Hopp til innhold

Værfast i Europa?

Mange flyplasser har vært stengt de siste dagene. Her er rettighetene til deg som sitter fast i snøkaoset.

Gatwick flyplass

Det er mye snø på de fleste flyplassene i Europa. Flere av dem har nå åpnet igjen, men det er fremdeles store forsinkelser i flytrafikken.

Foto: TOBY MELVILLE / Reuters

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Snøkaoset i Europa har blant annet ført til mye venting for flypassasjerene, og mange nordmenn kommer seg ikke hjem.

Uansett hvilket flyselskap du har kjøpt reisen gjennom, har du krav på forpleining.

Se oversikten over kansellerte avganger til og fra Norge her.

Kontakt flyselskapet

Elise Korsvik, seniorrådgiver i Forbrukerrådet, forteller at dersom flyet er innstilt, har du krav på forpleining.

Elise Korsvik

Elise Korsvik, Seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

- Flyselskapet skal både tilby og betale for overnatting og mat. Men du kan ikke bare ordne deg et hotellrom uten å snakke med flyselskapet først. Det kan hende de har avtaler med forskjellige hoteller de bruker, forklarer hun.

Korsvik har forståelse for at det ved slike situasjoner kan være lang ventetid for å få kontakt med flyselskapet.

- Det kan hende de sier at dere kan ordne overnatting selv grunnet stor pågang, men dere må uansett kontakte dem først, understreker hun.

Dersom du sitter på flyplassen og venter, skal du også få utdelt matkuponger.

- Forpleiningen du skal tilbys skal stå i sammenheng med forsinkelsen. Det er ikke sikkert du har krav på dagrom, men du har krav på hotell på natten, opplyser Korsvik.

Les også: – Folk gråt av fortvilelse i kaoset

Informasjonskrav

I situasjoner hvor flyavganger blir innstilt, er kravet til flyselskapene at alle berørte passasjerer skal få skriftlig beskjed dersom flyet forsinket mer enn to timer, eller innstilt.

- Det er ikke nok å henvise til Facebook. De skal ha en brosjyre med rettighetene dine på skranken, presiserer Korsvik fra Forbrukerrådet.

I EU-regelverket EF/2004 heter det at «Det transporterende flyselskap skal ved innsjekkingsskranken ha en tydelig melding som går på hvilke rettigheter du har ved forsinkelse eller innstilling. De skal også gi alle passasjerer en skriftlig melding om bestemmelsene om erstatning og assistanse. Flyselskapet er pliktig til å gi berørte passasjerer en melding om forsinkelsen eller årsaken til den og rettigheten til det. »

Norwegian sier til NRK.no at de forsøker å komme i kontakt med passasjerene på telefon, og at de har rustet opp kundesenteret grunnet stor pågang.

Sitter du fast i snøkaoset i England? Send oss en e-post

Les også:

Bedre enn ellers

Ved flyreiser har man faktisk bedre rettigheter enn ellers.

Martin Skaug Halsos

Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

Foto: CF Wesenberg Kolonihaven

- Forsinkelser og kanselleringer som følge av været eller en streik, er hendelser man ikke kan noe for. Vanlig erstatningsrett ville vist til at dette været ikke er noe vi kan noe for, men flyreiserettighetene gjør at du har krav på innlosjering både ved snøkaos og askevær som vi hadde tidligere i år, forklarer Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

Det er ikke bare de som sitter fast i utlandet som har krav på forpleining. De som skal fly fra Norge har identiske rettigheter.

- Passasjerene som skal fly fra Norge kan velge å kansellere reisen eller vente på nytt fly. Dersom de får beskjed om å vente på et nytt fly, har de krav på forpleining mens de venter, avslutter Halsos.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Les også: Dine rettigheter ved flystreik

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)