Mandag kveld kunne Bowie-fansen se David Bowie framføre låter fra sitt nye album "Reality" på kino i tre norske byer. Også på Colloseum i Oslo. Foto: Paul Arvid Jørgensen, NRK.
Tre kinoer i Trondheim, Bergen og Oslo var plukket ut til å sende David Bowies presentasjon av hans nye album "Reality", som slippes mandag 15.september.
Billettene har vært i salg i nesten en måned, men likevel var det mange ledige plasser i alle kinoene. Det sier litt, når en av rockens største stjerner inviterer til sniklytt på ny plate, og folk blir sittende hjemme.
Så kanskje har Bowie igjen funnet et område der han er foran sitt eget publikum?
Naken og nøkternt
David Bowie og Gail Ann Dorsey overbeviste ikke helt.
Konserten (eller filmen?) starter litt vel brått for teknikken, for plutselig er vi midt i introen til den nye singelen «New Killer Star». Bandet på seks er kledd som om det var en vanlig mandagsøving i kjeller´n. Lyssettingen er flat og musikerne tydelig konsentrert. Det er ikke den mest selgende måten å presentere nye låter til publikummet på.
Med buldrende og litt for lav lyd er vi slett ikke sudg inn i noen konsertligndende opplevelse. Hadde det vært på DVD-spilleren hjemme ville vi startet på nytt og justert settingen. Men det bedret seg etterhvert. Gitarene fikk bred plass, og uttrykket er klart mer rocka enn singelen har gitt inntrykk av. Og selvsagt er Bowies stemme fortsatt mannens største styrke.
Bowie sier du kan kaste albumet "Never Let Me Down".
Albumets 11 låter blir spilt i rekkefølge som på platen. I Trondheim og Bergen var stemninga stor, mens i Oslo var det få som tørte å late som om de var på konsert ved å klappe mellom låtene.
Party-stemning
Det er Bowies evne til å underholde som blir nøkkelen til live-følelsen. Mannens kommentarer og fleiping med publikum og teknikken får stemningen til å løse seg opp. Etter tre låter kaster han jakke og den dyre skjorten med mye selvironi. "I Never Get Old" introduseres nettopp med de ordene.
Litt skikkelig Bowie-patos får vi i "Days", med fire kassegitarer til komp. Det bikker nesten litt over i følelser under den rolige "The Loneliest Guy". Det er alltid vanskelig å bedømme Bowies låter første gang man hører dem. Mesteparten av det nye materilaet fikk en ganske rocka innpakning. Men hverken George Harrison-låta "Try Some, Buy Some" eller Jonathan Richmans "Pablo Picasso" ble noen høydare (hør heller John Cales versjon av "Picasso"!).
Første del av konserten ble avsluttet med den småjazza "Bring Me The Disco King". Der fikk vi endelig høre Bowies særegne makker fra helt tilbake til Ziggy-perioden, pianisten Mike Garson, utfolde seg.
Bowies talk show
Ideen med å la publikum på kinoer rundt i Europa få stille spørsmål direkte til Bowie, synes umiddelbart god. Men her sviktet teknikken totalt og første halvdel ble borte i støy og ekko. Da det endelig bedret seg fikk vi svaret på hva Bowie gjorde med sin gamle hund (ga den til en bonde da en tok for mye plass hjemme), om han virkelig hadde tenkt å bli Buddhist-munk (-Ikke gi opp musikken, hadde munken svart Bowie), og hvilket album han helst ville ha slettet.
Stryk "Never let me down"
Det har vært sagt mye stygt om Bowies periode fra midten av 80-tallet og til slutten av nittitallet. På direkte spørsmål om hvilket album han selv ville kvittet seg med, svarte han til slutt "Never let me Down" fra 1987. Så har ikke mannen mistet gangsynet, likevel.
Han fikk også rost bandet og bassist Gail Ann Dorsey for å være vesentlig i hans arbeid med å skrive nye låter. Og vi fikk vite at Bowie er best på korte sangtekster. Han har prøvd å skrive historier, men gir opp etter 3 - 4 sider. Så noen novellesamling fra ham er utelukket.
Sa nei til James Bond
Hvilken film det dreide seg om fikke vi aldri vite, men siden det var etter Sean Connery, takket David Bowie nei til tilbudet.
Ønskekonserten
Siste del av konserten var folkets favoritter slik de var stemt fram på Bowies nettsted. Her kom "Spaceboy", "Fantastic Voyage" og "Hang On To Your Self" etterfulgt av "Modern Love" og "Cactus". Først med disse låtene svingte det merkbart fra et band som endelig slappet av på rutinen og lot spillegleden komme fram. Lyssettingen var slik vi forventer fra konserter og publikum kunne endelig sangene.
Et teknohode foran
Bowie elsker å leke med teknologi, og han har tidlig omfavnet Internett som det ultimate sted for å møte fans og teste ut låter og konserter tidligere. Det var Bowie selv som tok initiativet med å å bruke satelittoverføring for å tilby fans en eksklusiv konsert med god lyd og gedigent bilde på en kino nær deg. Men etter oppslutningen å dømme har fotballfans letter for å forstå verdien i slike direktetilbud. Og det var da heller ikke noen konsert å snakke om for oss som ikke var i London.
Først og fremst var dette en kveld for den gode ideen. I framtida vil dette kanskje bli en vanligere form å oppleve levende musikk på. Men det var David Bowie som ga oss det først. Konsertmessig er det bare å se fram til 12.oktober da bandet med en av rockens største stjerner spiller i Oslo. Først da blir det "reality".