Den britiske musikkgiganten EMI annonsert nylig at de kutter 1.500 jobber. Foto: Scanpix.
Les også:
Glem platekontrakten!
- Den kommersielle delen av bransjen har gått fullstendig i stå. Derfor velger mange å gjøre det selv, sier vokalist i Swan Lee, Pernille Rosendahl.
Dansk krutt
Det danske bandet er stjerneeksempelet på hvordan man kan slå gjennom uten hjelp av et større plateselskap.
Nedgangstidene fører til at plateselskapene satser på kortsiktig profitt, gjerne med realitystjerner. Foto: Knut Fledstad, Scanpix.
Swan Lee har solgt over 30.000 av sitt siste album ”Swan Lee” i løpet av et par uker, og siden de selv sitter på alle rettighetene, havner også en større del av pengene i egen lomme.
Og de er ikke alene. Mew, Junior Senior og Radionettes har alle banet sin egen vei til stjernehimmelen.
- Vi er mange band i Danmark som valgte å prøve lykken selv fordi vi ikke fikk en ordentlig platekontrakt, og fordi den danske platebransjen er så gammeldags, forteller Rosendahl.
Døgnfluer
Det er nedgangstider for platebransjen og det ene store selskaper etter det andre sier opp tusenvis av ansatte (les: EMI kutter).
Selv skylder de på nedlasting av musikk på Internett, men Rosendahl tror det handler mest om at plateselskapene ikke våger å satse langsiktig når regnskapstallene blir røde.
- Man velger det sikre, og det gir ikke akkurat noen stor variasjon i det som gis ut, sier Rosendahl.
Hun peker på at plateselskapene velger å fronte artister som kan tjene mange penger på kort tid, eksempelvis realitystjerner fra Idol og Popstars.
- Jeg synes ikke bransjen er veldig spennende for tiden. Det hender selvsagt at man signer noe bra i ny og ne, men jeg synes det blir sjeldnere og sjeldnere.
Norge følger etter
Artisten Heidi Marie Vestrheim driver sitt eget plateselskap. Foto: Jørn Gjersøe, nrk.no/musikk.
Usikkerheten i platebransjen har altså ført til at mange seriøse artister velger å ta saken i egne hender, og man ser de samme tendensene i Norge som i Danmark.
Ephemera har hatt stor suksess med eget plateselskap. Nå etterfølges bergensjentene av mindre kjente artister som for eksempel singer/songwriter Heidi Marie Vestrheim, som har følgende forklaring på hvorfor hun ville gjøre tingene selv.
- Jeg har jo en fortid som medlem i Atakama. Da var vi på EMI Norge, som er et av de større selskapene. Det er fint at du har mange som jobber for deg, men det er kanskje litt begrenset hvilket engasjement og hvilken interesse de har for deg, og hvor genuint det blir.
Selvstendige kunstnere
Pernille Rosendahl er glad for at Norge følger etter og skaper uavhengige artister.
- Vi har jo sett at dette er en veldig sterk tendens innenfor dansk musikk. Vi vet også at det er gode tradisjoner for uavhengige selskaper i Sverige, så vi har spekulert litt på hvordan det kan være i Norge. Det er interessant det som skjer i øyeblikket, at kunstnerne skaper sin egen framtid.