NRK Meny
Normal

Super Bowl satte amerikansk tv-rekord

114,4 millioner seere fulgte årets Super Bowl. Det gjør det til tidenes mest sette tv-program i USA.

Slåsskamp under Super Bowl

DETTE SATTE NY REKORD: Det ble ampert mellom spillerne mot slutten av kampen mellom New England Patriots og Seattle Seahawks i Arizona natt til mandag norsk tid. Kampen endte 28–24 i favør Patriots. Video med tillatelse fra Viasat Sport.

Super Bowl, finalen i sluttspillet i den amerikanske fotballserien NFL, ble en suksess både for vinnerlaget New England Patriots og tv-stasjonen NBC.

114,4 millioner tv-seere i USA fikk med seg den over tre timer lange kampen mellom Patriots og Seattle Seahawks, melder Reuters.

Det er det høyeste seertallet noensinne for en amerikansk fjernsynssending – 4,2 millioner flere seere enn fjorårets Super Bowl, som hadde den forrige rekorden.

Tom Brady

SATTE TV-REKORD: New England Patriots' quarterback Tom Brady.

Foto: Christian Petersen / Afp
Katy Perry og Missy Elliott

UNDERHOLDTE I PAUSEN: Katy Perry og Missy Elliott.

Foto: Christopher Polk / Afp
Line Vee Hanum

SAMLET UNGE SEERE: Viasat 4s pressesjef Line Vee Haum.

Foto: Viasat

De 22 mest sette

Ifølge NBC valgte rekordhøye 49,7 prosent av alle amerikanske hjem med fjernsynsapparat å se årets Super Bowl.

72 prosent av alle fjernsynsseerne i det aktuelle tidsrommet så kampen.

Til sammenlikning så 60,2 prosent av alle tv-seerne tidenes mest sette episode av en tv-serie, den siste episoden av komiserien M*A*S*H, i 1983.

Sendinger fra Super Bowl innehar de 22 øverste plassene på lista over de mest sette amerikanske tv-sendingene gjennom tidende, ifølge Wikipedia.

67 000 seere i snitt i Norge

I Norge ble Super Bowl sendt på Viasat 4 mellom klokka 22 i går kveld og 03 i natt. Maratonsendingen hadde i snitt 67 000 seere.

Flest seere hadde Viasat 4 i andre periode, da 96 000 fulgte sendingen.

– Seerne så ut til å la seg engasjere voldsomt av kampen, og hashtaggen #viasatnfl var en av de mest brukte hashtagene på Twitter i går, sier Viasat 4s pressesjef Line Vee Haum.

Over fire av fem under 50

Årets seertall er det høyeste for Viasat 4s Super Bowl-sendinger siden 2012.

Da fulgte i snitt 77 000 seere sendingen.

Størst andel scorer kanalen i målgruppen menn mellom 20 og 29 år, og 82 prosent av seerne er mellom 15 og 49 år.

– Det er tydelig at folk liker at vi viser slike store begivenheter, og det er gledelig at så mange velger å snu døgnet for å få med seg kampen, sier Vee Haum.

LES OGSÅ:

New England Patriots vant 28 - 24 over Seattle Seahawks. Se de spennende sluttminuttene her. Bilder med tillatelse fra Viasat Sport.

AVSLUTNINGEN: New England Patriots vant Super Bowl på mest mulig dramatiske vis. Se slutten av oppgjøret. Video med tillatelse fra Viasat Sport.