Hopp til innhold

TV 2 utfordrer reklameforbud

Mandag kveld viste TV 2 en reklamefilm for folkeaksjonsgruppen «Bevar Hardanger». Dermed blir regelen om forbud mot politisk reklame på fjernsyn nok en gang satt på prøve.

Bjarte Hjelmeland i Bevar Hardangers TV-reklame
Foto: Skjermdump fra Bevar Hardangers TV-reklame

I reklamen som ble vist mandag kveld, sitter teatersjef på Den Nationale Scene i Bergen, Bjarte Hjelmeland, på en stol under en gigantisk kraftlinjemast. Mens han snakker, får seerne servert nasjonalromantiske bilder fra Hardanger.

– Det er absolutt et budskap som har til hensikt å påvirke, forteller Erlend Andreas Horn som er daglig leder i Bevar Hardanger AS.

Video nsps_upload_2009_12_1_18_4_43_310.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Folkeaksjonen «Bevar Hardanger». Produsert av Frost media. Klikk på bildet for å se video.

Folkeaksjon

I fem år har han og andre ildsjeler rundt Hardangerfjorden kjempet mot en 90 kilometer lang kraftlinje som Statnett har planlagt. Avgjørelsens time er like rundt hjørnet, og derfor tar gruppen nå alle virkemidler i bruk. Reklamen blir sannsynligvis sendt på TV to til tre ganger daglig fram til lørdag.

– Det vi vil, er at Olje- og energidepartementet ikke gir konsesjon til Statnett som planlegger å bygge en 420 kilowatt kraftlinje i høyspent i Hardanger. Vi ønsker å få mest mulig opinion mot en sånn konsesjon og linje som departementet nå skal ta stilling til de nærmeste månedene, sier Horn til NRK.

Flere interesseorganisasjoner som Den Norske Turistforening og Naturvernforbundet er støttespillerne til folkeaksjonen Bevar Hardanger AS. Også private investorer som næringslivstoppen Johan Fredrik Odfjell er med på å bidra til at gruppen kan ta seg råd til TV-reklame.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Grundig vurdering

I mars i år kunngjorde daværende kulturminister Trond Giske at det skulle være forbud mot politiske reklame på norske TV-skjermer . I august valgte TV 2 å etterfølge dette forbudet, og besluttet at ingen partier skulle få vise sine reklamefilmer på kanalen under høstens valgkamp.

Når det gjelder reklamen for Bevar Hardanger mener TV 2 at de er på trygg grunn, forteller konserndirektør i TV 2, Rune Indrøy.

– Vi har hatt en grundig vurdering, og kommet til at dette ikke er rettsstridig etter dommen i Strasbourg.

Indrøy sier videre at Medietilsynet tidligere har gitt klart uttrykk for at de ikke har hatt noen innvendinger mot filmer som ligger i samme gate som denne.

– Vi har ikke noe spesielt ønske om å sende politiske reklame. Det er ytringsfrihet i dette landet, og de som kommer til oss for å kjøpe plass til reklamefilmer, vil bli vurdert ut ifra det lovverket vi mener vi skal forholde oss til.

«Bevar Hardanger» kjemper mot Statnett sin ønskede kraftlinje i Hardanger

Bevar Hardanger» kjemper mot kraftlinje i Hardanger.

Foto: Bevar Hardanger AS Montasje: NRK

Omfattende forbud

Om kanalen kan vente seg sanksjoner etter reklamen, har Medietilsynet ennå ikke tatt stilling til. På et generelt grunnlag, sier rådgiver Erik Langebeck, til NRK at forbudet omfatter alle politiske reklameinnslag.

– Forbudet vi har mot politisk reklame vil omfatte alle reklameinnslag som vil prøve å påvirke opinionen i politiske eller andre samfunnsspørsmål. Det betyr at forbudet ikke er avgrenset til å gjelde reklame for politiske partier, men kan også omfatte meldinger fra interesseorganisasjoner og lignede.

Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen skal bestemme om det skal bygges monstermaster her. Jeg synes heller vi skal bevare Hardanger. Hva synes du?

Bjarte Hjelmeland / i reklamefilmen for folkeaksjonsgruppen Bevar Hardanger

– Begrensning av ytringsfriheten

– Jeg mener at TV 2 illustrerer at dagens lovverk er en begrensning av ytringsfriheten. Vi lever i en tid som er ganske krevende for å få reist saker og budskap, ikke minst lokale saker slik vi ser her, sier Høyres kulturpolitiske talsmann, Olemic Thommessen.

Til NRK sier han at siden det ikke er gitt for interessegrupper å komme på mediedagsorden, er det merkelig at disse ikke kan bruke reklame som en måte å ytre seg på også i forhold til TV.

– Dette betyr jo i prinsippet at aksjonen på Vestlandet vil være prisgitt den redaksjonelle dagsorden i NRK og TV 2, som egentlig er de to eneste nyhetsmediene på TV, sier Thommessen.

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter