Telenor og datterselskapene trekker all reklame fra SBS Discoverys kanaler, ett døgn etter at Canal Digital lot alle selskapets 13 kanaler gå i svart.
– Vi i Telenor og Canal Digital synes det er en mindre effektiv kanal å treffe TV-seere på. Derfor har vi besluttet at vi umiddelbart kommer til å trekke våre reklamekroner fra disse TV-kanalene, sier Kenneth Tjønndal Pettersen.
Avviser press
Pettersen er kommunikasjonsdirektør i Canal Digital, men uttaler seg på vegne av Telenor-konsernet.
– Hvor mye penger er det snakk om?
– Det kan jeg ikke si, men det er betydelig med reklamekroner vi legger igjen hos Discovery årlig, sier Pettersen til NRK.
Kommunikasjonsdirektøren avviser at Telenor bruker reklameinntektene som et pressmiddel i forhandlingene med TVNorge.
– Dette kommer som en konsekvens av at nedslagsfeltet til TV-kanalene er så dramatisk forandret i løpet av de dagene som er gått nå. Vi treffer ikke målgruppene som vi tidligere gjorde, derfor må vi gå til det skrittet at vi trekker reklamen fra MAX, TVNorge og de andre Discovery-kanalene, sier Pettersen .
SBS Discovery-ledelsen sier til NRK at de ikke føler et behov for å kommentere saken
- Les også: – Discovery taper millioner hver dag
Klarer ikke bli enige
– Det er en kraftig opptrapping i TV-krigen som nå pågår, hvor det allerede har vært mange tøffe utspill, sier Lasse Gimnes, kommunikasjonsrådgiver og TV-ekspert, til NRK.
Natt til mandag mistet halvparten av norske husstander 13 TV-kanaler. Kanalene forsvant fordi partene ikke klarte å bli enige om en ny avtale for TVNorge, Eurosport, Max og ti andre Discovery-kanaler.
Mandag kveld var det fremdeles stor avstand mellom partene.
Et reklameboikott vil ikke gjøre situasjonen, eller tonen, mellom de to partene noe særlig bedre, mener Lasse Gimnes.
– Begge parter blør videre. Men det er også to parter som er særdeles ressurssterke. Discovery er et av de største multinasjonale medieselskapene, og Telenor er et av Norges største og mest suksessrike selskaper. Det er ikke smågutter dette handler om, sier TV-eksperten.
Bekymring i bransjen
Mediebyråene som kjøper reklameplass på vegne av annonsører, merker allerede bekymring i bransjen.
– For en del korte, taktiske kampanjer som starter opp denne uka, vil det ikke være optimalt. Da må man lete etter andre løsninger, sier Marianne Massaiu, TV-sjef i Mediacom.
Også Morten Wiberg i Carat frykter konsekvensene for TVNorge-kanalene.
– Det er allerede noen som har begynt å flytte penger, men jeg tror ikke vi har sett de største endringene ennå. De kommer nok litt utover i uka hvis man ser at denne konflikten kan vedvare.