Når over hundre millioner amerikanere benker seg foran TV-skjermen for å se Super Bowl, er det langt mer enn selve kampen som får oppmerksomhet. I år ble opptredenen til Katy Perry et hett tema, det samme gjaldt en alvorlig reklame fra forsikringsselskapet Nationwide.
I en 47 sekunder lang videosnutt får man se en ung, amerikansk gutt som snakker om tingene han aldri vil få oppleve – å sykle, få jentelus, reise verden rundt eller gifte seg – fordi han dør i en ulykke som barn.
«Den vanligste grunnen til barnedødsfall er ulykker som kunne vært unngått», slår reklamen deretter fast.
Forsikringsreklamen ble kjapt et av de mest diskuterte temaene på Twitter, og mange mente reklamen var for dyster og deprimerende til å bli vist i forbindelse med sportsarrangementet.
Det tok heller ikke lang tid før Twitter-kontoen NationwideKillsKids dukket opp, som kaller Nationwides kampanje for den verste reklamen noensinne.
- Les også: Super Bowl-dramaet endte i slåsskamp
Ville starte en samtale
Senere på søndagskvelden så forsikringsselskapet seg nødt til å sende ut en pressemelding om reklamekampanjen som hadde rullet over skjermen.
«Unngåelige ulykker i hjemmet er den største dødsårsaken til barnedødsfall i USA. Det er noe de fleste ikke vet. Nationwide har laget en Super Bowl-reklame som har skapt en debatt. Målet med reklamen var også å starte en samtale, ikke å selge forsikringer», het det i uttalelsen fra selskapet.
Super Bowl er en av de mest attraktive annonseplassene for amerikanske bedrifter, og det er årlig knyttet store forventninger til de ulike reklamene, som nærmest er blitt et kulturelt fenomen.
I 2015 kostet et 30 sekunder reklameinnslag under Super Bowl 4.5 millioner dollar, tilsvarende nærmere 35 millioner kroner.
Forsikringsselskapet Nationwide hadde penger nok til en annen reklame i løpet av sportseventet.
Det var et mer lystbetont reklameinnslag, hvor skuespilleren Matt Damon blir forsøkt luktet på av skuespilleren Mindy Kaling: