Hopp til innhold

Er dette framtidas Myspace?

Vil «appene» overta for eldre løsninger i hvordan band kommuniserer med sine fans?

Mest populære band apps for iPhone

De mest populære bandappene for iPhone på mobileroadie.com.

Foto: Mobileroadie.com

David Bowie: «Goden years»

David Bowies «Golden years» fra 1975.

Foto: Plateomslag
Pink, iPhone app

Pink var en av de første artistene til å ta i bruk en app for å kommunisere med sine fans.

Foto: Pink
Nine Inch Nails, «Tap Tap Revenge» iPhone app

Nine Inch Nails' iPhoneapp «Tap Tap Revenge».

Foto: Apple App Store
Skambankt, iPhone-app

Skambankt var trolig første norske band ut med egen app.

Foto: Skambankt
Tollak Friestad (Don Fist), Skambankt

Tollak Friestad (Don Fist) i Skambankt tror det er lite sannsynlig at man vil ha en app for hvert band man liker.

Foto: Paal Audestad
Jørgen Hegstad

Jørgen Hegstad i NRK P3 tror ikke appene vil overta dominansen i hvordan band kommuniserer med fansen.

Foto: Nadia Frantsen
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Nye digitale muligheter gir stadig nye måter å promotere bandet sitt på.

«Gamle», etablerte tjenester som MySpace har sett en massiv brukerflukt , og nye løsninger presser seg fram.

Les også:

«Ringrev» med app

Men ikke bare for unge, uetablerte artister.

Denne sommeren – den 6. juni, vil ringreven David Bowie lansere en egen app for Iphone, kalt «Golden years». Her vil brukerne få tilgang til en rekke originale låter i flere spor, slik at de sjøl kan remikse dem og så dele dem med sine venner.

Ikke overraskende faller app-lanseringen sammen med utgivelsen av ei ny plate; remiks-EPen «Golden years», melder GigWise.

Artisten Pink var en av de første til å ta i bruk den nye muligheten gjennom gratisappen «P!nk’s Funhouse», lansert i 2008.

Ifølge Billboard var flere andre artister, som Fall Out Boy og Snow Patrol den gangen i gang med å planlegge liknende tjenester.

Gruppa Nine Inch Nails laget også en «Guitar hero»-liknende applikasjon der fansen kunne forsøke å holde rytmen til gruppas musikk, omtrent som i spillet.

Raskt og rimelig

Tidligere har det vært både dyrt og tidkrevende å utvikle slike applikasjoner, men i dag finnes det en rekke tjenester der man raskt og rimelig kan lage seg sin egen app for bandet sitt.

Tjenester der man enkelt kan dele musikk, bilder, spillelister, turnédatoer og liknende med fansen.

Skambankt var et av de første norske banda som laget sin egen app, lansert i 2010. Men det var ikke gruppa sjøl som kom opp med ideen.

- Den lyse idèen

- Det var plateselskapet vårt som kom med den lyse idèen, og vi lot oss rive med, forteller Tollak Friestad, også kjent som Don Fist i Skambankt, til NRK.

- På dette tidspunktet var det, så langt vi vet og med forbehold, ingen andre norske artister som hadde lansert applikasjoner med innhold til smarttelefoner. På tross av en generell teknologivegring innad i bandet, var vi samtlige enige om at det ville være kult med egen app på telefonen.

- Hva har det gjort for Skambankt å ha en Iphone-app?

- Vanskelig å si, utover at den traff godt og lå i toppen av Itunes-listen for musikkapps da vi lanserte den. Og som et av de første norske band ut med denne type løsning fikk vi mye ekstra oppmerksomhet i forbindelse med lanseringen av albumet «Søvnløs».

- Et eksperiment

- Forhåpningen er at vi har nådd ut til nye lyttere, som ellers ikke ville lagt merke til Skambankt. Vi lanserte for øvrig previews av alle de nye låtene fra «Søvnløs» først via appen i forkant av albumslippet.

- Hva er det som gjør app’en til et godt verktøy, både for dere og fansen?

- Vi gjorde dette som et eksperiment, og valgte derfor å fokusere på Iphone-brukere. Appen i seg selv fungerte veldig bra, men det føltes ikke bra å ekskludere alle som ikke har Iphone. Det fikk vi engasjerte tilbakemeldinger på.

- Vi valgte etter et par måneder kun å bruke Facebook som vår aktive kommunikasjonskanal for å være sikre på at informasjonen vi la ut nådde flest mulig fans.

- Det var forøvrig heller ikke spesielt musikervennlig å måtte forholde seg til for mange teknologikanaler samtidig, mener Friestad.

- Et bra supplement

Om slike mobilapplikasjoner blir framtiden og vil utkonkurrere tjenester som MySpace er ikke Jørgen Hegstad, musikkprodusent i NRK P3, så sikker på.

- Jeg tror at apper kan være et bra supplement i den interaktive musikkfloraen, men jeg har ikke noe tro på at idéen med at hvert band har egen app har noe særlig for seg, mener Hegstad.

- Men det er ingen tvil om at applikasjoner som Urørt-appen, Spotify-appen, Wimp-appen og liknende er bra, sier han.

Heller ikke Skambankt tror at appene vil ta over og bli den dominerende formen for kommunikasjonskanal mellom band og fans.

- Apper vil nok være en liten del av måten man sprer musikk og informasjon. Det er vel lite sannsynlig at man har en app for hvert band man liker, men at det er noe man bruker for å følge favorittbandet sitt. Men vi får se hvilke muligheter og løsninger som foreligger neste gang vi skal gi ut musikk, forteller Tollak Friestad.

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)