Da 2000-tallet var et knapt tiår gammelt haglet det med konsesjonssøknader for vindparker langs norskekysten. I dag er alle konsesjonene, unntatt pilotsøknader, satt på vent. Den eneste offshore-vindmøllen som er bygget, er Statoils Hywind utenfor Rogaland.
Kostnadene skal ned
Nå deltar en rekke norske bedrifter og forskingsinstitusjoner i et stort EU-prosjekt for å blåse nytt liv i vindkraftplanene til havs. For det er store utfordringer ved etablering av vindturbiner utenfor skjærgården. Utfordringene knytter seg både til etableringen av anleggene og ikke minst til vedlikeholdet, som skal være langt vanskeligere enn ved landbaserte anlegg.
– Vi vurderer nå hva som kan gjøres av forsking for å redusere monterings- og vedlikeholdskostnadene, sier leder av den maritime klyngen i Møre og Romsdal, Per Erik Dalen til nettstedet Offshore.no.
Dalen leder nå et arbeid der NCE Maritime, Ålesund Kunnskapspark og Høgskolen i Ålesund driver, for å få ned kostnadene med offshorebaserte vindkraftverk. Arbeidet inngår i Eu-prosjektet ECOWindS. Styringsgruppa for det Ålesund-baserte prosjektet hadde sitt første møte i mai 2013.
- Les også:
- Les også:
I tillegg har TrønderEnergi, Offshore Vindenergi, Lofotkraft Vind, Nord-Norsk Vindkraft, Fred Olsen Renewables, Lyse Produksjon og Troms Kraft Produksjon levert inn prosjektmeldinger, uten at det er behandlet som konsesjonssøknader.
(Kjelde: Vindportalen.no)
– Fikk ikke oppbacking
Selskapet Havgul sto bak flere av initiativene til offshore vindmølleparker i Norge, og i 2009 fikk de konsesjon til å bygge vindmølleparken Havsul utenfor kysten av Møre og Romsdal. Vindmølleparken skulle ha en årsproduksjon på rundt 1 terawattimer.
– Vi gav opp Havsul 1 fordi vi ikke fikk den politiske oppbackingen vi etterspurte. Dersom det skal bli ny fart i planene om vindkraft til havs, trenger vi nye politiske vedtak om dette, sier daglig leder i Havgul, Harald Dirdal til NRK.
- Les også:
- Les også:
– Penger ut av vinduet
Han mener det er politikerne som må gjøre det økonomisk attraktivt å satse på vindmøller til havs, og at det trengs politisk støtte til å kunne gjennomføre reelle pilotforsøk.
– Det finnes kun en offshore vindmølle i dag. Og vi kan ikke basere oss på bare én pilotmølle. I Norge har man satset millioner på forsking rundt vindteknologi, men det er ennå ikke satset skikkelig på fullskala-forsøk. Dermed har man sett at det har blitt mye penger ut av vinduet, sier Dirdal.
- Les også:
- Les også:
– Trenger norsk hjemmemarked
Dirdal legger til at det er en nøkkelfaktor å legge til rette for at det blir et norsk hjemmemarked for vindkraft. Også prosjektet som NCE Maritime har en målsetting om å medvirke til at offshore vindkraft skal bli en fungerende, kommersiell bransje.
– Dersom man lykkes med utfordringene, og markedet kommer som følge av at en har fått til kommersiell drift, burde norske bedrifter ha gode muligheter, sier Per Erik Dalen til Offshore.no.
Gjennom EcoWindS-prosjektet ser EU på mulighetene til å gjøre offshore vindkraft økonomisk drivverdig. Dalen mener dette kan være et langt lerret å bleke.
– Olje og gass er nok hovedenergikilden i mange år fremover. Det vi bygger opp av kunnskap i den perioden kan hjelpe oss inn i nye områder av det blå havrommet, sier Dalen til Offshore.no.