Hopp til innhold
Kronikk

Et gufs fra 80-tallet

Plan Norges innsamlingsvideo med Stian Blipp virker mot sin hensikt, og sprer klisjéer som er skadelig for utvikling.

Stian Blipp Plan Norge

Plan Norge og TV 2-kjendis Stian Blipp får krass kritikk for denne innsamlingsvideoen. Du finner lenke til den i teksten under.

Innsamlingssesongen står for døra. Etter å ha brukt litt for mye penger på julegaver synker vi kanskje ned i sofaen med et snev av dårlig samvittighet. Det knitrer i peisen og høytidenes innsamlingsvideoer kommer rullende over flatskjermen.

Dessverre gjør mange slike videoer mer skade enn nytte. Et eksempel er Plan Norges video med TV 2-kjendisen Stian Blipp. I videoen ser vi Blipp som sitter inne i ei mørk hytte med en liten afrikansk jente på fanget. Smektende strykere spiller følelsesladet musikk og voiceoveren oppfordrer deg til å bli Plan-fadder.

Se Plan Norges reklamespott med Stian Blipp på «The Rusty Radiator Award» sine nettsider. Du kan også se hele fimen her!

«Nokså bisarr»

Selv om afrikanske forskere og organisasjoner advarer mot denne typen bildebruk fortsetter Plan, SOS Barnebyer og andre bistandsorganisasjoner som før. Vi har derfor satt sammen en internasjonal fagjury som har nominert videoer i to ulike kategorier, henholdsvis årets mest kreative og årets mest skadelige innsamlingsvideo. Plan Norge er nominert i sistnevnte kategori.

Juryens Teddy Ruge karakteriserer videoen som ‘nokså bisarr’, og mener den minner om 1980-tallets veldedighetskampanjer.

Anja Bakken Riise

«Det kan virke ufarlig å vise nok en hvit mannlig kjendis som sitter med et fattig svart barn på fanget og tigger om donasjoner, men stereotypier er skadelige», sier ugandiske Teddy Ruge, som er talsperson for juryen.

Han karakteriserer videoen som «nokså bisarr», og mener den minner om 1980-tallets veldedighetskampanjer. Videoen presenterer forenklede løsninger, uten å gi noen informasjon om selve prosjektet, mener Ruge og juryen.

FØLG DEBATTEN: Ytring på Facebook

Skaper apati

En spørreundersøkelse gjennomført for utviklingsorganisasjonen Oxfam viser at så mange som tre av fire har blitt apatiske og ufølsomme i møtet med slike bilder av sult og nød.

76 prosent av befolkningen i Uganda er misfornøyd med hvordan Afrika framstilles i internasjonale medier.

Anja Bakken Riise

Derimot er det betydelig appetitt på «greater understanding of development and for more complex stories of how change and progress happens», heter det i en forskningsrapport fra britiske The Overseas Development Institute. Studien anbefaler derfor organisasjonene å rette mer oppmerksomhet mot debattene om ansvarlige investeringer og rettferdige handelsregler.

En undersøkelse gjennomført av Linda Raftree og Hive Co-Lab viser at 76 prosent av befolkningen i Uganda er misfornøyd med hvordan Afrika framstilles i internasjonale medier.

FØLG DEBATTEN: Ytring på Twitter

Feil løsninger

Mange afrikanske akademikere og intellektuelle mener den unyanserte framstillingen av kontinentet ødelegger for handelsmuligheter og turisme. «Africa the good news» og «Grown under the sun» er to organisasjoner som er startet nettopp for å kjempe mot den unyanserte framstillingen.

Sult og fattigdom er ikke pent, og vi mener ikke at dette skal forties. Men vi trenger debatt og handling basert på kunnskap, ikke på stereotypier.

Anja Bakken Riise

Vi i SAIH er selvfølgelig ikke motstandere av bistand, men vi mener at kun å samle inn penger ikke er tilstrekkelig for å bekjempe fattigdom. Mange innsamlingsvideoer tildekker faktisk de reelle årsakene til fattigdom ved bare å fokusere på enkeltpersoners nød.

Sult og fattigdom er ikke pent, og vi mener ikke at dette skal forties. Men vi trenger debatt og handling basert på kunnskap, ikke på stereotypier.

Problemet med mye av bistandskommunikasjonen er ikke bare at den går på bekostning av verdigheten til enkeltmennesker fremstilt i videoene. Det massive omfanget av denne typen reklame, sammen med en snever mediedekning, gir et unyansert bilde av fattige land. Dermed får vi en snever debatt om hva som bør gjøres, og risikerer å komme fram til feil løsning på problemene vi møter.

Norge er en del av problemet

Overforenkling trekker oppmerksomheten bort fra hvordan Norges, og andre rike lands politikk på en rekke områder kan være et hinder for utvikling.

For bistand er bare ett av mange politikkområder som er viktige for utvikling. Noen av de andre er illegitim gjeld, ansvarlige investeringer, arbeiderrettigheter, skatteparadiser og ulovlig kapitalflukt, våpeneksport, klima og energipolitikk, handelspolitikk, turisme og patentregler for tilgang på teknologi og forskningsresultater.

Bistandsbransjen kan ikke fortsette å kommunisere som om utvikling kun handler om å gi penger.

Anja Bakken Riise

På flere av disse politikkområdene kan det være interessemotsetninger, og ofte taper utviklingshensynene. Vi trenger flere organisasjoner og flere enkeltmennesker som engasjerer seg i disse debattene og legger press på politikerne for å sette utvikling først. Da kan ikke bistandsbransjen kommunisere som om utvikling kun handler om å gi penger.

Forenklede fremstillinger gjør mennesker i utviklingsland til objekter. De blir redusert til å mangle evner eller ønsker om å gjøre sitt eget land til et bedre sted å bo i. Det gjør at vi setter et kunstig skille mellom oss og dem, hvor vi er heltene og de er passive ofre.

50 Cent og Jessie J

Plan og Stian Blipp konkurrerer mot blant andre 50 Cent i kategorien for årets mest skadelige video. I kategorien for årets mest kreative video finner vi organisasjonen Microfinance som har laget en ny, kul musikkvideo til artisten Jessie Js låt «Price tag» («It's not about the money, money, money»). I denne kategorien er også engelske Plan nominert for en film om jenters rettigheter.

Med kåringen vil vi i SAIH ta et oppgjør med 80-tallets kalde gufs, og heller fremme kreativitet og nyskaping i kommunikasjonsarbeidet til organisasjonene. Vi håper det vil føre til større oppmerksomhet, styrket kunnskap og mer engasjement blant folk flest.

Vinnerne kåres gjennom en nettavstemning, og hvem som vinner vil blir offentliggjort på en prisutdeling i Oslo tirsdag 10. desember.