Hopp til innhold

Mener politisk radioreklame gjør narr av de som vil splitte fylket

Folk som ønsker seg tilbake til de gamle fylkene føler seg latterliggjort i en reklame, betalt av blant annet Ap og Høyre.

Håkon Skaug

NOE SÅ DUMT: Karakteren «Håkon Skaug» er selverklært Innlandet-fan og Paul Håvard Østby, som står bak karakteren, syns dermed at budskapet i reklamen passet til rollefiguren.

Foto: Jon Olav Andersen / Totens Blad

«Å bruke mætti penger på å dele opp att ... Noe så dumt».

Det er revyfiguren «Håkon Skaug» fra Urbane Totninger som uttaler det i radioreklamen.

Den spilles på alle kanalene til lokalradioene i Innlandet om dagen.

Reklamen er kjøpt og betalt av det tverrpolitiske initiativet «Behold Innlandet».

Det er Høyre, Frp, MDG, KrF og Venstre, samt partiet med mest makt i Innlandet fylkeskommune, Arbeiderpartiet, som stå bak.

I februar skal det gjennomføres en rådgivende folkeavstemning i Innlandet. Valgkampen er i gang. Og i radioreklamen oppfordres folket til å stemme for å bevare storfylket.

Dette får lyttere til å reagere. I Facebook-gruppa «Oppløs Innlandet fylkeskommune» er det flere som har vist sin misnøye.

Noen mener de blir latterliggjort, andre skriver at reklamen er skuffende:

kritikk av radioreklame.
Kritikk av radioreklame.
Kritikk av radioreklame.

Blir dårlig stemning

Siv-Ingvild Thirud er en av dem som har engasjert seg på Facebook-gruppa.

Hun synes politikerne burde vist mer ansvar for debattkulturen, og mener reklamen gjør narr av de som vil splitte fylket.

Hei! Håkon Skau her, ja.Angående å dele opp Innlandet…
Jeg tenkte… Det blir jo omtrent som å bruke tusen kroner på nye sko,også bytter du dem inn igjen før du har prøvd dem ordentlig.
Så må du betale tusen kroner for å bytte dem igjen.
Noe så dumt. Bruke masse penger på ingenting.
Da ville jeg aldri ha beholdt skoene.
Og beholdt Innlandet…
Nei til sløsing, nei til oppløsning.
Behold Innlandet. Vi står sterkere sammen.

Det tverrpolitiske initiativet «Behold Innlandet» har gitt NRK tillatelse til å publisere lydklippet.

– De går bort fra å bruke argumenter, men bruker heller humor som våpen. Du tar ikke ansvar ved å latterliggjøre motstanderne, sier Thirud.

Les også: To av tre unge vil splitte Innlandet

Marit Andrisdotter Kvam hjemme på gården i Vang i Valdres.
Marit Andrisdotter Kvam hjemme på gården i Vang i Valdres.

– Må ha litt humor

Fylkesordfører i Innlandet, Even Aleksander Hagen (Ap) synes ikke folk har noen grunn til å føle seg tråkket på tærne.

– Jeg tenker vel at folk må ha litt humor på det.

Han viser til at Urbane Totninger er kjent langt utover Innlandet sine grenser. Og at karakteren «Håkon Skaug» er en kjent gjenganger.

– Jeg tenker at folk ikke må ta dette personlig, men ta det for det det er; et litt humoristisk innslag i en egentlig mer seriøs debatt, sier Hagen.

Men Siv-Ingvild Thirud tror politikerne bak reklamen bommer, uavhengig av utfallet av folkeavstemningen.

– Det bidrar til å skape dårligere samarbeidsklima i framtida og dårligere stemning mellom folk, mener Thirud.

Les også: Kun 1 av 3 vil beholde fylkeskommunen

Pressekonferanse om regjeringens tredje krisepakke
Pressekonferanse om regjeringens tredje krisepakke

Forstår ikke hvem som er avsender

Radioreklamen har blitt brukt i flere av lokalradiokanalene i Innlandet.

Lokalradioredaktør Bjørn-Martin Brandett forteller at han gjorde en vurdering før de begynte å sende reklamene med revykarakteren.

Konklusjonen var at de ikke fant noen grunn til å ikke sende den.

Men han sier de har fått tilbakemeldinger fra lyttere som ikke forstår helt hvem som er avsender. For det er ikke de politiske partiene som står bak som krediteres i reklamen, men avsender «Behold Innlandet».

Even Aleksander Hagen og Aud Hove

UENIGE: Fylkesordfører Even Aleksander Hagen (Ap) og fylkesvaraordfører Aud Hove (Sp) er rykende uenige i denne saken.

Foto: Dag Kessel / NRK

Fylkesvaraordfører Aud Hove (SP) vil tilbake til fylkene Hedmark og Oppland.

Hun lar seg ikke irritere av reklamen. Men hun forstår at noen reagerer.

– Jeg skjønner at folk lar seg provosere fordi det føles som en latterliggjøring av dem som har et annet syn.

– Sentrale personer prøver å skaffe seg en fordel

Det kommer også reaksjoner på at partiene bruker penger på slik radioreklame når langt fra alle medlemmer i partiene som betaler er for å beholde Innlandet.

Meningsmålinga viser for eksempel at halvparten av Arbeiderpartiets velgere vil tilbake til de gamle fylkene.

Jørund Hassel sitter i styret i Lillehammer Arbeiderparti.

Han reagerer på at partimedlemmenes penger brukes på politisk reklame som går mot mange medlemmers meninger, og kaller det både udemokratisk og ubalansert.

– Det er urettferdig at en del av partiet, som sitter i sentrale posisjoner, benytter penger for å reklamere for sitt syn. En kan gjerne si at det her er sentrale personer som prøver å skaffe seg en ekstra fordel, sier Hassel.

 Jørund Hassel vil ikke ha heldigital folkeavstemning.

REAGERER: Jørund Hassel er kritisk til reklamen som går på alle kanalene til lokalradioene i Innlandet om dagen.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Fylkesordfører Even Aleksander Hagen svarer at han føler seg på trygg grunn.

– I representantskapet vårt så var det 75 som stemte for å videreføre Innlandet, og 6 som stemte for å dele det opp. Da har vi et klart mandat og kan drive valgkamp, sier Hagen.

Fylkesordføreren sier de har brukt rundt 20.000 kroner på å lage radioreklamen, og at de har et beskjedent budsjett til denne diskusjonen.

– «Håkon Skaug» er Innlandet-fan

Mannen bak karakteren «Håkon Skaug», Paul Håvard Østby, sier det ikke er meningen å gjøre narr av noen.

Han sa ja til å lage reklamen fordi budskapet passet med rollefiguren.

– «Håkon Skaug» har vært Innlandet-fan hele tiden og vi har hatt et par revynummer hvor han har vært veldig for på scenen. Han synes for eksempel det er stas å bo i samme fylke som Therese Johaug, sier Østby.

Video Urbane totninger

SHOW: Paul Håvard Østby som «Håkon Skaug» (t.h.) på Urbane Totninger-show.

Foto: Nyhetsspiller

For øvrig håper han at folk kan ta det med humør.

– Jeg oppfordrer folk til å ikke bli fort fornærma og krenka, sier Østby.

Folkeavstemningen om Innlandet foregår fra 10. til 17. februar. Avstemningen er rådgivende.