Nettavisa nett.no skriver at det skal ha vært flere møter mellom representanter fra banken og de tre rederiene. Målet er å få rederiene til å slå seg sammen.
Ikke overrasket
Norsk Sjømannsforbund er ikke overrasket over planene:
– Med tanke på situasjonen i markedet i dag er det naturlig at finansinstitusjonene presser på, sier nestleder i Sjømannsforbundet, Kurt Inge Angell til NRK.
Presser på
Nett.no viser til at konsernsjef Rune Bjerke i DNB har uttalt til Dagens Næringsliv at det må en kraftig restrukturering til for at rederiene skal overleve. Noen har allerede gått konkurs, men mange små sitter på gjerdet og venter med beslutningene. Ifølge nett.no har banken stilt på møtene med folk fra toppledelsen.
Bekrefter
Styreleder Per Sævik i Havila Shipping bekrefter overfor nett.no at han har vært i møter med banken der struktur har vært tema. Utover det har han ingen kommentar. Styreleder Åge Remøy i Rem Shipping forstår at banken presser på for å få til strukturendringer. Olympic-direktør Stig Remøy er skeptisk til en eventuell sammenslåing, skriver nett.no
– Flåtesammensetninga i selskapene er viktigere for ei strukturering enn den geografiske plasseringen, sier han i en kort kommentar til nett.no
Over 70 skip og 15 milliarder i gjeld
De tre rederiene disponerer en flåte på over 70 offshoreskip og alle er hardt rammet av nedturen i olje- og gassnæringen. De har en samlet gjeld på over 15 milliarder kroner. Havila Supply og Olympic Shipping har høyest gjeld med omtrent 5,6 milliarder kroner hver. Rem Offshore har nesten 4,2 milliarder kroner i gjeld.