Hopp til innhold

Denne Super Bowl-reklamen ble for mye for amerikanerne

Forsikringsselskapet Nationwide måtte forklare seg etter at de sendte en reklame om barnedødsfall under pausen til sportsbegivenheten Super Bowl.

Når over hundre millioner amerikanere benker seg foran TV-skjermen for å se Super Bowl, er det langt mer enn selve kampen som får oppmerksomhet. I år ble opptredenen til Katy Perry et hett tema, det samme gjaldt en alvorlig reklame fra forsikringsselskapet Nationwide.

I en 47 sekunder lang videosnutt får man se en ung, amerikansk gutt som snakker om tingene han aldri vil få oppleve – å sykle, få jentelus, reise verden rundt eller gifte seg – fordi han dør i en ulykke som barn.

«Den vanligste grunnen til barnedødsfall er ulykker som kunne vært unngått», slår reklamen deretter fast.

Forsikringsreklamen ble kjapt et av de mest diskuterte temaene på Twitter, og mange mente reklamen var for dyster og deprimerende til å bli vist i forbindelse med sportsarrangementet.

Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold

Det tok heller ikke lang tid før Twitter-kontoen NationwideKillsKids dukket opp, som kaller Nationwides kampanje for den verste reklamen noensinne.

Ville starte en samtale

Senere på søndagskvelden så forsikringsselskapet seg nødt til å sende ut en pressemelding om reklamekampanjen som hadde rullet over skjermen.

«Unngåelige ulykker i hjemmet er den største dødsårsaken til barnedødsfall i USA. Det er noe de fleste ikke vet. Nationwide har laget en Super Bowl-reklame som har skapt en debatt. Målet med reklamen var også å starte en samtale, ikke å selge forsikringer», het det i uttalelsen fra selskapet.

Super Bowl er en av de mest attraktive annonseplassene for amerikanske bedrifter, og det er årlig knyttet store forventninger til de ulike reklamene, som nærmest er blitt et kulturelt fenomen.

I 2015 kostet et 30 sekunder reklameinnslag under Super Bowl 4.5 millioner dollar, tilsvarende nærmere 35 millioner kroner.

Forsikringsselskapet Nationwide hadde penger nok til en annen reklame i løpet av sportseventet.

Det var et mer lystbetont reklameinnslag, hvor skuespilleren Matt Damon blir forsøkt luktet på av skuespilleren Mindy Kaling:

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.