Hopp til innhold

Caroline Berg Eriksens bloggpause var reklamestunt

«Fotballfrue» ble intervjuet av «God morgen Norge» om bloggpause, som viste seg å være et reklamestunt fra Freia. Ekspert på presseetikk mener kanalen har underslått opplysninger.

Caroline Berg Eriksen

BLOGGSTJERNE: Caroline Berg Eriksen, også kjent som Fotballfrue, på Vixen Blog Awards i 2015.

Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

I fem dager var det helt stille på Caroline Berg Eriksens blogg. For mange er hun best kjent som «Fotballfrue», og har i flere år vært en av Norges største bloggere.

Ifølge Kampanje har Freia betalt flere bloggere for å ikke oppdatere blogg og sosiale medier i fem dager i forbindelse med sjokoladeprodusentens nye reklame, «Ta den gode tiden tilbake».

En av disse bloggerne er Eriksen. Tidligere denne uken gjestet hun «God morgen Norge» på TV 2 for å snakke om perioden uten bloggoppdateringer.

Fortalte ikke at det var reklame

I programmet forteller bloggeren om at det har vært vanskelig å logge av, og at hun har slitt med dårlig samvittighet for å ha fri fra jobben.

Men i intervjuet med programleder Siri Avlesen Østli opplyser aldri TV 2 at bloggpausen egentlig er en del av en reklamekampanje finansiert av Freia. Tre minutter ut i intervjuet er det den andre gjesten, lektor på BI, Cecilie Staude, som påpeker at kampanjen var for Freia. Dette skriver Kampanje.

På «God morgen Norge» sin Facebook-side har flere seere reagert på intervjuet. «Hvorfor merker dere ikke dette som kommersielt innhold GMN», spør en seer. En annen spør hvilke redaksjonelle vurderinger som ligger bak intervjuet.

– Mer enn slurv

Gunnar Bodahl-Johansen, ekspert på presseetikk, er kritisk til TV 2s håndtering av reklamekampanjen.

– Dette er mer enn slurv. Uansett hva som ligger bak at TV 2 ikke opplyser om dette selv, så underslår de vesentlige opplysninger for seerne, sier Bodahl-Johansen.

Han karakteriserer intervjuet som uryddig.

– Jeg mener det er viktig at folk får vite hva de ser og premissene for situasjonen. Dette er lite tillitvekkende.

Daglig problemstilling

– Vi står overfor disse problemstillingene daglig i redaksjonen, og vi har et bevisst forhold til sponsede innslag, sier Sissel Randsborg, redaksjonsleder i «God morgen Norge».

Hun presiserer at TV 2 ikke har fått penger av Freia for innslaget.

– Det kom frem i innslaget at det var en Freia-kampanje, men det burde vært tydeligere og kommet tidligere i praten, fortsetter Randsborg.

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters