Spår økt turisme etter Disney-suksess

Disneys braksuksess «Frost» er kraftig inspirert av norsk natur og kultur. Reiselivsbransjen har allerede merket økt interesse og til sommeren inntar Disney-turister Norge.

Stillbilde fra Disney-filmen Frozen: Isfjord

Den norskinspirerte filmen «Frost» har blitt en stor suksess for Disney. Det har positiv effekt for turismen i Norge.

Foto: daram

Norge har vært en stor inspirasjonskilde for den Golden Globe-vinnende Disney-filmen «Frost». Den norske turismen har allerede fått merke den positive effekten av oppmerksomheten.

– Vi har hatt en økning på nettstedet vårt i USA på 350 prosent. Flere av partnerne våre har også hatt stor økning på nettsidene sine. Vi får mer konkrete økonomiske resultater etter hvert, men dette ser bra ut, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Per Arne Tuftin
Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Han mener at filmturisme har mye å si for Norge.

– Filmturisme er viktig. Antall turister har økt betydelig på for eksempel New Zealand etter det har blitt spilt inn flere store filmer der, sier reiselivsdirektøren til NRK.

Disney-cruise til Norge

Etter filmsuksessen tilbyr Disney nå skreddersydde turer til norske fjell og fjorder for «Frost»-publikummet.

– De har lagt opp en rundreise hovedsakelig i Sør-Norge og på vestlandet. Vi vet ikke eksakt hva dette vil bety for Norge ennå, men Disney sier at turene selger bra, sier Tuftin.

Adventures by Disney beskriver Norge som majestetisk og sjarmerende på sine nettsider:

«Opplev skjønnheten som Norge har å tilby når du utforsker sjarmerende landsbyer og majestetiske landskap som utgjør dette naturskjønne landet som inspirerte Disney-filmen Frost. Du og din familie vil følge i filmskapernes fotspor når du går turer, rafter og krysser det fryktinngytende terrenget.»

Den åtte dager lange turen starter i Bergen og avsluttes i Oslo. Men det er slettes ingen billig affære. Eventyrcruiset koster nesten 34.000 for voksne og 32.000 kroner for barn. For en familie kommer prislappen altså på godt over 100.000 kroner.

Elsker Norge

– I «Frost» forsøkte vi å ta publikummet til et sted de aldri har vært før. Norge er et spesielt sted og viser en verden og en kultur mange ikke har opplevd, forteller Michael Giaimo, kunstnerisk ansvarlig bak«Frost».

Sammen med design-teamet, tilbrakte han to uker i Norge for å hente inspirasjon i forkant av filmen. Navnet på kongeriket i filmen er Arendelle, som er forvekslende likt sørlandsbyen Arendal. Bryggen i Bergen, Akershus festning og de norske fjordene er eksempler på andre steder du kan kjenne igjen i «Frost».

– Det er ingenting som de norske fjordene. Det var en perfekt setting å plassere kongeriket vårt i, sier Giaimo.

Regissøren av «Frost» er også på plass i Norge, men ulik Giaimo er det hans første besøk.

– Norge er så spektakulært, og det er fantastisk å endelig få være her. En av tingene vi har forsøkt å fange i filmen, er den episke kvaliteten til Norge, sier Chris Buck.

Håper på oppfølger

«Frost»-skaperne vil ikke svare på om de nå er i Norge for å hente inspirasjon til en oppfølger.

–Vi har ikke snakket om en oppfølger ennå og jeg har ikke tenkt på historien eller hva vi kan gjøre videre med karakterene. Men etter å ha vært et par dager i Norge, tror jeg at vi kan fortelle mange historier, sier Buck.

Ifølge Giaimo venter de på et endelig svar fra Disney. Selv krysser han fingrene for at suksessen skal fortsette.

– Jeg tror det er mye mer å fortelle om både miljøet og karakterene. Personlig elsker jeg å være i denne verden og den norske kulturen, så jeg har absolutt ingenting imot å komme tilbake. Jeg håper på å se en oppfølger, men vi må vente og se hva Disney sier, forteller Art Directoren.

Disney-suksessen har positiv innvirkning på turismen i Norge. Adventures by Disney arrangerer reiser til Norge i sommer hvor du kan følge i filmens fotspor

«Frost» frister turistene til Norge. I sommer arrangerer Adventures by Disney egne turer hvor du kan følge i filmens fotspor.

Kulturstrøm

  • Motemagasingigant dropper pels

    Motemagasinet Elle med 100 millioner lesere vil ikke lenger bruke klær lagd av dyrepels i sitt redaksjonelle innhold og reklamer.

    Bladet har 46 utgaver verden over. 13 av dem har allerede droppet pels, ytterligere 20 skal starte ved nyttår, og resten følger året etter.

    – Pelsens tilstedeværelse på våre sider og i vårt digitale innhold er ikke lenger i tråd med verdiene våre eller verdiene til våre lesere, sier magasinets internasjonale direktør Valeria Bessolo Lopez.

    Andre store moteblader, deriblant Vogue i Storbritannia og USA, InStyle USA og Cosmopolitan i Storbritannia har allerede droppet pels fra sitt redaksjonelle innhold. Det samme har en rekke moteprodusenter.

    (NTB)

  • Baldwin føler ikke skyld

    Natt til fredag ble intervjuet med Hollywood-skuespiller Alec Baldwin sendt i USA. Dette er det første intervjuet skuespilleren har hatt etter at han skjøt og drepte en filmfotograf under innspillingen av filmen «Rust».

    Et av spørsmålene Baldwin fikk fra journalisten var om han følte skyld eller ei.

    – Nei. Nei. Jeg hadde kanskje tatt mitt eget liv om jeg trodde jeg var ansvarlig, og det sier jeg ikke med letthet, svarer skuespilleren, før han forteller at han drømmer om hendelsen konstant.

    – Det skal ikke være ekte ammunisjon noe som helst sted i nærheten av et filmsett. Jeg har ingenting å skjule, sa skuespilleren.

    Baldwin, sammen med andre produsenter av filmen, er saksøkt av flere tidligere medarbeidere fra filmsettet. Produsentene er blitt kritisert for å skape et «utrygt arbeidsmiljø».

    Alec Baldwin intervjues av ABC News
    Foto: Jeffrey Neira / AP
  • Gazprom overtar russiske Vkontakte

    Det statlig eide russiske gasselskapet Gazprom tar over det russiske svaret på Facebook, Vkontakte. Kjøpet av det populære sosiale mediet blir sett på som et ledd i myndighetenes ambisjon om å ta kontroll over medier og internett, melder AFP/NTB.