Hopp til innhold

Sosiale medier florerer av gjenskapte malerier

Utfordringen om å gjenskape kjente malerier kan brukes som både pensum på videregående skole, og til å vise frem hvordan hjemmekontoret egentlig ser ut.

Faksimile

Faksimile: @tussenkunstenquarantin er en blant flere tusen som har gjenskapt et kjent maleri. Her er maleriet Venus' fødsel på engelsk The Birth of Venus gjenskapt.

Foto: Skjermdump

Venus' fødsel malt av Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci’s Mona Lisa og Skrik av Edvard Munch er blant maleriene som blir gjenskapt i stuene til folk.

Over 20.000 bilder er delt på emneknaggene #betweenartandquarantine og #tussenkunstenquarantine, som på norsk betyr «mellom kunst og karantene».

Utfordringen på sosiale medier skal ifølge nettstedet goodnewsnetwork.org, ha blitt inspirert av den nederlandske instagram-siden Tussenkunstenquarantaine, som har 223.000 følgere.

Faksimle skrik

Faksimile: @tussenkunstenquarantin Over hele verden gjenskaper folk malerier med gjenstander i stuen. Bildene legges ut på sosiale medier. Det florerer av dem.

Foto: Faksimile

Før påske sendte NRK utfordringen videre til dere, og med emneknaggen #nrkkultur har flere kastet seg på.

Den har også nådd norsktimene for elevene i 3. klasse påbygg på Sykkylven Videregående skole. Lærer Reidun Idland Velle forteller at da hun åpnet innleveringsmappen til klassen ti timer etter at de fikk oppgaven var det nesten 100 prosent deltagelse, og det skjer ikke alltid.

NRK har fått tillatelse av elevene til å embedde bildene.

Ti av bildene ble lagt ut på Instagram-profilen til skolen, og utfordringen ble også delt med andre lærere i en Facebook-gruppe. Velle sier at utfordringen kan kobles til flere temaer i norskpensumet, men at elevene også fikk frie tøyler til å være kreative.

– Dette var et lyspunkt i denne kjedelige hjemmesituasjonen hvor jeg kun møter elevene på googlemeets, forteller læreren.

Hatt flere Skype-møter fra badekaret

En annen som har kastet seg på NRKs utfordring er Kristoffer Ravler Hansen, som er webspesialist i Ikea. Han valgte bildet «Marats død» av Jacques Louis-David, og grunnen til det var at det på noen ting faktisk kunne minne om hverdagen hans i disse hjemmekontortider.

– Jeg er veldig glad i badekaret mitt, så flere dager har jeg sittet på Skype-møter i badekaret, forteller han.

Da er kameraet skrudd av og han prøver å ikke skvulpe, men da utfordringen kom ønsket han å vise frem hvordan det faktisk ser ut bak kulissene på hjemmekontoret.

– Nå som jeg er på femte uka med hjemmekontor så går man litt på veggen, sier han med et smil.

De siste ukene har han kost seg med de andre bidragene til Getty-museets utfordring om å gjenskape kjente malerier med ting man har hjemme. Mange kjente malerier var allerede gjenskapt, men akkurat «Marats død» var det ingen som hadde tatt.

– Viktig i denne tiden å ha humor

Museet Blaafarveværket i Vikersund tok utfordringen før påske. De har gjenskapt tre av maleriene til Mathilde Dietrichson, og lagt dem ut på Instagram. Det er kurator Sandra Lorentzen som har tatt utfordringen.

– Det er viktig i denne tiden å ha humor og ha det gøy, sier Lorentzen.

Og legger til at det er en like perfekt aktivitet for dem som bor alene, som for dem som bor sammen med andre. Responsen på deres bilder har vært enorm.

– Vi har fått veldig mange likes, hvert fall for vår del.

Museet gjorde det mest for gøy, men sier at denne typen rekonstruksjon også har noe for seg.

– Man får et helt annet forhold til kunsten. Man går dypere inn i motivene, og spør en selv «Hvorfor hun står slik, hvorfor er foten sånn osv.».

Det ene bildet de har gjenskapt «Ved parykkmakeren», er opprinnelig et eldre ektepar som ser på en dukke med en parykk gjennom et vindu.

I denne «2020 varianten» er det foreldrene til Lorentzen som står to meter unna vinduet hun selv sitter i.

Oppfordrer folk til å gjenskape kunstverk

I Los Angeles har The Getty Museum bedt folk om å gjenskape malerier med ting de kan finne hjemme, og utfordret kunstfans til å legge ut bilder av det.

Siden oppfordringen ble publisert forrige uke, har museets Twitter-konto blitt oversvømmet med entusiasme og unike kunstneriske tolkninger.

Laster Twitter-innhold

Formålet med idéen var ifølge museet å få folk til å være kreative, og skape en tilflukt fra den usikre koronahverdagen.

– Vi opplevde stor etterspørsel på sosiale medier fra folk som etterspurte kunstopplevelser i digitale kanaler, sier museets sosiale medier-ansvarlig, Sarah Waldorf, til nettstedet Yahoo Lifestyle.

Vi sender nå utfordringen videre til deg

NRK vil nå at dere gjør det samme med norske nasjonalmalerier. Bruk vår emneknagg på sosiale medier #nrkkultur og publiser bilder her i Norge og.

Vis frem din versjon av kjente kunstverk på Instagram med taggen #nrkkultur. Eksempler kan være Edvard Munchs Skrik, Seljefløyten av Christian Skredsvig eller Det blå kjøkken av Ludvig Karsten.

La fantasien leve.

Kulturstrøm

  • Endrar på Taylor Swift-billettar i Sverige

    Ticketmaster gjer endringar på billettane som er selde til konsertane Taylor Swift skal halde i Stockholm neste veke, melder Expressen.

    Dei rundt 200.000 selde billettane var personlege. Det vil seie at den som kjøpte billettane, også var den som måtte bruke dei i dåra.

    Ordninga fekk kritikk, og no har Ticketmaster snudd.

    – Arrangøren har fjerna den tidlegare regelen for å gjere det enklare for fansen å bruke billettane sine, skriv dei ein e-post til kjøparane.

    Taylor Swift opptrer i en rosa paljettdrakt på Monumental stadium på Eras Tour-konserten i Buenos Aires i Argentina i november i 2023.
    Foto: Natacha Pisarenko / AP
  • Det kan bli streik under filmfestivalen i Cannes

    Ei veke før filmfestivalen i Cannes startar, kan det bli streik i filmbyen, skriv NTB,

    Rundt 100 personar, blant dei kinomaskinistar, billettseljarar og pressekontaktar, protesterer mot lønns- og arbeidsvilkår.

    Dei seier at dei ikkje ønsker å sette festivalen i fare, men få merksemd rundt spørsmål dei har prøvd å løfte fram i lang tid.