Hopp til innhold

Bestselgere på tross

Jungeltelegrafen, «munn-til-munn»-metoden og epidemisk salg. Noen bøker blir bestselgere uten markedsføring fra forlagene. Se hele Bokprogrammet her!

Video Bokprogrammet (6:12 @ Bokprogrammet)

Åsne Seierstads 'Bokhandleren i Kabul' har vært på salgstoppen lenge, til tross for at ingen hadde tro på boken i starten - ikke engang forfatteren selv.

Noen bøker blir såkalte snakkiser uten markedsføring. De spres blant leserne etter hvert som noen anbefaler boken videre til nestemann.

Jungeltelegrafen

Åsne Seierstads bok «Bokhandleren i Kabul» er et eksempel på en bok som ikke fikk noen tradisjonell markedsføring. Det startet med en dårlig anmeldelse.

- Ingen trodde på den. Men plutselig var den en av tidenes bestselgere, sier Ingunn Lindborg som er informasjonssjef i Cappelen Damm til Bokprogrammet.

Dette var et helt utenkelig scenarium da Åsne skrev boken i 2002.

– Jeg lurte på om denne boken i det hele tatt var interessant for andre enn meg selv og spesielt interesserte. Underveis tenkte jeg ofte at hvem er det som vil lese om en familie, en hverdag, ett liv, sier Seierstad.

Åsne reiste land og strand rundt, snakket med publikum, og da begynte den å selge.

– Jeg tenkte at jeg må bare overbevise folk om at boken var noe helt annet enn det den var blitt anmeldt som, og da sa jeg ja til alle forespørsler som kom. Ingen forsamling var for liten, sier Seierstad

Svensk suksess

Linda Olsson

Linda Olssons bestselger har gått direkte fra leser til leser.

Foto: NRK

En annen bestselger som har blitt stor ved å vandre fra leser til leser er «La meg synge deg stille sanger» (utgitt i 2008) av den svenske forfatteren Linda Olsson. Boken handler om vennskapet mellom to ganske ulike kvinner.

Det er solgt over 100.000 eksemplarer av boken i Norge. Den ligger fortsatt høyt på bestselgerlistene, og det har skjedd helt uten markedsføring.

– Det er veldig mange kunder som har hørt om den fra andre - den såkalte «munn-til-munn»-metoden . Hun var et helt ukjent navn da boken kom, og boken stod i en hylle med to-tre eksemplarer, sier Ola Jørgensen som er leder for norskavdelingen hos Norli Bokhandel.

Anonyme blir bestselgere

Mange av vår tids mest kjente bøker startet med en anonym plassering i bokhandlene. Både «Harry Potter» og «Da Vinci-koden» fikk stå i fred i butikkhyllene i et års tid, før salget tok av, ifølge Ola Jørgensen.

Noen bøker selger seg selv uten særlig hjelp fra forlaget, ofte som en overraskelse for både forlag og lesere. «Jungeltelegrafen», «munn-til-munn»-metoden og «epidemi» er begreper som brukes når en bok tar av på denne måten. Da er det altså ikke markedsføringen, men leserne selv som skaper en bestselger. Et eksempel på en slik bok er altså Seierstads bok.

Anne Karin Elstad og Tom Kristensen

Anne Karin Elstad og Tom Kristensen snakker om hvordan bøker blir bestselgere, i Bokprogrammet.

Foto: NRK

– Det som er fellestrekk for bøker som når ryktebørsen på en kraftfull måte er at de er bøker som er vanskelig å legge fra seg når man først har begynt på den, sier Lindborg.

Men dette er ikke noe nytt fenomen. Anne Karin Elstads bok «Folket på Innhaug» spredte seg for eksempel med jungeltelegrafen allerede på 1970-tallet, og ble en bestselger.

– Dette var vi opptatt av allerede på 70-tallet, sier Tom Kristensen, tidligere redaktør i Aschehoug forlag.

Spres blant venner

«La meg synge deg stille sanger» ligger fortsatt høyt på bestselgerlistene, og den spres fra leser til leser.

– Jeg får stadig høre fra lesere at nå har de gitt bort så og så mange bøker til sine venner. Så det er nesten som om de forventer å få provisjon, ler forfatter Linda Olsson.

Nå skal den dessuten filmatiseres.

– Det viktigste med vennskapet mellom kvinnene er at de dømmer hverandre ikke. De bare lytter til og sympatiserer med hverandre, sier forfatteren selv.

Hvilke bøker vil DU tipse om?

Hvilke bøker, som ikke allerede er blitt bestselgere, vil DU anbefale andre? Del dine boktips.

Kulturstrøm

  • ABBA-Benny lagar jinglar til svensk P2

    ABBA-veteranen Benny Andersson har komponert lydlogoar til den svenske radiokanalen P2, melder Sveriges Radio.

    – Eg har laga 37 forskjellige forslag for å sjå om hansken passa, seier komponisten og musikaren til kanalen.

    Jinglane er spelt inn saman med Sveriges Radios Symfoniorkester, og Andersson er sjølv med på piano.

    Dei nye lydsnuttane blei tekne i bruk måndag.

    Benny Andersson
    Foto: Alberto Pezzali / AP
  • Nye rekordar for Swift

    Aldri før har eit album blitt strøyma så mykje på ei veke som Taylor Swifts «The Tortured Poets Department». Utgjevinga gjekk rett til topps på Billboard-lista.

    Musikkmagasinet sjølv omtaler det som «ein historisk debut på nummer 1».

    Albumet med 16 låtar blei gitt ut 19. april. To timar seinare overraska Swift fansen ved å sleppe 15 låtar til, og kunngjorde at det var eit dobbeltalbum.

    I veka fram til og med 25. april blei det selt 2,61 millionar såkalla albumekvivalentar. Av dette var 1,91 millionar tradisjonelt albumsal, inkludert digitale nedlastingar, CD-ar, kassettar og heile 859.000 vinylplater.

    Dette er det høgaste talet vinylkopiar av eit album som er selt på ei veke i moderne tid, opplyste Billboard.

    (NTB)

    Taylor Swift