Caroline Berg Eriksens bloggpause var reklamestunt

«Fotballfrue» ble intervjuet av «God morgen Norge» om bloggpause, som viste seg å være et reklamestunt fra Freia. Ekspert på presseetikk mener kanalen har underslått opplysninger.

Caroline Berg Eriksen

BLOGGSTJERNE: Caroline Berg Eriksen, også kjent som Fotballfrue, på Vixen Blog Awards i 2015.

Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

I fem dager var det helt stille på Caroline Berg Eriksens blogg. For mange er hun best kjent som «Fotballfrue», og har i flere år vært en av Norges største bloggere.

Ifølge Kampanje har Freia betalt flere bloggere for å ikke oppdatere blogg og sosiale medier i fem dager i forbindelse med sjokoladeprodusentens nye reklame, «Ta den gode tiden tilbake».

En av disse bloggerne er Eriksen. Tidligere denne uken gjestet hun «God morgen Norge» på TV 2 for å snakke om perioden uten bloggoppdateringer.

Fortalte ikke at det var reklame

I programmet forteller bloggeren om at det har vært vanskelig å logge av, og at hun har slitt med dårlig samvittighet for å ha fri fra jobben.

Men i intervjuet med programleder Siri Avlesen Østli opplyser aldri TV 2 at bloggpausen egentlig er en del av en reklamekampanje finansiert av Freia. Tre minutter ut i intervjuet er det den andre gjesten, lektor på BI, Cecilie Staude, som påpeker at kampanjen var for Freia. Dette skriver Kampanje.

På «God morgen Norge» sin Facebook-side har flere seere reagert på intervjuet. «Hvorfor merker dere ikke dette som kommersielt innhold GMN», spør en seer. En annen spør hvilke redaksjonelle vurderinger som ligger bak intervjuet.

LOGG AV: En av Norges mest populære bloggere, Caroline Berg Eriksen, har tatt en fem dagers pause fra sosiale medier for...

Publisert av God morgen Norge, TV 2 Tirsdag 17. januar 2017

– Mer enn slurv

Gunnar Bodahl-Johansen, ekspert på presseetikk, er kritisk til TV 2s håndtering av reklamekampanjen.

– Dette er mer enn slurv. Uansett hva som ligger bak at TV 2 ikke opplyser om dette selv, så underslår de vesentlige opplysninger for seerne, sier Bodahl-Johansen.

Han karakteriserer intervjuet som uryddig.

– Jeg mener det er viktig at folk får vite hva de ser og premissene for situasjonen. Dette er lite tillitvekkende.

Daglig problemstilling

– Vi står overfor disse problemstillingene daglig i redaksjonen, og vi har et bevisst forhold til sponsede innslag, sier Sissel Randsborg, redaksjonsleder i «God morgen Norge».

Hun presiserer at TV 2 ikke har fått penger av Freia for innslaget.

– Det kom frem i innslaget at det var en Freia-kampanje, men det burde vært tydeligere og kommet tidligere i praten, fortsetter Randsborg.

Kulturstrøm

  • Kostyme som symbol i abortkamp

    Demonstranter kledd i røde kapper og hvite kyser viste i dag sin motstand på slottsplassen mot den nye regjeringens varslede endringer i abortloven. Kostymevalget er en referanse til Margaret Atwoods dystopiske roman «The Handmaid's Tale» som også har blitt TV-serie. Fortellingen handler om et totalitært samfunn hvor grupper av kvinner, «handmaids», iført røde kapper, er slaver i reproduksjonens tjeneste. Kostymet har blitt et symbol i kampen for kvinners rettigheter og mot innskrenking av abortloven verden over. USA, Irland, Argentina og Polen er andre land hvor kvinner har demonstrert kledd som «handmaids».

    Handmaids
    Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
  • Skal gi liv til regjeringskvartalet

    Arkitektkontorene Tuvalu og Vi Oslo har fått oppdraget å skape løsninger som gjør at det nye regjeringskvartalet integreres i byen, skriver Arkitektnytt. Statsbyggs prosjektleder Jo Ulltveit-Moe sier i en pressemelding at målet er at nybyggene skal fungere godt for alle ulike brukere og bidra positivt til bylivet i området.

    Adapt
    Foto: Team Urbis
  • Slutt på pressemøte i Det kvite hus

    President Donald Trump har fortalt pressesekretær Sarah Sanders at det ikkje lenger er verdt bryet å halde jamlege pressekonferansar i Det kvite hus. Grunnen er at han misliker journalistanes dekning, og meiner pressa behandlar Sanders uforskamma.

    Laster Twitter-innhold