Hopp til innhold

Frykter teateret må slåss med skolene om penger

Fylkene, istedenfor staten, kan få ansvaret for kulturinstitusjoner utenfor Oslo. – Et utrolig dårlig forslag, sier teatersjef ved Den Nasjonale Scene i Bergen.

Agnete Haaland, teatersjef ved DNS.

– Staten har ansvar for en kultursatsing som skal nå hele landet, vi er en del av infrastrukturen som må være statens ansvar, sier Agnete Haaland ved Den Nasjonale Scene. 

Foto: Dag Harald Kvammen Andersen / NRK

Kommunal- og moderniseringsdepartementet fikk torsdag en rapport om hva slags ansvarsområder de nye, store regionene kan få når flere fylker slås sammen. Utvalget bak rapporten foreslår å flytte ansvaret for kulturinstitusjoner utenfor Oslo til de nye regionene.

Det innebærer blant annet at alle dansekompanier, teatre og orkestre som ikke er plassert i hovedstaden vil få pengestøtten sin fra regionene, og ikke fra staten.

I dag betaler staten 70 prosent av tilskuddet, mens fylkene gir de siste 30 prosentene i støtten. Et forslag om å endre dette får Kultur-Norge til å reagere.

– Et utrolig dårlig forslag

– Det jeg frykter mest er at vi skal slåss om midler med helse, skole og masse gode, lovpålagte tiltak som fylkeskommunen skal forvalte, sier Agnete Haaland, teatersjef ved Den Nasjonale Scene i Bergen.

Teateret hennes får i 2018 nesten 21 millioner kroner fra statsbudsjettet. Haalands frykt er å bli nedprioritert av staten dersom ansvaret legges over til fylkeskommunen.

– Vi skal aldri hete «Den fylkesnasjonale scene». Vi er et nasjonalteater, det skal vi fortsette å være. Jeg setter min lit til regjeringen og politikere som skjønner at Norge ikke bare er Oslo, sier Haaland.

Hun håper forslaget ikke blir reelt.

– Det er et utrolig dårlig forslag.

Den Nationale Scene DNS i Bergen

Den Nasjonale Scene i Bergen vil ikke regnes som et nasjonalt teater dersom forslagene fra rapporten blir endelig.

Foto: Alrik Velsvik / NRK

Redd kvaliteten vil svekkes

Morten Gjelten er direktør i Norsk Teater- og Orkesterforening. Han reagerer på politikken, og mener forslaget i rapporten sender et dårlig signal og bryter med tidligere kulturpolitikk.

– Jeg mener de store teatrene og kulturinstitusjonene skal være en del av en nasjonal kulturpolitikk, og derfor burde de ha direkte støtte fra staten.

Dersom forslaget skulle gå gjennom er han redd det vil svekke kvaliteten i institusjonene, fordi de bruker mye penger for å holde det nivået de gjør.

– Institusjonene er store utgiftsposter for en regional økonomi, og vi er redd det vil bli vanskeligere å forsvare nivået på pengebruken i fremtiden.

Morten Gjelten

Morten Gjelten er direktør i Norsk Teater- og Orkesterforening.

Foto: Truls Antonsen / NRK

– Skjønner at noen føler seg provosert

Kulturminister Trine Skei Grande sier målet er å fordele makt utover i hele Norge, men at forslagene i rapporten Kommunaldepartementet har fått ikke er endelige.

Trine Skei Grande

Kulturminister Trine Skei Grande sier ingenting er bestemt.

Foto: Truls Antonsen / NRK

– Vi må sette oss ned og gå gjennom skikkelig og grundig før vi konkluderer. Vi må sørge for at vi får litt ulike miljøer som kan bidra inn i kulturlivet på ulikt vis, sier hun.

Hun sier det er bra med debatt om kulturlivet og de nye regionene.

– Vi tåler en debatt. Jeg skjønner at noen føler seg provosert over at alt som er i Oslo blir definert som nasjonalt, mens det andre som regionalt. Men så enkelt er det ikke i kulturlivet, og det er mange toppinstitusjoner som ligger utenfor Oslo også.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters