Universals kutt i Norge er også med i en global plan for det verdensomspennende selskapet.
- Bakgrunnen for dette er at vi merker at resultatene våre og salget vårt går nedover. Derfor må vi prøve å i linje med det og må gjøre noen nedskjæringer, sier direktør for Universal i Norge, Petter Singsaas til Musikknytt i NRK P1.
Global sparepakke
- For øvrig er vel dette også i tråd med en plan som gjelder for Universal over hele verden som blir satt i virke i disse dager. Samtlige markeder må se på sin egen organisasjon. Og det er i og for seg greit. Det er fem år siden sist, og i den bransjen vi driver er det greit å se på seg sjøl med slike tidsintervaller for å se om man kan gjøre noe, for så å kunne se framover igjen, utdyper Singsaas. - Men det er jo ikke lenge siden du uttalte at dere selger så bra med plater at prisene ikke kan settes ned? - Ja, men det er fordi at det norske markedet generelt ikke ennå har gått på en smell. Det er foreløpig et rimelig ok marked. Vi er ikke så hardt rammet som en del andre land.
Sparer på markedsføring
- Så dette er litt føre-var-prinsippet? - Ja, på en måte, for det vi merker er at volumet vårt opprettholdes ganske bra. Men vi tjener veldig mye mindre på de platene vi selger. Det har med kostnadsstrukturen å gjøre, at markedsføring er dyrt slik at marginene går veldig ned. Og det er i forhold til det vi måles. - Hvilke aktiviteter hos dere vil bli berørt av dette? - Vi kommer til å gå ned på markedsføringskostnader, noe på lokalinnspillings-budsjetter – uten at det skal gå ut over spesifikke artister, men ber om å få mer igjen for pengene. Også er det et tredje element: Organisasjonen rammes ved at noen må gå.
Brukbart norsk marked
- Er dette kutt av "daukjøtt" i organisasjonen? - Det får bli andres vurdering, men overhode ikke min. Jeg mener at vi er den organisasjonen i bransjen som på mange måter har vært mest effektiv. Og det viser også resultatene våre. - Universal driver med mye rart på verdensbasis. Blir dere skadelidende av at andre ikke gjør jobben sin? - Nei, som sagt tidligere, er det norske markedet brukbart. Så selskapet som sådan har hatt noen veldig gode år. For Universal ser bildet veldig ujevnt ut. Og markedet totalt er fallende. Når vi vet at verdensmarkedet de tre siste årene har falt med 30 prosent, er det klart at det også gjelder for Universal, sier Petter Singsaas i Universal Music Norge.