Hopp til innhold

Skavlan-suksess gir mersmak

Vi kan få se mer nyskapende svensk-norsk TV-samarbeid dersom Skavlan blir en suksess. Det tror programdirektørene i Sveriges Television og NRK.

Fredrik Skavlan
Foto: NRK

De mener samarbeidet gir mange fordeler.

Nordens største talkshow er i gang, gjestene benker seg til i studio og publikum foran TV-en. Nærmere 2,5 millioner seere i Sverige og Norge så Skavlan på fredag.

Nytt konsept

NRK og SVT har tidligere samarbeidet om blant annet programkonsept og utveksling av humorprogram og krim. Men, den formen for samproduksjon som Skavlans talkshow er - hvor to redaksjoner i Stockholm og Oslo samarbeider om innholdet - er ny.

Per Arne Kalbakk

Per Arne Kalbakk

Foto: Ekroll, Anne Liv / NRK

Programdirektør i Sveriges Televison Lena Glaser utelukker ikke at vi kan få se mer TV av denne typen i framtida.

– Det kan jeg absolutt se for meg. Det hadde vært veldig spennende, sier hun og får støtte av NRKs programdirektør Per Arne Kalbakk.

– Det skal man slett ikke se bort fra. Det vi gjør sammen med SVT nå er helt nytt. Erfaringene vi gjør både i måter å jobbe sammen med og måter å nå ut bredere på, vil vi se nøye på å ta med oss videre.

Vil nå større markeder

Programdirektørene sier at det å nå ut til et større marked kan gjøre det lettere å skaffe store, internasjonale navn på gjestelista. Og spleise på produksjonsutgiftene er en annen fordel ved samarbeidet. Men akkurat hvordan det vil arte seg videre er foreløpig usikkert.

– Det er litt tidlig å se for seg. Det vi gjør nå har å gjøre med at Fredrik Skavland er en sterk programleder, som har et sterkt talkshow program som også fungerer i Sverige. Men særlig på underholdningsområdet kan det hende det er flere steder vi kan ha slike stordriftsfordeler også i fremtiden.

– Vi skal ikke låse oss til et konsept, vi kan tenke bredt innenfor alle genre, men innenfor underholdning og talkshow synes jeg det kjennes veldig tydelig at det fungerer bra og skulle kunne fungere også i andre program, sier Lena Glaser i SVT.

Og mens erfaringer fra samsendingene sankes og evalueres fortsetter Skavlan å invitere inn til TV-høsten.

Les flere kulturnyheter her: NRK Kulturnytt

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters