Hopp til innhold
Øygarden, fregatt med slagside
Foto: Jan Kåre Ness / NTB

Fregatten KNM «Helge Ingstad»

Oppsummert

Fregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet «Sola TS» i 2018. Etter fire måneder under vann, ble fregatten i mars fraktet til Haakonsvern i Bergen med store skader. Det er nå tatt ut tiltale mot vaktsjefen som var på jobb.

  • Alle på brua til «Helge Ingstad» handla uaktsomt

    Det meiner Riksadvokaten. I går vart det kjend at Forsvarsdepartementet får ti millionar kroner i føretaksstraff etter fregattkollisjonen i 2018. I sin konklusjon skriv Riksadvokaten at det er grunnlag for personleg straff til navigatøren som hadde ansvaret om bord, men at og "brobesetningens samlede atferd må karakteriseres som uaktsom". I sin konklusjon framhevar Riksadvokaten at det generelt var lite erfaring hjå dei seks personane på brua, og at styrbord utkikksposisjon stod tom som følgje av etepausar i rundt eit kvarter den natta.

    Helge Ingstad-havari
    Foto: Cornelius Poppe / NTB
  • Må betale 10 millioner kroner etter havariet med KNM Ingstad

    Hordaland, Sogn og Fjordane statsadvokatembeter har ilagt staten ved Forsvarsdepartementet en foretaksstraff på ti millioner kroner etter havariet med KNM Helge Ingstad, skriver regjeringen i en pressemelding.

    Forsvarsdepartementet har i dag meddelt statsadvokaten at forelegget blir vedtatt.

    Straffen gis for overtredelse av straffeloven § 356, jf. § 355, jf. § 27 for «ved uaktsomhet å ha forårsaket sjøskade eller lignende ulykke, som lett kunne medføre tap av menneskeliv», heter det i pressemeldingen.

  • Åtte uker satt av til Helge Ingstad-saken

    Rettssaken mot vaktsjefen om bord på fregatten KNM Helge Ingstad starter 16. januar. Hordaland tingrett har satt av åtte uker til behandlingen.

    – Det er et omfattende materiale som er samlet inn. Det er nødvendig for å gi retten et bilde av forløpet, sier statsadvokat Magne Sylta til Bergens Tidende.

    Den 32 år gamle vaktsjefen er tiltalt for uaktsom forårsakelse av sjøskade, samt brudd på den militære straffeloven. Statsadvokaten mener uaktsom navigering var hovedårsaken til at KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola nær Stureterminalen i Øygarden i Hordaland i november 2018.

    – Det er et saksforhold med mange aktører. For at min klients handlinger skal komme i et riktig lys, må feil begått av andre belyses og vurderes, sier vaktsjefens forsvarer Tom Sørum. (NTB)

  • Vaktsjefen erkjenner ikkje straffskuld

    Vaktsjefen på KNM «Helge Ingstad» erkjenner ikkje straffskuld. Det skriv Tom Sørum, vaktsjefen sin forsvarar i ein SMS til NRK. – Han tar tiltalten svært tungt, seier Sørum. Statsadvokaten tok fredag ut tiltale mot mannen etter beordring frå Riksadvokaten. Dei meiner at vaktsjefen ikkje var aktsam eller tok dei naudsynte forholdsreglane for trygg navigasjon i tida opp mot ulykka mellom fregattskipet og tankskipet Sola TS.

  • Dette er vaktsjefen på KNM «Helge Ingstad» tiltalt for

    Detaljene i statsadvokaten sin tiltale mot vaktsjefen på KNM «Helge Ingstad» er klare. Her kommer det frem hva påtalemakten mener vaktsjefen gjorde galt da fregatten kolliderte med Sola TS.

    Fregatten har seilet i cirka 17 knop, med det viktige AIS-systemet avslått. I tiltalen, som NRK har sett, står det at Statsadvokaten mener vaktsjefen ikke «utførte den aktsomhet, og tok ikke de forholdsregler, som sikker navigasjon forutsetter».

    Slik beskrives hendelsesforløpet rett før ulykken skjedde:

    • Klokken 03.43-03.53 diskuterte han i vaktskiftet med avtroppende vaktsjef hva et lysende objekt ved Sture-terminalen kunne vre, men skal ikke ha undersøkt dette tilstrekkelig. Dette viste seg senere å være Sola TS.

    • Det ble heller ikke registrert at det på VHF-sambandet ble meldt fra at tankskip cirka klokken 03.45 fikk klarsignal til å seile nordover i fjorden.

    • Vaktsjefene benyttet ifølge tiltalen ikke navigasjonshjelpemidler som radar og AIS-plotting, og fikk ikke hjelp av andre på bro på fregatten til å finne ut mer om objektet ved Sture-terminalen.

    • Klokken 03.59 endret han kurs i babord retning uten «å ha undersøkt hvorfor det var nødvendig å fravike den forhåndplanlagte og validerte kursen.»

    • Ca. klokken 04.00 fikk vaktsjefen på fregatten et anrop over VHF fra Sola TS om å svinge styrbord, men ifølge tiltalen foretak han ikke «skadeavvergende tiltak, som å redusere farten og avklare fra hvem og hvorfor han ble bedt om å svinge styrbord, for derved å kunne foreta en adekvat unnamanøver.»

    Ett minutt senere, klokken 04.01, kolliderte fregatten med tankskipet Sola TS.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no