Hopp til innhold

Super Bowl satte amerikansk seerrekord

111,5 millioner seere fulgte årets Super Bowl. Det gjør det til tidenes mest sette tv-program i USA.

Super Bowl Football Golden Tate

Rekordmange amerikanere så Golden H. Tate III og Seattle Seahawks slå Denver Broncos under Super Bowl natt til mandag norsk tid. Sendingen trakk 111,5 millioner seere.

Foto: Jeff Roberson / Ap

Super Bowl, finalen i sluttspillet i den amerikanske fotballserien NFL, ble en triumf både for vinnerlaget Seattle Seahawks og tv-stasjonen Fox Sports.

111,5 millioner seere i USA fikk med seg den over tre timer lange kampen, som ble spilt i New Jersey natt til mandag norsk tid.

Det er høyest seertall noensinne for en amerikansk fjernsynssending 0,2 millioner flere enn Super Bowl 2012, som hadde den forrige rekorden.

AMFOOT-NFL-SUPER BOWL

Over 115 millioner så Bruno Mars og Red Hot Chili Peppers underholde i pauseshowet under Super Bowl.

Foto: WIN MCNAMEE / Afp

Det viser tall fra analyseselskapet Nielsen, melder Variety.

Her hjemme gikk kampen på Viasat 4. Kanalen opplyser at Super Bowl hadde 48 000 seere i snitt, og 8,1 prosent i markedsandel.

Rekordmange så Bruno Mars

Rekordsendingen til Fox Sports hadde en markedsandel på 46,4 prosent. Det vil si at nesten en av to som så på fjernsyn i USA i den nevnte perioden valgte seg amerikansk fotball.

Pauseshowet, hvor Bruno Mars og Red Hot Chili Peppers underholdt i tretten minutter, trakk 115,3 millioner seere. Det er også rekord.

Den forrige pauserekorden hadde Madonna, hvis opptreden under Super Bowl 2012 samlet 114 millioner tv-skuelystne.

I disse amerikanske byene så flest Super Bowl

 

By og delstat

Markedsandel

1

Kansas City, Missouri

58,1 %

2

Seattle, Washington

56,7 %

3

Indianapolis, Indiana

53,9 %

4

New Orleans, Louisiana

53,2 %

5

Tulsa, Oklahoma

52,9 %

6

Las Vegas, Nevada

52,5 %

7

Portland, Oregon

52,4 %

8

Knoxville, Tennessee

52,3 %

9

Jacksonville, Florida

52,0 %

10

Denver, Colorado

51,4 %

Ekspander/minimer faktaboks

Kilde: Nielsen/The Wrap

– Ekstremt god PR for Brun

Ane Brun

Ane Bruns låt «Don't Leave» ble brukt i Chevrolets reklame, og artisten fra Molde ble dermed en del av sendingen som trakk rekordmange seere.

Foto: NRK

Super Bowl-sendingene i USA blir avbrutt av reklamepauser, og i år ble norske Ane Bruns låt «Don't Leave» brukt i bilprodusentens Chevrolets reklame.

De høye seertallene betyr god PR for artisten fra Molde, mener NRKs kulturkommentator Agnes Moxnes.

– Veldig gøy at så utrolig mange har hørt Ane Brun! Reklamespottene under Super Bowl er de mest sette i løpet av det amerikanske tv-året. Det er knyttet høy prestisje for en artist å få lydsporet på en av disse, sier Moxnes.

Sluttspillfinalen i NFL er forøvrig ingen novise når det gjelder skyhøye tv-tall: Super Bowl har satt seerrekord seks av de sju siste årene.

Se Chevrolets reklame med Ane Bruns låt «Don't Leave» som lydspor:

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober