– Vi har holdt på med dette siden oktober i fjor, og det er klart at det er slitsomt for alle, sier styreleder i Havila Shipping, Per Sævik. Havila har for mange har blitt selve symbolet på den krisa næringen nå er inne i. Selskapet har ikke betalt verken renter eller avdrag siden februar.
Les også:
Mange må bli enige
I første omgang må Havila bli enige med 11 banker om hvordan milliardlånene skal håndteres. Den siste kvartalsrapporten viser en rentebærende gjeld på 5 589,6 millioner kroner.
– Her er det mange parter som må bli enige. Vi har ikke en løsning før alt er på plass, men nå tror jeg vi snakker om uker og ikke måneder før vi er i mål. Kreditorene vet at det er penger i selskapet, og at en eventuell konkurs vil bety et tap for alle parter, sier Sævik.
Farstad Shipping fortsetter forhandlingene
Et av de største offshorerederiene her i landet, Farstad Shipping med hovedkontor i Ålesund, bekrefter også at de fremdeles forhandler om en løsning med kreditorene. Selskapet betaler nå ikke avdrag på lån. Avtalen gjelder fram til 1. oktober.
Les også:
Farstad har nå en rentebærende gjeld på rundt 10 milliarder kroner, To milliarder kroner forfaller innen andre kvartal i 2017.
– Vi er i god dialog med alle interessenter, sier Farstad-sjef Karl-Johan Bakken.
De betaler ikke avdrag
Olympic Shipping i Fosnavåg har en avtale med kreditorene som går ut i dag. Olympic har heller ikke betalt avdrag siden i sommer. Styreleder og konsernsjef, Stig Remøy, vil ikke gi noen kommentarer før en avtale eventuelt er på plass.
Rem Offshore la fram sine planer om refinansiering i slutten av juni. Planene ble blokkert av Aker. Rem Offshore er nå fusjonert inn i et datterselskap av Solstad Offshore.
Nesten hundre i opplag
Ifølge nettstedet maritime.no ligger nå nesten hundre norskeide offshoreskip i opplag. Offshorerederiene går med milliardunderskudd. Mange mener det nå må bli færre og større rederier i Norge.
Les også:
Les også:
Industrieier Kristian Siem understreker behovet for konsolidering innenfor offshorebransjen, men han mener de familiekontrollerte norske rederiene på vestlandet er lite interessert i å gi fra seg sine kontrollerende eierandeler.
På Pareto Securities olje- og offshorekonferanse denne uka, sa han ifølge avisa Dagens Næringsliv at disse gamle eierne er overbelånt, og at vi har uhyggelige utsikter for de neste årene.