NRK Meny
Normal

Kom i joggeform på fire uker

Følg dette programmet og kom i form til sommeren.

Jogger
Foto: ScanStockPhoto

- Dersom du ikke har vært aktiv på en stund, er det lurt å begynne med gange med overgang til jogging på en intensitet rundt 55-65 prosent av maksimal-puls, sier professor i fysisk aktivitet, Jorunn Sundgot-Borgen.

Det betyr normalt sett en puls på 120 minus alder. Er du 30 år, skal pulsen være rundt 90. Er du 50 år, bør pulsen ligge på 70.

LES OGSÅ: Riktig puls når du trener

Skal være positivt

- Etter fire uker med dette treningsprogrammet skal du kunne jogge omtrent 15 minutter, sier professoren.

LES OGSÅ: Slik trener du intervaller

Men hvis du synes programmet er for ambisiøst, kan du fint bruke flere uker på programmet. Hensikten er at du skal få en positiv opplevelse med det å være ute og bevege deg.

- Etterhvert blir treningen en god venn og vane. Da er du ingen nybegynner, men en rimelig erfaren mosjonist, sier Sundgot-Borgen.

Bra for skjelettet

Jogging har en god effekt på hjerte-, kar- og sirkulasjonssystemet. Det øker energiomsetningen og er bra for skjelettet.

Kombinerer du jogging med styrketrening to-tre ganger i uken, har du et bra treningsopplegg.

Jogging passer for alle som i utgangspunktet ikke har vonde knær eller en spesiell fotstilling som kan bli verre. Hvis du er overvektig, bør du kanskje heller velge en ikke-vekt-bærende aktivitet eller å gå med staver.

LES OGSÅ: Vonde knær av jogging

LES OGSÅ: Vonde legger av å jogge

Joggeprogram for nybegynnere

UKE 1:

  • Dag 1: Gå rolig i 30 minutter
  • Dag 2: Gå i 35 minutter
  • Dag 3: Gå rolig i 10 minutter. Gå fort i 20 minutter. Gå rolig i 5 minutter.

UKE 2:

  • Dag 1: Gå i 10 minutter. Jogg rolig i 1 minutt. Gå i 5 minutter ganger 3. Gå rolig i 5 minutter.
  • Dag 2: Gå i 10 minutter. Jogg rolig i 2 minutter. Gå raskt i 3 minutter ganger 4. Gå rolig i 5 minutter.
  • Dag 3: Gå fort i 10 minutter. Jogg rolig i 3 minutter. Gå raskt i 3 minutter ganger 4. Gå rolig i 5 minutter.

UKE 3:

  • Dag 1: Gå i 5 minutter. Jogg i 5 minutter. Gå raskt i 3 minutter ganger 4. Gå rolig i 5 minutter.
  • Dag 2: Gå i 3 minutter. Jogg i 7 minutter. Gå raskt i 3 minutter ganger 4. Gå rolig i 5 minutter.
  • Dag 3: Gå i 3 minutter. Jogg i 9 minutter. Gå raskt i 3 minutter ganger 4. Gå rolig i 5 minutter.

UKE 4:

  • Dag 1: Jogg rolig i 10 minutter. Jogg i 12 minuter. Gå rolig i 5 minutter.
  • Dag 2: Jogg rolig i 10 minutter. Jogg i 15 minuter. Gå rolig i 5 minutter.
  • Dag 3: Jogg rolig i 10 minutter. Jogg i 15 minuter. Gå rolig i 5 minutter.

LES OGSÅ: Kom i form på sykkel

LES OGSÅ: Kom i form med stavgang

LES OGSÅ: Finn treningsformen for deg

FÅ PULS-NYHETSBREV GRATIS. TRYKK HER!

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.