Se:
Flere bilder av Shania Twains konsert i Oslo Spektrum!
Den kanadiske countrypopdronninga er elsket av utallige millioner, og hennes to siste album "Come On Over" og "Up!" har solgt flere hundre tusen i Norge.
Shania Twain kom til Oslo Spektrum med et energisk show i stadionformat. Men det ble litt for pompøst. Foto: Ørn Borgen / SCANPIX.
For tiden er hun ute på en internasjonal signingsferd, og torsdag var turen kommet til Oslo. Her gledet hun sine norske fans i et utsolgt Oslo Spektrum med et energisk show i stadionformat. Men for oss som ikke var frelst fra før, ble det litt langdryge hundre minutter. Shanias Spektrum-show bukket under for sin egen pompøsitet og overtydelighet.
Bredbent anslag
Anslaget for dette kom allerede under åpningen med ”Man! I Feel Like A Woman!”, som effektivt staket ut kursen for Shania-showet.
På en hi-tech scene midt i salen og omgitt av publikum på alle kanter, poserer det 8 mann- og kvinnesterke bandet mens de bredbent fyrer av rocka stadionriff fra hofta, med siktet innstilt et sted mellom T. Rex og Status Quo. Mens Shania stormer inn på scenen mellom riffene, og fra første stund inviterer med publikum på festen.
Langt unna låven
Festen er naturlig nok bygget opp rundt hennes to siste album, og med hits som ”C’est La Vie”, Up!, ”Forever and For Always”, "Ka-Ching”, "That Don't Impress Me Much" og "I'm Gonna Getcha Good" som naturlige pilarer. Men til tross for at bandet innimellom byr på tre feler, er Shania aldri i nærheten av countryens låvedans. Kanskje var det der hun startet, men i dag er det familievennlig pop som gjelder.
Derfor ligger Shanias gamle countrybeat bare sporadisk under, og bare en sjelden gang får vi en twang, klang eller struktur som trekker i den retning. I stedet har Shania utviklet en popcountry med nære forbindelser til A4-rock, og med vinnende melodier som er like enkle som de er forførende.
Frelser fansen
Men det skal Shania Twain ha: Hun jobber intenst for sine fans, og prøver smilende alt for å sørge for at alle skal føle seg velkommen.
Kanskje det også er en av hensiktene med plasseringen av scenen? Det gir flere fans lettere adgang til scenekanten, og aldri før har vi vel sett en superstjerne gå hele seiersrunden og så villig skrive så mange autografer - samtidig som hun synger.
Gjester på scenen
Og det kjente stadiontrikset med å trekke en fan opp på scenen, gjentok Shania selvsagt i forstørret utgave.
Først med to unge jenter som får synge ”Nah” sammen med Shania. Deretter med to nye jenter som vant en veldedighetstrekning og ble belønnet med et bilde av seg selv sammen med Shania. Og jammen trekker hun ikke også opp en mann som hun danser med, før enda en jente havner på scenen og får synge hele ”You're Still The One” sammen med sin helt.
Mens de som satt altfor langt unna for å havne på scenen, kunne håpe på at Shania plutselig dukket opp og slo seg ned og sang midt imellom dem. Slik hun gjorde i den rolige og akustisk-framførte balladen ”Woman In Me”, like effektfullt som vakkert framført.
Opp og ned
Og innimellom alt dette, pøses det på med pyroeffekter, stadionriff og bandposering for at vi skal more oss.
Men det ble så mye at vi ramlet ut av Shanias univers lenge før klimakset med voldsomme eksplosjoner og papirregn under avslutningen ”Rock This Country”. Da hadde vi for lengst endt opp i Neil Postmans ”morer oss til døde”.