TV 2 og Canal Digital forhandler fortsatt

Drakampen om pris og rettigheter fortsetter på overtid av overtiden. Canal Digital-kundene vet derfor ennå ikke om de mister TV 2-kanalene.

TV 2 i Oslo

DRAKAMP: Grensene mellom nett og tv blir stadig mer utydelige, noe som gjør forhandlingene mellom TV2 og Canal Digital kompliserte.

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Kommunikasjonsdirektør Tormod Sandstø i Canal Digital opplyser til NRK ved 12.15-tiden lørdag formiddag at han fortsatt ikke har fått noen avklaring fra forhandlingsteamet.

Etter det NRK får opplyst har forhandlingene pågått stort sett kontinuerlig gjennom natten.

Fristen partene hadde gitt seg selv, etter å ha forlenget den opprinnelige fristen med ett døgn, var ved midnatt.

Risikerer svarte skjermer

Etter å ha sittet ved forhandlingsbordet gjennom hele fredagen, ga TV 2 og Telenor-eide Canal Digital seg selv ytterligere ett døgn på å komme til enighet.

Nesten ett døgn etter den første fristen gikk ut, er det fortsatt uvisst om TV-distributørens kunder får svarte skjermer, eller om partene nærmer seg en avtale.

På spørsmål om fristen for å bli enige kan bli ytterligere skjøvet på, sier kommunikasjonsdirektør Tormod Sandstø til NTB:

– Alle scenarioer er tenkelige.

Taper på konflikt

Ifølge Kampanje var det stor avstand mellom partene fredag, og forhandlingene skal ha vært intense.

Det forhandles både om hvor stor del av TV 2s programinnhold Canal Digital skal ha rett til å vise, og hva Canal Digital skal betale for å ha TV 2 i sine kanalpakker.

Skulle det ende med konflikt mellom partene, vil begge tape både omdømme og penger på striden.

– TV 2 kan fort tape 3-3,5 millioner kroner per dag med svarte skjermer. Mens Telenor står i fare for å miste kunder de har i dag. I tillegg kan de tape potensielt nye kunder, sier daglig leder og kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes i GimCom.

Gimnes har selskap eid av TV 2 og Telenor på kundelisten, og har også hatt oppdrag for TV 2, men er ikke involvert i forhandlingene som nå er på overtid.

Kulturstrøm

  • Facebook vil støtte nyhetene

    Facebook skal investere i nyhetsbransjen. 300 millioner dollar settes av til å støtte ulike prosjekter innen nyhetsmediene, opplyser selskapet i en pressemelding. I løpet av tre år skal selskapet investere 300 millioner dollar i nyhetsprogrammer, partnere og innhold, ifølge CNN. Noe av midlene skal gå direkte til organisasjoner som medieorganisasjonen Pulitzer Center og Report for America, som jobber for bedre dekning av lokale nyheter. (NTB)

  • Synes ny hytte er stygg

    Folk som bor på Møsstrond har sett tegningene av nye Mogen turisthytte, og synes den er stygg. Arkitektfirmaet Snøhetta svarer at det er naturlig med engasjement når de fornyer innenfor et område med så lange tradisjoner.

    Nye Mogen turisthytte
    Foto: Snøhetta
  • Alicia Keys blir årets Grammys-vert

    Den amerikanske soulartisten skal lose publikum og artister gjennom den 61. utdelingen av den prestisjefylte amerikanske Grammy-prisen. Hos musikkmagasinet NME kan man se video der Keys får telefonen om at hun er valgt til å lede seremonien i Los Angeles 10. februar. Keys har selv 15 Grammy-priser på peishylla hjemme.

    Laster Twitter-innhold