NRK Meny
Normal

Johannes er SOS-barnebyers største suksess

Da SOS-barnebyer før jul hadde en kampanje for å samle inn penger til katastroferammede barn på Filippinene, fikk de inn 192.000 kroner. I den pågående Syria-kampanjen har det kommet inn over 1,5 millioner kroner – på ett døgn.

Aftenposten skjermdump

Aftenpostens første artikkel om SOS-barnebyers nye kampanje er lest over 1,5 millioner ganger på litt over ett døgn.

Foto: Skjermdump Aftenposten.no
Synne Rønning, SOS-barnebyer

Informasjonssjef Synne Rønning i SOS-barnebyer sier engasjementet er over all forventning.

Foto: SOS-barnebyer

Torsdag formiddag hadde videoen av en tynnkledd og hutrende Johannes (11) sittende på et busstopp i Oslo fått nesten 1,5 millioner klikk på Youtube. I tillegg kommer visningene hos Aftenposten og VG, som har lagt videoen inn i sin egen nettspiller.

Aftenposten.no var de første som omtalte kampanjen onsdag morgen. Frem til klokken 12.45 torsdag var artikkelen lest svimlende 1.527.044 ganger og delt nesten 100.000 ganger på Facebook.

– Denne saken har virkelig truffet og engasjert leserne våre. Dette er vår mest leste og delte sak noen sinne, sier redaksjonssjef Heidi Ertzeid i Aftenposten til NRK.no.

Les saken: Ny rapport fra Syria avdekker henrettelser og tortur av barn

Ambisiøst mål

For i løpet av bare ett døgn har videoen og lenken til SOS-barnebyers «SOS Mayday»-kampanje spredt seg som ild i tørt gress på Facebook.

– Det er helt over all forventning! Vi har allerede fått inn langt mer enn vi turte å drømme om, forteller informasjonssjef Synne Rønning i SOS-barnebyer til NRK.no.

På forhånd hadde organisasjonen det de selv kaller «et ambisiøst mål» om å få inn 200.000 kroner ved hjelp av denne kampanjen. Torsdag klokken 12, litt over ett døgn etter at videoen ble publisert, har donasjonene passert 1,5 millioner kroner.

– Det er helt fantastisk. Vi ønsket med denne kampanjen å rette fokus mot situasjonen for barn i Syria, og å minne folk på at vi må hjelpe uansett hvor i verden man befinner seg, sier Rønning.

Den forrige SOS Mayday-kampanjen de hadde, var til inntekt for barn i nød på katastroferammede Filippinene før jul. Da brukte organisasjonen kun tradisjonelle virkemidler som plakater og skriftlige budskap for å appellere til norske giverhjerter. Det ga et resultat på 192.000 kroner som gikk til mat, vann og medisiner.

Med andre ord: På bare ett døgn har SOS-barnebyer fått inn over åtte ganger så mye, hovedsakelig takket være spredningen i sosiale medier.

NRK Ytring: Et gufs fra 80-tallet

«Bryr jeg meg»?

Synne Rønning tror det er flere ting som fører til at den pågående Syria-kampanjen treffer så mange flere.

– Johannes (gutten i filmen, journ.anm.) gjør situasjonen veldig nær når han sitter ved siden av deg i busskuret og fryser. Alle som ser videoen, spør seg hva de selv hadde gjort hvis de var i den situasjonen, mener hun.

– På denne måten fikk vi en langvarig, komplisert konflikt til å bli mer nær og forståelig for folk.

I tillegg er donasjonsbeløpet du kan velge å betale med sms eller kort satt til 90 kroner, et beløp som er håndterbart for de fleste.

Les også: FN-rapport viser store overgrep mot barn i Syria

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SOS Barnebyers video-kampanje for Syria

Synne Rønning i SOS-barnebyer var på forhånd spent på hvor mange som kom til å hjelpe den kalde gutten som satt på en bussholdeplass i Oslo. Heldigvis viste det seg at de fleste tok affære.

Foto: Skjermdump Youtube

Mange utenlandske

Tidlig torsdag ettermiddag var det i underkant av 16.000 nordmenn som hadde donert 90 kroner til kampanjen, noe som gir over 1,5 millioner kroner. Likevel tilsvarer dette bare i overkant av én prosent av antallet visninger videoen hadde på Youtube. Rønning påpeker imidlertid at en stor del av klikkene kommer fra utlandet.

Flere utenlandske medier og nettsider har nemlig fanget opp videoen, og skriver at klippet har gitt dem «troen på menneskeheten tilbake».

– Det er klart vi var litt spente da vi plasserte Johannes i skuret. Vi visste jo ikke hvor mange som faktisk kom til å hjelpe ham, innrømmer informasjonssjefen i SOS-barnebyer.

Pengene som samles inn, skal gå til jakker, tepper og annet utstyr som syriske barn og familier trenger for å overleve vinteren.

Les også: Krig stjeler barndommen fra millioner av barn

Smitteeffekt

Øistein Mjærum i Røde Kors

Øistein Mjærum i Røde Kors forteller at også de har fått merke et økt engasjement som en direkte følge av SOS-barnebyers video-kampanje.

Foto: SALTBONES, Olav A./Røde Kors / SALTBONES, Olav A./R¯de Kors

Det er imidlertid ikke bare hos SOS-barnebyer de merker at nordmenn bryr seg. Hos Røde Kors har det i løpet av det siste døgnet kommet inn over 100.000 kroner, noe som ifølge kommunikasjon- og markedssjef Øistein Mjærum er en «veldig god økning».

– Vi har ikke kjørt noen kampanjer eller gått aktivt ut for å fronte dette i det siste, så det er helt klart en smitteeffekt vi ser, sier han til NRK.no.

Røde Kors' seneste Syria-kampanje var i desember 2013, da fikk de inn åtte millioner kroner. Totalt har de samlet inn 18 millioner kroner på tre år.

Les også: Syrias framtid starter med barna

Doblet antall donasjoner

Redd Barna har over lengre tid samlet inn penger til Syria, og fikk i hele 2013 inn 8,3 millioner kroner. De første 18 dagene i februar fikk de inn 22.700 kroner via sms og nettsiden. Bare fra i går til i dag har det kommet inn 41.500 kroner – nesten dobbelt så mye som i resten av måneden til sammen.

– Når en eller flere organisasjoner gjør noe kreativt og troverdig som treffer folk godt, så utløser det giverglede for flere, sier informasjonsleder Philip Crabtree til Redd Barna til NRK.no.

Han forteller at SOS-barnebyer med hell har klart å rette fokus mot en utfordring flere organisasjoner har jobbet med over lengre tid.

– Det at barn ikke fryser her i Norge, betyr ikke at det ikke skjer andre steder i verden. Det er det SOS-barnebyer har klart å formidle med denne videoen, fastslår han.

Blant de store hjelpeorganisasjonene er også Unicef og Flyktninghjelpen til stede i Syria.