecilie Hansen (Sp) beklager at samiske elever i kommunen ikke får den samiskundervisningen de har krav på.

Cecilie Hansen

Ordfører Cecilie Hansen (Sp).

Foto: Dan Robert Larsen / NRK

– Det er svært beklagelig at de samiske elevene føler at de ikke blir skikkelig tatt vare på i skolene i kommunen. Slik skal det ikke være. Men det har dessverre lenge vært et problem i Sør-Varanger å rekruttere samisklærere, forklarer Hansen.

Den løsningen ordføreren ser på kort sikt er å koordinere samiskundervisningen i de forskjellige skolene i kommunen enda bedre. Det er nemlig viktig å få ut mest mulig av de små lærerressursene som finnes.

– Jeg tror at skolene våre må samarbeide enda mer. Det er ikke akseptabelt at elever ikke får undervisning på et halvt år, et år og noen opp til to år. Det er ikke akseptabelt i det hele tatt. Det er vi nødt til å sette på dagsorden og finne gode løsninger på, påpeker Hansen.

Ordføreren vil også kartlegge hvilke skoler i kommunen som sliter med samiskundervisningen.

– Jeg kommer til å be om en rapport på situasjonen sånn at vi får se hva slags virksomheter (skoler) det dreier seg om og at vi også får at det blir satt i gang tiltak for å gjøre noe med situasjonen. Ting skal være på plass i det nye skoleåret, lover hun.

– Når vil du gjøre det?

– Det vil jeg gjøre så fort nå etter at folk kommer tilbake etter ferien.

Kulturskole i stedet for samisk

Hesseng flerbrukssenter har svart på klagen fra Lisbeth Johnskareng. I sitt brev datert 22. mai 2013 medgir de at Malene Johnskareng Erke ikke har fått den samiskundervisningen hun har krav på.

Grunnen til det er at skolen ikke klarer å rekruttere kvalifiserte samisklærere.

Malene Johnskareng Erke

Malene Johnskareng Erke.

Foto: Tor Egil Rasmussen / NRK

«Samisklærer ble syk straks etter jul og forventet å være i arbeid etter et par uker. Da sykdomsperioden ble forlenget fra februar måned forsøkte skolen å få til et samarbeid med Kirkenes skole og tilbud til elevene. I mellomtiden fikk alle elevene innen samiskopplæringen tilbud om deltakelse i kulturskoleprosjektene», skriver Hesseng flerbrukssenter i sitt svar.

– Dette er en svært merkelig løsning. Deltakelse i et joike-prosjekt kan på ingen måte gjøre opp for manglende samiskundervisning, sier Lisbeth Johnskareng.

Rådmann Bente Larssen har også svart på klagen fra Johnskareng. I sitt brev datert 22. mai 2013 foreslår rådmannen å kompensere den manglende samiskopplæringen på følgende måte:

«Som kompensasjon for manglende opplæring i samisk ønsker rådmannen å tilby inntil 30 timer opplæring i samisk på Kirkenes skole høsten 2013. Dette kommer i tillegg til den ordinære opplæringen i samisk.», foreslår rådmannen i sitt brev.

– Ikke den eneste

Elin Magga er leder for Samisk foreldrenettverk i Sør-Varanger. Hun kan fortelle at historien til Malene Johnskareng Erke dessverre ikke er enestående.

Elin Magga

Elin Magga.

Foto: Dan Robert Larsen / NRK

– Det er flere elever her i Sør-Varanger som har mistet sin samiskundervisning på grunn av at skolene ikke har klart å skaffe kvalifiserte samisklærere. Det er et generelt problem utenfor samiske distrikt å finne utdannede lærere som kan undervise i samisk, forklarer Magga.

Magga sier at det ikke er foretatt noen kartlegging av samiskundervisningen i kommunen og derfor er det ikke mulig å komme med noen konkrete tall for hvor mange dette gjelder.

– Og så er det en helt annen dimensjon og det er når barn velger bort samisken på grunn av det dårlige tilbudet. Dem har hørt at det er ustabilt tilbud. Dem blir rett og slett advart av kommunen, at husk nå på at hvis du velger samisk så mister du det og det og det. Samisken får rett og slett et dårlig rykte fordi det er et så ustabilt og dårlig tilbud, sier Elin Magga.

Det samiske foreldrenettverket i Sør-Varanger ble opprettet i 2007 på grunn av misnøye med samiskopplæringen i kommunen. Elin Magga sier at de allerede kom med en rekke påpekninger, som ennå ikke er blitt rettet på.

  • Lite eller ingen informasjon fra skolen.
  • Foreldre må følge med og etterspørre planer og evalueringer.
  • Uklart hvilke timer samisktimene tas fra, dette må foreldrene etterspørre for å få informasjon.
  • Tilfeldig om elevene får de timene de skal ha.
  • Samiskfaget er ikke med på de planene som elevene får med seg hjem, der de andre fagene er omtalt.
  • Lite utfordrende for elever som kan mye, de må nesten fungere som lærere.
  • Mye utskiftning av lærere, manglende kontinuitet.
  • Klasseromssituasjonen er tilfeldig og ustabil.

Malene Johnskareng Erke begynner i høst på ungdomsskole i kommunesenteret Kirkenes. Hun gleder seg til å begynne på skole der og å ta i bruk den splitter nye skolebygningen, som ble åpnet 5. desember 2011.

Hun håper at samiskundervisningen ikke blir noe problem der.

– Jeg tror det skal gå litt bedre der. Nå har jeg nemlig byttet til samisk som fremmedspråk, opplyser Malene Johnskareng Erke.

Lisbeth Johnskareng med familie

Lisbeth Johnskareng, Mathea Johnskareng og Malene Johnskareng Erke utenfor hovedinngangen til Hesseng flerbrukssenter.

Foto: Dan Robert Larsen / NRK

Hva gjør politikerne med saken hvor 13 år gamle Malene ikke har fått samiskundervisning på to år? Det er spørsmålet som panelet må svare på i kveldens valgsending på TV, NRK2 kl 19.45 .

Korte nyheter

  • 39 duššan dulvái Brasilas

    Garra arvvit Lulli-Brasila Rio Grande do Sul guovllus lea dahkan ahte 39 olbmo leat duššan, ja vel 68 leat ain jávkosis.

    Nu čállá AP.

    Siviilasuodjalus Brasiilas dajai bearjadaga ahte arvvit duššadit gávpogiid ja leat bággen duháhiid vuolgit ruovttuineaset.

    Guovllus maid ásset eamiálbmogat, geaidda maid čuohcá garrasit, čállá AP.

    Dát lea njealját jápmadulvi Brasilas jagis, maŋŋil dulvadeami suoidnemánus, čakčamánus ja skábmamánus 2023 ja dat godttii oktiibuot 75 olbmo.

    Brasiila geologiijadoaimmahat muitala ahte dát lea vearrámus dulvi man sii leat registreren goassige.

    Muhtun gávpogiin lei čáhci alimus dásis dan rájes go registreremat álge measta 150 jagi dás ovdal, čállá lágádus.

    A highway is partially submerged by flood waters caused by heavy rains, in Porto Alegre, Rio Grande do Sul state, Brazil, Friday, May 3, 2024.
    Foto: Carlos Macedo / AP Photo
  • Over 130 skader etter Nato-øvelse i Norge

    28 skader på husdyr og to meldte skader på dyrket mark er blant de 130 skadene som er meldt inn etter Nato-øvelsen Nordic Response i mars.

    Over 20.000 soldater fra 13 land deltok i øvelsen Nordic Response fra 3. til 14. mars, som ble gjennomført i nordlige deler av Norge, Sverige og Finland.

    Totalt er det meldt inn 131 skader i Norge så langt som følge av øvelsen, skriver Nationen. Det er meldt inn flest skader på materiell, veier og husdyr, og det kommer fortsatt inn nye meldinger om skader, opplyser Bø.

    – Jeg syns det er en normal mengde. Når folk nå har fått summet seg litt, og snøen begynner å forsvinne, så vil det nok komme mer. Samtidig, når jeg tenker på hvor stor øvelse det var, er det nok litt mindre enn normalt, sier Marianne Rygh Bø, miljøvernoffiser i Forsvaret.

    Skadene på husdyr som er meldt inn, dreier seg hovedsakelig om reinsdyr, opplyser Bø.

    – Vi hadde blant annet en hendelse med et helikopter som fløy feil, fordi piloten misforsto hvor de kunne fly. Så flere av sakene gjelder en hendelse. Det er tilfeller der rein er blitt spredt, eller er blitt blandet sammen, sier Bø.

    (©NTB)

  • Samisk forsker fikk pris

    Lovisa Mienna Sjöberg har blitt tildelt Stiftelsens forskningspris for Sverige og kristen tro for oppgaven «Living in constant blessing. En studie av sivdnidit som religiøs praksis (2018)».

    Det skriver stiftelsen på sine nettsider.

    Prisen ble delt ut i Holy Trinity Church i Uppsala 3. mai 2024.

    Stiftelsen Sverige sier dette om prisvinneren:

    – Lovisa Mienna Sjöberg har i sin studie av «sivdnidit» fremhevet en nordsamisk religiøs praksis og overbevisende argumentert for at den kan ses som kontekstualisering av kristen tro i samisk kultur og natursyn.

    Lovisa Mienna Sjöberg er universitetslektor (førsteamanuensis) ved Samisk universitet/Sámi Allaskuvla i Kautokeino/Guovdageaidnu i Norge og har doktorgrad ved Det teologiske fakultet i Oslo. Hun har spesialisert seg på åndelige tradisjoner og praksiser i Sápmi og samisk historie og nåtid i forhold til tro og kirke.

    Førsteamanuensis Lovisa Mienna Sjöberg ved Samisk høgskole har blitt tildelt forskningspriset fra Stiftelsen Sverige och kristen tro.
    Foto: Samisk høgskole