Hopp til innhold

Avtale signert: Siem inn i Farstad

Siem investerer i Farstad Shipping. Partene har torsdag signert under på en refinansieringsplan, forteller konsernsjef i Farstad.

Karl-Johan Bakken i Farstad Shipping

INVESTERING: Siem og Farstad Shipping har skrevet under på en avtale på en milliard kroner, der Kristian Siem vil få en eierandel på 50,1 prosent. Dette vil skape en robust og god refinansieringsplattform for selskapet, sier konsernsjef for Farstad Shipping, Karl-Johan Bakken.

Foto: Frode Berg / NRK

– Siem har ønsket å investere i Farstad og være med på en solid refinansiering av selskapet, forteller konsernsjef Karl Johan Bakken i Farstad Shipping.

Torsdag ble avtalen signert med målsetting å gjøre Farstad både leve- og konkurransedyktige i markedet. Avtalen er på en milliard kroner og Kristian Siem vil da få en eierandel på 50,1 prosent.

– De vil bidra til, sammen med kreditorene som selskapet har, skape en robust og god refinansieringsplattform for selskapet.

Sikrer rederiet ut 2021

Tyrholm & Farstad AS, den største aksjonæren i Farstad, samarbeider med Siem i forbindelse med restruktureringen, og vil bli tilbudt fortrinnsrett til å tegne 105.300.000 nye aksjer til en tegnings på 150 millioner kroner.

Farstad får støtte fra de største bankene for løsningen. Noen banker blir bedt om å gjøre om sikker gjeld til aksjer og bidra til en gjeldsløsning som sikrer Farstad Shipping ut 2021.

Obligasjonseierne i Farstads obligasjonslån vil bli bedt om å konvertere alle utestående beløp, totalt 1,4 milliarder kroner, under obligasjonslån til egenkapital i Farstad.

Hovedkontoret og driften av rederiet vil fortsatt være i Ålesund.

– Kan bli en alvorlig torpedo mot den maritime klyngen

Økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole, Ola Honningdal Grytten, mener at avtalen kan virke negativt på lang sikt.

Ola Honningdal Grytten

Ola Honningdal Grytten, økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole.

Foto: Trond Vestre / NRK

– På kort sikt vil dette være positivt for den maritime klynga i Møre og Romsdal, men så er det fase 2. Siem skal ikke bare drive Farstad, men de skal slås sammen. Det kan hende at det store rederiet i Ålesund blir flagget ut av området. Om det skjer, så er det en alvorlig torpedo mot den maritime klyngen.

Om det kunne vært andre realistiske samarbeidspartnere for Farstad, er Grytten usikker på.

– Kristian Siem er en god leder, som er mer kapitalsterk enn andre. Men de sliter også. Det er ikke sagt at ting er løst bare for at de blir større. Problemene er der, men det er større sjanser for at Farstad skal overleve. På lang sikt vet vi ikke om Siem er interessert i å beholde Ålesund som base, sier Grytten.

Skal løse gjeldskrisen

Farstad har lenge jobbet med å finne en løsning på gjelden, som er på over 11 milliarder kroner. En av løsningene som rederiet la frem ble stoppet av DNB og Nordea.

For to uker siden gjorde fikk Farstad forlenget avtalen med kreditorene om å utsette nedbetalingen av gjeld frem til 20. desember.

– Det er en grunn til å tro at man ikke går til slike type investeringer om man ikke har tro på selskapets fremtid i dette markedet, sier Bakken om den nye avtalen med Siem.

Tidligere har BI-professor Torger Reve fortalt NRK at det er positivt for den maritime klyngen om det ble et samarbeid mellom Siem Industries-gruppen og Farstad Shipping.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL