– Her er tidskoden, den må du følge med på. Men det går jo kjempebra, sier skuespiller Thorbjørn Harr og snur seg mot reiselivsdirektør i Visit Norway, Per-Arne Tuftin.

Sistnevnte har sin første dag i dubbingstudioet på Torshov i Oslo, og skal nå gi norsk stemme til en av figurene i animasjonsfilmen Frozen. Og det er ikke en hvilken som helst film som nå får norsk tale.

Disneys nye storfilm hadde verdenspremiere med brask og bram i Los Angeles tirsdag, og har så langt fått gode kritikker, ifølge nettstedet Rotten Tomatoes.

Per-Arne Tuftin og Thorbjørn Harr i studio for å dubbe Disney-filmen Frozen. - Per-Arne Tuftin og Thorbjørn Harr i studio for å dubbe Disney-filmen Frozen. - Foto: Gabrielle Graatrud /

Per-Arne Tuftin og Thorbjørn Harr i studio for å dubbe Disney-filmen Frozen.

Foto: Gabrielle Graatrud

Basert på Snødronningen

Filmen er løst basert på eventyret Snødronningen av H.C. Andersen. Et eventyr som det er laget animasjonsfilm av flere ganger.

Men i Frozen, eller Frost som filmen blir hetende på norsk, har historien nå fått en ny vri. Kulissene er også lagt til langt mer dramatiske landskap enn i flate Danmark.

For å få inspirasjon til Frozen-universet dro en liten delegasjon fra Disney til Norge i to uker. Resultatet er at høye fjell møter brede fjorder, og den storslåtte naturen i filmen er dekket av is og snø.

Kjente turistattraksjoner, som Bryggen i Bergen, Røros og Akershus festning, er tegnet inn i filmen. Det samme er norske fenomen som stavkirker, troll, nordlys, lutefisk, gløgg, rosemaling og bunader. Samtidig har hovedkarakterene fått norskklingende navn som Anna, Elsa, Kristoff, Sven og Olaf.

Inspirasjon til alt fra arkitektur, kostymer og det meste av det visuelle er hentet fra Norge, forteller filmskaperne i klippet under.

Se video der filmskaperne forteller om hvordan de ble inspirert av Norge:

Norskinspirert filmmusikk

I tillegg er mye av filmmusikken norskinspirert, og instrumentet bukkehorn er tatt i bruk.

Les historien om Sissel Morken Gullord, som fikk henvendelse fra Hollywood etter å ha lagt ut en Youtube-video med bukkehorn-spill.

Musikkprodusentene rekrutterte en norsk lingvist for å hjelpe til med teksten på en av låtene i filmen. I tillegg dro musikkprodusentene til Norge for å spille inn et musikkstykke med et kvinnekor.

Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin tror filmen vil skape blest om Norge som turistdestinasjon.

– Dette er en gyllen anledning til å vise frem Norge, og en gavepakke til norsk reiseliv, sier han.

Samarbeid om markedsføring

I mai, lenge etter turen til Norge, tok Disney kontakt med Visit Norway for å få til et samarbeid om filmen. Per-Arne Tuftin vil ikke anslå hva samarbeidet med Disney koster Innovasjon Norge, som eier og driver Visit Norway.

– Vi er ikke med på å finansiere filmen, kun med på markedsføringen av den. Vi har lagt informasjon om filmen inn i markedsføringskampanjene våre.

I ukene frem til jul vil reklameboards rundt om i USA, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Spania, Italia, Russland og i Skandinavia bli fylt med annonser for filmen. Norge nevnes aldri i filmen, men i promomaterialet heter det at den er «inspired by Norway».

Det er på tide med norske landskaper i filmer verden over, mener skuespiller Thorbjørn Harr.

– Vi i filmbransjen har lenge etterspurt at man benytter film til å markedsføre landet i større grad. Så dette er veldig bra, sier han, men legger til at dette ikke er direkte portrettering av Norge.

– Dette er nok en film som virker ganske eksotisk for dem utenfor Norge, men for nordmenn er det ikke alt som er riktig gjengitt. Det er for eksempel masse nordlys i Bergen og plutselig mennesker som er kledd som om de er fra de Tyskland. Men det er også mye man kjenner seg igjen i, sier Harr.

Stillbilde fra Disney-filmen FROZEN, bryggen i Bergen - To av hovedpersonene i filmen foran et område som er inspirert av Bryggen i Bergen. - Foto: Disney /

To av hovedpersonene i filmen foran et område som er inspirert av Bryggen i Bergen.

Foto: Disney

Genererte mye penger i Skottland

Også reiselivsdirektør Tuftin mener at filmen jukser litt i forhold til virkeligheten. Men han tror likevel at de tegnede landskapene kan bidra til turisme i Norge.

– Disney tok inspirasjon fra Skottland til sin forrige storfilm Brave. I Skottland regner de med at de tjener godt over 1 milliard kroner på denne markedsføringen. Så vi håper også på en god effekt, sier Tuftin.

Skotsk turistbransje dro i gang sin største internasjonale kampanje noensinne for å utnytte momentumet da Brave hadde premiere. Over 50 millioner kroner ble brukt på å markedsføre Skottland i 72 ulike land.

BBC skriver at skotsk turistbransje registrerer økt interesse for landet, og de anslår at filmen Brave alene genererer 1,4 milliarder kroner i turistinntekter til landet over et tiårsperspektiv. Samtidig økte turismen til New Zealand med 40 prosent i kjølvannet av Ringenes Herre-filmene

Disneys eget reiseselskap Adventure by Disney startet reiselivsturer til Skottland etter Brave-filmen ble laget. Det samme er nå planlagt for Norge, og selskapet har allerede lagt ut annonser for familieturer til Norge som er inspirert av Frozen-filmen.

Se hvordan Disney lokker turister til Norge:

Satser på en Oscar

I tillegg til Norges-reklame byr Frost også på en stor filmopplevelse, lover skuespiller Thorbjørn Harr.

– Det er en klassisk Disney-film med alle de gode grepene vi liker så godt. Men filmen har i tillegg en tvist på slutten som gjør den til en ordentlig bra film.

Tuftin som fikk en egen rolle i filmen som en del av avtalen med Disney, har også store ambisjoner for den norskinspirerte filmen.

– Dette er den filmen Disney mener har skåret best av alle deres filmer på forhåndstester, og de vant Oscar for filmen Brave. Så kanskje vi kan få reise sammen til Hollywood til våren, smiler Tuftin.

Filmen får norsk premiere 1. juledag. Den norske versjonen har stemmer fra skuespillere som May Kristin Kaspersen, Lisa Stokke, Thorbjørn Harr, Gustav Nilsen, Anders Baasmo Christiansen, Gard Eidsvold, Bernhard Ramstad, Christian Greger Strøm, Per Sundnes og Espen Sandvik.

I tillegg blir det bidrag fra blant andre blogger Susanne Kaluza og reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin.

Stillbilde fra Disney-filmen Frozen. Borg inspirert av Akershus Festning - Filmen Frozen har hentet mye inspirasjon fra Norge. Denne borgen skal være inspirert av Akershus festning i Oslo. - Foto: mhammel /

Filmen Frozen har hentet mye inspirasjon fra Norge. Denne borgen skal være inspirert av Akershus festning i Oslo.

Foto: mhammel