Hopp til innhold

– Spiller innvandrerkortet for å få økonomisk støtte

«Taxi»-regissør Ulrik Imtiaz Rolfsen begynte å bruke sitt pakistanske mellomnavn for å få mer pengestøtte til sine prosjekter, mener regissørkollega Leon Bashir.

Video trygdis2-251011

VIDEO: En subtil konflikt mellom regissørene Ulrik Imtiaz Rolfsen og Leon Bashir kommer til syne under tirsdagens episode av Trygdekontoret.

NRK3-programmet «Trygdekontoret» er kjent for å ta opp kinkige temaer på en humoristisk, men samtidig en veldig direkte måte.

Ukens program «Invadør fra Sør -spessial», med gjestene Kadra Yusuf, Amir Asgharnejad, Ulrik Imtiaz Rolfsen og Leon Bashir, var ingen unntak.

– Er det sant at hvis du er pakistaner og jobber med film, så kommer staten og kaster penger etter deg, spør programleder Thomas Seltzer i tirsdagens episode av Trygdekontoret.

– Brukte «innvandrerkortet»

Thomas Seltzer

Thomas Seltzer stiller de ubehagelige spørsmålene som må stilles i kveldens «spessial» som handler om innvandrere i Norge.

Foto: Erik Dyrhaug / NRK

«Taxi»-regissør Ulrik Imitiaz Rolfsen begynner å svare på spørsmålet til Seltzer, i det han blir avbrutt av regissørkollega Leon Bashir.

Kan jeg si noe? Jeg startet med å skrive manuset til filmen «Izzat» som Ulrik regisserte. Vi fikk ikke penger før han søkte om støtte ved å bruke det pakistanske mellomnavnet sitt, sier Bashir mens han ser på Rolfsen.

– Ulrik Rolfsen, ikke ta dette personlig, Men Ulrik brukte aldri sitt mellomnavn før vi søkte om støtte. Han er god på det han driver med. Han har jo en utdannelse fra London, sier Bashir.

– Leon er sur på grunn av «Izzat»

Mens Bashir snakker virker Ulrik Imtiaz Rolfsen litt utilpass med situasjonen. Han drikker av vannglasset sitt og ler, men kommenterer ikke påstandene til Bashir.

Til NRK.no sier Rolfsen at han ikke ble overrasket over kommentaren til Bashir.

– Jeg regnet med at han ville forsøke å angripe meg, sier regissøren som mener «angrepet» egentlig handler om konflikten som oppsto mellom dem i forbindelse med filmen «Izzat».

– «Izzat» var en belastning for både meg og Leon. Jeg skrev manuset basert på hans opprinnelige manus, «Den Utvalgte». Resultatet som endte opp i filmatiseringen, var veldig annerledes enn det originale manuset som lignet mer på «Tomme Tønner».

– Leon har i ettertid fremstilt seg selv som «mannen bak Izzat», noe som er direkte usant. Han fikk ikke like stor innflytelse på «Izzat» som han ønsket og er sur fordi han heller ikke fikk hovedrollen, sier Rolfsen.

– Hadde dårlig selvtillitt på grunn av navnet

Film: Izzat

Det er noe uenigheter blant regissørene om hvem som skal få æren for historien i filmen Izzat.

Foto: Erik Aavatsmark, Filmkameratene AS / NRK

Rolfsen sier til NRK at han ikke ønsker å rippe opp i en gammel konflikt i beste sendetid.

– Jeg la godt merke til at Bashir prøvde å starte opp krangelen igjen mens vi var på Trygdekontoret. Han la ut et agn som jeg ikke tok, fordi jeg ikke vil ta en slik krangel på TV, sier Rolfsen.

– Hva sier du til påstanden om at du trekker «innvandrerkortet» for å få pengestøtte?

– Det er sant at jeg begynte å bruke mitt pakistanske mellomnavn da jeg kom ut med «Izzat», men det var ikke på grunn av den økonomiske støtten. Jeg har tidligere hatt dårlig selvtillitt når det kommer til navnet mitt. Det passet meg fint å ha et norsk klingrende navn og la folk tro at jeg var italiener, sier Rolfsen til NRK.no.

– For meg personlig handlet «Izzat» om å ta et oppgjør med min egen far og gå videre i livet. Det var på tide for meg å komme ut av skapet og innrømme at jeg var halvt-pakistansk og stå for det, sier Rolfsen.

– Staten kaster ikke penger etter noen

Ulrik Imtiaz Rolfsen sier det ikke stemmer at staten kaster penger etter pakistanske filmskapere.

– Jeg har jobbet jævlig hardt for å få pengene til prosjektene mine, så jeg opplever ikke at filminstituttet kaster penger etter meg.

– Dessuten er jeg 100 prosent sikker på at det var «Izzat»-manusets kvalitet som gjorde at vi fikk støtte til prosjektet og ikke mitt pakistanske mellomnavn, sier Rolfsen.

Han mener påstanden til Thomas Seltzer lar seg motbevise rent empirisk.

– Det er ikke akkurat så veldige mange filmer som omhandler innvandrermiljøene i Norge. Så dette var nok kun en retorisk øvelse for å skape debatt fra herr Seltzers side, sier regissøren.

Det har ikke lyktes NRK.no å få en utfyllende kommentar fra Leon Bashir i dag.

«Trygdekontoret» ser du på NRK3 klokken 21:30 i kveld.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.