Velger du riktig brød?

Dette bør brødet du spiser inneholde.

brød
Foto: ScanStockPhoto

Kirsti Bjerkan

- Spis brød med frø og nøtter, sier Kirsti Bjerkan.

Foto: Magne Hansen / NRK

Hvis du er som nordmenn flest, spiser du to til tre brødmåltider hver dag.

LES OGSÅ: Bak brødet selv!

Brød er en viktig del av norsk kosthold - og såfremt du velger riktig brød, får du i deg verdifulle næringsstoffer kroppen trenger.

- Velg flere kornslag

Men det er stor forskjell i næringsverdien til brødene du kan få kjøpt i butikken.

- Når du går i butikken bør du velge de brødslagene som betegnes som ekstra grove. Disse har 75 prosent eller mer av sammalt mel, sier klinisk ernæringsfysiolog Kirsti Bjerkan.

- Og velg gjerne brød som består av hele korn, frø og nøtter. Det vil ha positiv effekt på blodsukkeret.

Dessuten bør du finne frem til brød som består av flere kornslag - som for eksempel rug, havre, bygg, hvete og spelt, slik at du reduserer risikoen for matintoleranse.

Hvetemel bak i lista

- Hvetemel eller fint mel bør ikke være en av de tre første ingrediensene på innholdslista, sier doktor Fedon Lindberg.

Grovt brød er vår viktigste kilde til kostfiber, og jo grovere brødet er, desto mer kostfiber inneholder det.

Helsemyndighetene anbefaler et inntak på 25-35 gram kostfiber per dag. Ekstra grovt brød gir to til tre ganger så mye kostfiber som fint brød.

LES OGSÅ: Få et bedre kosthold

Fargen betyr lite

Og ifølge Lindberg betyr fargen på brødet lite i forhold til hvor grovt brødet er.

Brød

- Vekten på brødet kan avgjøre hvor grovt det er, sier Fedon Lindberg.

Foto: ScanStockPhoto

- Mange brød er mørke - ikke fordi de er veldig grove, men fordi de er tilsatt melasse eller malt.

Han anbefaler at kjenner på brødets tyngde før du kjøper det.

- Grovt brød vil være mye tyngre enn loff. Ta brødet i hånden og kjenn hvor tungt det er. Er det lett, velg et annet, sier kostholdseksperten.

LES OGSÅ: Sunnere med øko-mat?

Grove korn mot kreft

Det er mange grunner til å velge grove brød med mye kostfiber.

Fiber påvirker tarmfunksjonen på en effektiv og god måte, og matvarer som er rike på dette kan motvirke forstoppelse.

Fiber har også vist seg å ha gunstig virkning  mot blant annet hjerte- og karsykdommer, visse kreftformer og type 2-diabetes.

I tillegg gir fiberrik mat bedre metthetsfølelse sammenlignet med fiberfattig mat, noe som er viktig å tenke på i forhold til overvekt. Dessuten inneholder fiberrik mat ofte lite sukker og fett.

Merking skal hjelpe deg

Brødskala'n

FINT: 0-25% sammalt mel og hele korn. HALVGROVT: 25-50% sammalt mel og hele korn. GROVT: 50-75% sammalt mel og hele korn. EKSTRA GROVT: 75-100% sammalt mel og hele korn

Foto: NBL

 For å gjøre det lettere for deg å navigere i brød-jungelen, har Næringsmiddel Bedriftenes Landsforening innført en frivillig grovhetsmerking på brød, kalt Brødskala'n. 

- Magne av brødprodusentene er med i denne ordningen og symbolene indikerer hvor mye sammalt mel som er benyttet. Se på symbolene og velg ekstra grovt, sier Bjerkan.

Men Lindberg mener at denne merkningsordningen er relativt misvisende.

- Merkningsordningen tar ikke for seg hvor finmalt melet er. Dessuten diskriminerer den frø og nøtter - og tar bare for seg havre, rug, bygg og hvete. Så sånn sett er denne ordningen en uheldig måte å merke brødet på, sier han.

LES OGSÅ: Grovbrød-merkingen har svakheter

Forstå ingredienslisten

Vanlige ingredienser i kjøpebrød:

Speltmel: Spelt er en gammel hvetesort med noe lavere innhold av gluten enn i vanlig hvete. Likevel bør du styra unna spelt hvis du har glutenintoleranse.

brød

Speltmel inneholder også gluten.

Foto: Tom Perkins

Linfrø: Disse frøene går stort sett tvers igjennom systemet, men har fin fibereffekt - og anbefales de som plages med treg mage.

Solsikkefrø: Næringsrike frø med mye sunt fett og mineraler. Gjør brødet ekstra næringsrikt.

Tilsetningsstoffer: Det brukes en rekke tilsetningsstoffer i brød, og alle er nøye testet og kontrollert. Vi kjenner ikke den kombinerte effekten av større mengder ulike tilsetningsstoffer, og derfor kan det være lurt å unngå disse der de er unødvendige.

Vegetabilsk fett: Dette kan være bakefettblandinger med et relativt høyt innhold av transfett. Transfettet oppfører seg som mettet fett og kan bidra til å tette igjen blodårene. Brødprodusentene opplyser forøvrig at det brukes lite transfett i brødproduksjon.

Salt: Litt salt må til i brød, men salt bør stå langt nede på ingredienslisten.

Hvetegluten: Gluten er proteiner i kornet som danner et nettverk i deigen ved gjæring, så deigen hever og brødet blir luftig. Hvete inneholder mye gluten, men det er gluten også i rug, bygg, havre og spelt.

FÅ PULS-NYHETSBREV GRATIS. TRYKK HER

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)