Ny forskning: Sex selger ikke varene dine

Bedrifter som spiller på sex bommer, ifølge amerikansk forskning. Folk som ser seksualiserte reklamer husker det sensuelle budskapet, men ikke produktet det reklameres for.

Bilprodusenten Skoda brukte modeller for å vise frem bilen under bilmessen i Frankfurt i 2016.

KVINNER PÅ PANSERET: I mange år har det vært vanlig med kvinner på panseret i bilreklamer. Bilprodusenten Skoda brukte modeller for å vise frem bilen under bilmessen i Frankfurt i september 2016.

Foto: KAI PFAFFENBACH / Reuters

Kvinnekroppen som blikkfang er ikke et uvanlig syn i reklamer som spiller på sex. Lettkledde damer på et bilpanser, halvnakne damer på en solseng eller glinsende, halvåpne lepper er ofte brukte kombinasjoner i reklameverdenen.

Men en analyse av nesten 80 forskjellige studier viser det at sex ikke selger produkter. Det skriver Forskning.no.

Konsernsjef og styreleder i Trigger, Preben Carlsen, var ikke overrasket over resultatet av studiene.

Preben Carlsen

IKKE OVERRASKET: Preben Carlsen i Trigger var ikke overrasket da han hørte om resultatet av forskningen.

Foto: Trigger

– Bruker man seksuelle elementer på en kynisk måte, så er man på ville veier som merkevare, mener Carlsen.

Han sier at det er et fenomen som går tilbake til 80-tallet da det handlet om å sjokkere og provosere i reklame. Carlsen mener at det stilles helt andre krav for å nå en potensiell kunde i dag.

– Nå handler det om å bidra positivt til verden og bety noe for kunden i form av personlig relevans og algoritmer, sier Carlsen.

Algoritmer kan kartlegge personlige interesser gjennom sosiale medier og gi deg den reklamen som er relevant for deg.

– Det finnes unntak

Asle Fagerstrøm

PROFESSOR: Asle Fagerstrøm er professor i markedsføring på Westerdals og har spesialisert seg i økonomisk psykologi.

Foto: Birger Kolsrud Jåsund / NRK

Asle Fagerstrøm er professor i markedsføring ved Westerdals. Han mener at funnene fra den amerikanske forskningen er interessant fordi det har vært vanlig å anta at sex selger.

Ifølge professoren bør det være en sammenheng mellom det seksualiserte budskapet og produktet man prøver å selge.

– Hvis du knytter noe sensuelt til en bil, så ser jeg ikke helt sammenhengen mellom det sensuelle og hva produktet kan gi konsumenten, sier Fagerstrøm til NRK.

Carlsen og Fagerstrøm er enige om at det likevel finnes unntak hvor det er tilfelle at sex selger.

– Når Kondomeriet markedsfører sine produkter så er det en åpenbar sammenheng mellom det sensuelle i reklamebudskapet og det produktet kan gi til konsumenten, sier Fagerstrøm.

Lettkledde kvinner og biler

Linda Tollefsjord er tidligere glamourmodell og har selv vært jenta på panseret. Hun har inntrykk av at seksualiserte reklamer handler mest om å trekke oppmerksomhet.

Linda Tollefsjord

GLAMOURMODELL: Linda Tollefsjord har en lengre karriere som glamourmodell og har selv vært med i slike reklamer.

Foto: Privat

– Folk kikker nok litt ekstra når det er en lettkledd dame ved siden av. Også får de kanskje øye på bilen etterpå, sier Tollefsjord.

Fagerstrøm er enig med glamourmodellen.

– Det sensuelle er knyttet til våre primærbehov og det er åpenbart at et budskap som har noe sensuelt i seg vekker oppmerksomheten, sier Fagerstrøm.

Preben Carlsen i PR-byrået Trigger mener at det seksuelle har sterk kraft og en stoppeffekt.

– Folk er blitt vant til stoppeffekten og blir ikke like provosert eller sjokkert som de gjorde før, sier Carlsen.

Kulturstrøm

  • Ariana Grande til Noreg

    Popartisten Ariana Grande skal spele konsert i Oslo i oktober 2019. Artistens siste musikkvideoen brukte mindre enn 34 minutt å passere ein million visingar på Youtube denne månaden. Ingen annan video på nettstaden har nådd milliongrensa så raskt.

  • «Radio Gaga» blir eget blad

    Tegneserien «Radio Gaga» blir et eget seriehefte etter at bladet Pondus brøt med utgiveren Egmont. Tegneseriestripen var en fast del av bladet inntil bruddet. «Radio Gaga» skal utkomme ni ganger i 2019, ifølge en pressemelding fra Egmont. Serien som skildrer livet og dramaet som foregår rundt en kaotisk radiostasjon, er laget av Øyvind Sagåsen. (NTB)

    Øyvind "Flis" Sagåsen er serieskaperen bak "Radio Gaga"
    Foto: Egmont / Handout / NTB Tema
  • Facebook størst på pengeinnsamling

    84 prosent av norske ideelle organisasjoner brukte i fjor Facebook til å samle inn penger, viser en undersøkelse gjort av Norsk innsamlingsråd og rådgivningsselskapet Deloitte. Det er en økning på 40 prosent fra året før, og gjør at Facebook har gått forbi direktereklame som det mest brukte innsamlingsverktøyet.