Snøkaoset i Europa har blant annet ført til
og mange nordmennUansett hvilket flyselskap du har kjøpt reisen gjennom, har du krav på forpleining.
Se oversikten over kansellerte avganger til og fra Norge her.
Kontakt flyselskapet
Elise Korsvik, seniorrådgiver i Forbrukerrådet, forteller at dersom flyet er innstilt, har du krav på forpleining.
- Flyselskapet skal både tilby og betale for overnatting og mat. Men du kan ikke bare ordne deg et hotellrom uten å snakke med flyselskapet først. Det kan hende de har avtaler med forskjellige hoteller de bruker, forklarer hun.
Korsvik har forståelse for at det ved slike situasjoner kan være lang ventetid for å få kontakt med flyselskapet.
- Det kan hende de sier at dere kan ordne overnatting selv grunnet stor pågang, men dere må uansett kontakte dem først, understreker hun.
Dersom du sitter på flyplassen og venter, skal du også få utdelt matkuponger.
- Forpleiningen du skal tilbys skal stå i sammenheng med forsinkelsen. Det er ikke sikkert du har krav på dagrom, men du har krav på hotell på natten, opplyser Korsvik.
Les også:
Informasjonskrav
I situasjoner hvor flyavganger blir innstilt, er kravet til flyselskapene at alle berørte passasjerer skal få skriftlig beskjed dersom flyet forsinket mer enn to timer, eller innstilt.
- Det er ikke nok å henvise til Facebook. De skal ha en brosjyre med rettighetene dine på skranken, presiserer Korsvik fra Forbrukerrådet.
I EU-regelverket EF/2004 heter det at «Det transporterende flyselskap skal ved innsjekkingsskranken ha en tydelig melding som går på hvilke rettigheter du har ved forsinkelse eller innstilling. De skal også gi alle passasjerer en skriftlig melding om bestemmelsene om erstatning og assistanse. Flyselskapet er pliktig til å gi berørte passasjerer en melding om forsinkelsen eller årsaken til den og rettigheten til det. »
Norwegian sier til NRK.no at de forsøker å komme i kontakt med passasjerene på telefon, og at de har rustet opp kundesenteret grunnet stor pågang.
Sitter du fast i snøkaoset i England? Send oss en
Les også:
Bedre enn ellers
Ved flyreiser har man faktisk bedre rettigheter enn ellers.
- Forsinkelser og kanselleringer som følge av været eller en streik, er hendelser man ikke kan noe for. Vanlig erstatningsrett ville vist til at dette været ikke er noe vi kan noe for, men flyreiserettighetene gjør at du har krav på innlosjering både ved snøkaos og askevær som vi hadde tidligere i år, forklarer Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.
Det er ikke bare de som sitter fast i utlandet som har krav på forpleining. De som skal fly fra Norge har identiske rettigheter.
- Passasjerene som skal fly fra Norge kan velge å kansellere reisen eller vente på nytt fly. Dersom de får beskjed om å vente på et nytt fly, har de krav på forpleining mens de venter, avslutter Halsos.
Les også: