NRK Meny
Normal

Farlig mye omega-3?

Omega-3 er hot for tiden og stadig flere matvarer tilsettes fettsyrene. Men kan det bli for mye av det gode - og potensielt være farlig?

Omega-3
Foto: Tine, Bakers, Vita

Omega-3 er absolutt viktig å få i seg, og vi blir stadig mer bevisste på å spise nok av disse fettsyrene.

Matprodusentene har snappet opp trenden og det dukker stadig opp flere matprodukter i butikken som er tilsatt disse fettsyrene. Brød, kaviar, leverpostei, smør, appelsinjuice og yoghurt med omega-3 finnes i de fleste matbutikker i dag.

Men kan det bli for mye omega-3- og dermed gi oss en negativ helseeffekt?

LES OGSÅ: Få et bedre kosthold

Doktor Fedon Lindberg

- Det er positivt at mat berikes med omega-3-fettsyrer, sier Fedon Lindberg.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

- Skal mye til

- Det skal nok mye til før man kan få for mye omega-3 bare gjennom å spise berikede matvarer, sier indremedisiner og kostholdsekspert Fedon Lindberg til Puls.

Han får støtte av klinisk ernæringsfysiolog Kirsti Bjerkan.

- Hvis man skal få for mye av disse fettsyrene i seg, må man spise mye mat som naturlig inneholder omega-3, samt innta hverdagsmat som er tilsatt omega-3 og i tillegg ta store doser med omega-3-tilskudd, sier hun.

LES OGSÅ: Disse matbyttene bør du gjøre

For mye omega-3-fettsyrer er ikke bra, og i følge en undersøkelse kan høye doser ha uheldige effekter på hjerte- og karsystemet.

- Stort sett har omega-3-fettsyrer gunstig virkning på mange ulike funksjoner, men ikke propp i deg for mye. En skje tran om dagen er nok, sier professor Christian Drevon ved Universitetet i Oslo til Helsenytt.

TEST: SPISER DU SUNT?

- Spis mer naturlige kilder

Kirsti Bjerkan

- Det hadde vært best om vi fikk i oss omega-3 fra naturlige kilder, sier Kirsti Bjerkan.

Foto: Magne Hansen / NRK

Inntil nylig har det vært vanlig i industriell matproduksjon at mat har blitt utarmet for omega-3-fettsyrer, fordi disse fettsyrene harskner lett og gir matvarene kortere holdbarhet.

- Jeg synes at det er positivt at hverdagsprodukter berikes med omega-3 nå, i allefall slik at de får tilbake omega-3 nivået de hadde før industriell produksjon fjernet det, sier Lindberg.

- De fleste av oss får for lite av disse essensielle fettsyrene - og da kan det være ernæringsmessig gunstig å tilsette dette i enkelte matvarer, sier Bjerkan.

- Men ideelt sett kunne man ønsket seg at vi heller spiste mer av matvarer som er naturlig gode kilder til omega-3-fettsyrer enn mat som er beriket med det, sier den kliniske ernæringsfysiologen.

Dyr ingrediens

Ifølge Lindberg berikes matvarene som regel med svært små mengder omega-3.

Dette skyldes at omega-3 som tilfredstiller krav om renhet og som ikke smaker fisk, er en dyr ingrediens.

- Derfor tilsettes den ikke i nevneverdige mengder, sier indremedisineren.

Det finnes verken norske eller internasjonale regler for hvor mye som skal til før man kan si at en matvare er rik på omega-3, slik det er for eksempel med fiber.

LES OGSÅ: Velger du riktig brød?

Best i flytende form?

Men hvor effektivt kroppen tar opp omega-3 i mat som er beriket med fettsyrene, er fortsatt uvisst.

- Det forskes mye på dette nå. Logisk sett vil omega-3 opptas best fra mat som inneholder det naturlig, slik som fet fisk eller valnøtter. Men det betyr ikke at omega-3 fra brød ikke opptas, sier Lindberg.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise laks

LES OGSÅ: Hjelp til å spise riktig

Sjekk fettsyre nivået ditt

Hvor mye omega-3-fettsyrer du bør få i deg daglig, avhenger av ditt generelle kosthold og om du gjennom tid har opparbeidet deg et underskudd på omega-3.

- Hvis du sjelden spiser fet fisk og ikke aktivt bruker linfrøolje og valnøtter, er sannsynligheten stor for at du har underskudd av de viktige fettsyrene, sier Lindberg.

Tørr hud, betennelsestilstander, humørproblem, hukommelsesvansker, plager med muskel og skjelett kan blant annet være symptomer på omega-3-mangel.

Hvis du er i tvil, anbefaler kostholdseksperten at du tar blodprøve for å finne ut om du har for lite eller for mye av de ulike fettsyrene.

LES OGSÅ: Deilige fiskeretter

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.