Disse matbyttene bør du gjøre

Kostholdet ditt kan bli mange hakk bedre hvis du lærer deg de smarte matbyttene.

sunn mat, kosthold
Foto: ScanStockPhoto/NRK

De fleste vanlige mattyper finnes i sunnere varianter. Seterrømme og lettrømme, for eksempel, kan med fordel byttes ut med rømmekolle eller kesam, hvor fettinnholdet er adskillig mye lavere.

TEST: Spiser du sunt?

Bedre helse

Og med slike enkle bytter i kostholdet ditt, vil du sannsynligvis merke betydelig helsegevinst - enten du slanker deg eller bare ønsker et sunt kosthold.

Matvarer som inneholder mye fett, bør altså i stor grad byttes ut til mat med mindre - og sunnere fettinnhold. Kaffefløte kan for eksempel være en god erstatning for matfløte eller kremfløte. Og gi barna skummet melk , i steden for helmelk.

Fullkorn i pasta

Det samme kan sies om mat rik på karbohydrater. Kanskje innlysende for mange, men kneipp bør erstattes av grovt brød med minst 50 prosent sammalt mel. Velger du riktig brød?

LES OGSÅ: Matvarer du alltid bør ha i hus

Et annet enkelt grep er å kjøpe fullkornspasta i steden for vanlig pasta. Dessuten kan du bytte ut ris eller poteter med bønner eller linser en gang i blant.

Lista er lang over sunne bytter, og du kan helt sikkert dra nytte av noen av dem:

Lure matbytter

Bytt fra...

Bytt til...

Helmelk

Lettmelk, ekstra lettmelk, skummet melk

Nektar

Juice

Instant te

Svart/grønn te

Kremfløte

Matfløte (22% fett), kaffefløte (10%)

Seterrømme (35% fett), lettrømme(20%)

Kesam (8%), lett kesam(1%)

Fruktyoghurt

Naturell yoghurt tilsatt frukt/bær

Smør

Olje, myk margarin

Majones

Lettmajones, kesam

Frokostblanding med sukker

Kornblanding med nøtter og tørket frukt, havregryn

Loff, kneipp

Grovt brød med minst 50 % sammalt mel

Lyst knekkebrød

Grovt knekkebrød

Leverpostei

Kyllingpostei

Salami

Kalkun/kylling-pålegg, kokt skinke, roastbiff

Syltetøy

Lettsyltetøy

Brunost

Halvfet brunost

Hvitost

Lettere hvitost

Kjøttdeig

Karbonadedeig, kyllingkjøttdeig

Panerte kjøttprodukter

Fileter

Okse, svin, lam

Kylling, kalkun

Fiskepudding

Fiskekarbonader

Kjøpt, frossen pizza

Hjemmelaget med grov bunn og mindre ost

Fet salatdressing

Olje- og eddiksdressing

Pommes frites

Ovnsstekte poteter

Pasta med hvitt mel

Pasta med fullkornsmel

Ris

Naturris

Hermetisk frukt

Frisk frukt

Hermetiske grønnsaker

Friske eller fryste grønnsaker

Vaniljesaus

Vaniljekesam

Iskrem

Yoghurtis, smoothies

Pisket krem

Vaniljekesam

Sjokoladekake, bløtkake

Gjærbakst, gulrotkake

Godteri

Nøtter, tørket frukt, mørk sjokolade

Potetgull

Popcorn, nøtter, grønnsaker med dipp

Farin

Råsukker, honning

Salt

Mineralsalt, havsalt

FÅ PULS-NYHETSBREV GRATIS. TRYKK HER!

TV og radio

Tonnevis av søtsaker går rett i søpla fordi det er billigere å kaste enn å gi bort. Knut Arild Hareide og kona Lisa Maria bestemmer seg for å gjøre noe med dette.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)