Derfor bør du spise rabarbra

Sliter du med treg mage, kan rabarbra gjøre trikset for deg.

Rabarbra
Foto: Baloncici

Rabarbra har en avførende, styrkende og parasittdrepende virkning. Den er kjent for å øke utskillelsen av galle og skal hemme formeringen av bakterier i tarmene.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise kanel

Rabarbra har lenge blitt brukt som universalplante innen medisinen og dens helsebringende effekter har vært kjent i Kina i omkring 5000 år. Den har blitt brukt mot det meste, og på 500-tallet ble rabarbra for eksempel brukt for å kurere feber og som medisin mot pest.

Rabarbra

Rabarbra er svært kalorifattig.

Foto: Agnete Bjelland Tjøm / NRK

Kalorifattig

Er du opptatt av kalorier, kan du med god grunn spise mer rabarbra.

For planten er svært kalorifattig, og inneholder nesten ikke karbohydrat, fett eller protein. 100 gram rabarbra gir bare 16 kcal.

Men samtidig er rabarbra rik på både A-, B- og C-vitaminer, og i tillegg får du i deg nyttige mineraler som kalium, kalsium, jern og magnesium når du spiser de lange stilkene.

LES OGSÅ: Sukkerbombene du bør unngå

Full av syre

Den sure smaken skyldes at rabarbraen er full av eplesyre og oksalsyre. De unge stilkene har minst oksalsyre.

Det er liten fare for å bli forgiftet av oksalsyre, men syren er en kalktyv - den binder seg til kalsiumet i kroppen. Derfor bør barn og ammende kvinner som trenger mye kalsium, ikke overdrive inntaket av planten.

LES OGSÅ: Maten som gjør deg mer allergisk

Mennesker som sliter med magesyre, urinsyregikt, nyrestein og gallestein bør også moderere inntaket av rabarbra.

Egentlig grønnsak

Rabarbra er egentlig en grønnsak, men blir brukt som frukt. Det finnes mange sorter rabarbra og de med røde stilker har lavere syreinnhold enn de grønne. Ikke spis bladene, for de er giftige.

Grønnsaken bør renses før bruk. Den kan spises naturell eller brukes i kaker og pai, grøt, kompott, sylting, saft eller i hjemmelaget vin.

Pass på at rabarbraen du skal bruke i matlaging er hel, fast og ren. Den skal heller ikke ha skader eller slim på seg, eller være for slapp og lett å knekke.

Planten holder seg i noen uker ved lav temperatur, men holdbarheten forlenges ved å pakke den inn i plast.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise chili

LES OGSÅ: Det sunne snackset

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)