– Jeg ville egentlig bare ta selskapet på kornet, sier Henrik Torjusen.
Med parodi-videoer har Fredrikstad-gutten gått viralt på TikTok. Han har lagd egne varianter av kjente reklamevideoer – fra helt tilbake til 2010.
Humoren har blitt godt mottatt.
– Jeg lagde først videoer som handler om fysikk og kjemiprosesser fordi det er det jeg studerer, men så satt jeg på jobb og tenkte hvorfor ikke, sier han.
Som sagt, så gjort. Så langt er videoene sett over 4 millioner ganger.
– Jeg tror det handler om at videoene fra selskapene sånn egentlig er teite, og at folk synes en parodi gjør det enda morsommere, sier 24-åringen.
Selskapene skaper mentale knagger
Parodi-rekken startet han med å etterligne OneCalls reklamevideo fra 2010. Den første av selskapets totalt 47 reklamer på 2010-tallet.
I videoene som ble sendt på flere norske TV-kanaler går grunnlegger Øistein Eriksen fra rom til rom, mens han ser i kamera og snakker.
I bakgrunnen står statister som illustrerer det Eriksen snakker om.
– Jeg har blitt parodiert mange ganger opp igjennom årene, og dette synes jeg er morsomt. Jeg er overrasket over at den fortsatt lever, sier Eriksen i dag.
Da reklamen ble lagd visste han ingenting om hvordan den kom til å bli tatt imot.
– Vi tok en sjanse da vi lagde den type reklame. Det er fascinerende og overraskende at folk fortsatt parodierer den, og dermed husker den, sier han.
En slik reklame påvirker folk selv 13 år senere, mener professor i forbrukerpsykologi ved NHH, Helge Thorbjørnsen.
– Disse type selskapene tar slike grep for å skille seg ut og bygge kjennskap. De prøver å skape mentale knagger i hodet på folk, sier Thorbjørnsen.
– Veldig personpreget reklame
Professoren tror slike «teite» og «banale» videoer kan ha lang levetid, og at folk han parodiere dem fordi de er enkle.
– Det er mange reklamer opp igjennom tiden som har vært ganske teit og mislykket, som likevel har fungert. Folk husker disse reklamene når de skal velge produkter, sier han.
7 av 10 norske barn på sosiale medier synes de får for mye reklame på sosiale medier, viser nye tall fra Medietilsynet.
Disse reklamene vil bli vanskeligere å ha et forhold til om for eksempel ti år, mener reklameekspert og dosent Trond Blindheim ved Høgskolen i Kristiania.
– Nå får vi det på telefonen ut ifra hva vi søker på, og det er veldig personrettet reklame. Sånn var det ikke før, da fikk vi reklamer gjentatt om igjen og om igjen, sier Blindheim.
Henrik Torjusen håper å kunne fortsette med slike parodi-videoer i lang tid.
– Folk liker det, så da er det egentlig bare å lage mer av det, sier han.
Tenker du på noe?
Hei!
Har du lyst til å tipse meg om en mulig sak? Ta gjerne kontakt på e-post.