Super Bowl, finalen i sluttspillet i den amerikanske fotballserien NFL, ble en triumf både for vinnerlaget Seattle Seahawks og tv-stasjonen Fox Sports.
111,5 millioner seere i USA fikk med seg den over tre timer lange kampen, som ble spilt i New Jersey natt til mandag norsk tid.
Det er høyest seertall noensinne for en amerikansk fjernsynssending – 0,2 millioner flere enn Super Bowl 2012, som hadde den forrige rekorden.
Det viser tall fra analyseselskapet Nielsen, melder Variety.
Her hjemme gikk kampen på Viasat 4. Kanalen opplyser at Super Bowl hadde 48 000 seere i snitt, og 8,1 prosent i markedsandel.
Rekordmange så Bruno Mars
Rekordsendingen til Fox Sports hadde en markedsandel på 46,4 prosent. Det vil si at nesten en av to som så på fjernsyn i USA i den nevnte perioden valgte seg amerikansk fotball.
Pauseshowet, hvor Bruno Mars og Red Hot Chili Peppers underholdt i tretten minutter, trakk 115,3 millioner seere. Det er også rekord.
Den forrige pauserekorden hadde Madonna, hvis opptreden under Super Bowl 2012 samlet 114 millioner tv-skuelystne.
Kilde: Nielsen/The Wrap
– Ekstremt god PR for Brun
Super Bowl-sendingene i USA blir avbrutt av reklamepauser, og i år ble norske Ane Bruns låt «Don't Leave» brukt i bilprodusentens Chevrolets reklame.
De høye seertallene betyr god PR for artisten fra Molde, mener NRKs kulturkommentator Agnes Moxnes.
– Veldig gøy at så utrolig mange har hørt Ane Brun! Reklamespottene under Super Bowl er de mest sette i løpet av det amerikanske tv-året. Det er knyttet høy prestisje for en artist å få lydsporet på en av disse, sier Moxnes.
Sluttspillfinalen i NFL er forøvrig ingen novise når det gjelder skyhøye tv-tall: Super Bowl har satt seerrekord seks av de sju siste årene.
Se Chevrolets reklame med Ane Bruns låt «Don't Leave» som lydspor: