NRK Meny
Normal

Caroline Berg Eriksens bloggpause var reklamestunt

«Fotballfrue» ble intervjuet av «God morgen Norge» om bloggpause, som viste seg å være et reklamestunt fra Freia. Ekspert på presseetikk mener kanalen har underslått opplysninger.

Caroline Berg Eriksen

BLOGGSTJERNE: Caroline Berg Eriksen, også kjent som Fotballfrue, på Vixen Blog Awards i 2015.

Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

I fem dager var det helt stille på Caroline Berg Eriksens blogg. For mange er hun best kjent som «Fotballfrue», og har i flere år vært en av Norges største bloggere.

Ifølge Kampanje har Freia betalt flere bloggere for å ikke oppdatere blogg og sosiale medier i fem dager i forbindelse med sjokoladeprodusentens nye reklame, «Ta den gode tiden tilbake».

En av disse bloggerne er Eriksen. Tidligere denne uken gjestet hun «God morgen Norge» på TV 2 for å snakke om perioden uten bloggoppdateringer.

Fortalte ikke at det var reklame

I programmet forteller bloggeren om at det har vært vanskelig å logge av, og at hun har slitt med dårlig samvittighet for å ha fri fra jobben.

Men i intervjuet med programleder Siri Avlesen Østli opplyser aldri TV 2 at bloggpausen egentlig er en del av en reklamekampanje finansiert av Freia. Tre minutter ut i intervjuet er det den andre gjesten, lektor på BI, Cecilie Staude, som påpeker at kampanjen var for Freia. Dette skriver Kampanje.

På «God morgen Norge» sin Facebook-side har flere seere reagert på intervjuet. «Hvorfor merker dere ikke dette som kommersielt innhold GMN», spør en seer. En annen spør hvilke redaksjonelle vurderinger som ligger bak intervjuet.

– Mer enn slurv

Gunnar Bodahl-Johansen, ekspert på presseetikk, er kritisk til TV 2s håndtering av reklamekampanjen.

– Dette er mer enn slurv. Uansett hva som ligger bak at TV 2 ikke opplyser om dette selv, så underslår de vesentlige opplysninger for seerne, sier Bodahl-Johansen.

Han karakteriserer intervjuet som uryddig.

– Jeg mener det er viktig at folk får vite hva de ser og premissene for situasjonen. Dette er lite tillitvekkende.

Daglig problemstilling

– Vi står overfor disse problemstillingene daglig i redaksjonen, og vi har et bevisst forhold til sponsede innslag, sier Sissel Randsborg, redaksjonsleder i «God morgen Norge».

Hun presiserer at TV 2 ikke har fått penger av Freia for innslaget.

– Det kom frem i innslaget at det var en Freia-kampanje, men det burde vært tydeligere og kommet tidligere i praten, fortsetter Randsborg.

Kulturstrøm

  • Undervannskonsert på Festspillene

    Danske Aquasonic har åpningsforestillingen under Festspillene i Harstad lørdag kveld. De spiller under vann i fem store akvarium med spesiallagde instrumenter. – Det er krevende, og vi må holde pusten lenge, sier Laila Skovmand, i Aquasonic.

    Aquasonic Festspillene
    Foto: Nils Mehren / NRK
  • Rihanna og Mars rundet milliarden

    Rihanna og Bruno Mars har sist uke begge nådd den «magiske» milliardgrensen på YouTube, med sine respektive videoer til låtene «Work» og "24k Magic», skriver Billboard. Dermed er Rihanna en av de tre kvinnelige artistene med flest milliardvideoer: Hun, Katy Perry og Nicki Minaj har hver fire stykker. Bruno Mars er med " 24k Magic » på sin femte, etter tilsvarende suksess for «Uptown Funk», der han gjestet hos Mark Ronson, samt «That's What I Like», «The Lazy Song» og «Just the Way You Are» (NTB)

    Bruno Mars
    Foto: Lucas Jackson / Reuters