– Jeg er sjokkert over det som skjer i USA og en del andre land. Jeg føler at man flere steder har latt frykten og hatet ta over. I et opprør mot det skriver jeg «Let love win» på alle mine design, sier Veronica B. Vallenes til NRK.
Den norske motedesigneren mener alle bør bruke kanalene de har tilgjengelig for å ta avstand fra Trumps innreiseforbud.
Tirsdag viser hun kolleksjonen sin under Oslo Runway, den norske moteuken.
Vallenes vil fremme et budskap om kjærlighet og inkludering med kolleksjonen sin.
Hun mener utviklingen i samfunnet er skremmende og bærer preg av en «oss mot dem»-tankegang.
– Man må bruke de kanalene man har for å si sin mening. Gjør mange nok det, så kan det nå frem, sier Vallenes.
- Les også:
Norge en motenasjon i vekst
Vallenes, som bor og jobber i København, mener Norge har utviklet seg stort som motenasjon på kort tid.
– Da jeg flyttet til København var det fordi mye av norsk mote ikke passet med min tankegang. Det var rett og slett mye som ikke var brukbart, forteller motedesigneren.
Vallenes har fått mye positiv omtale både i Norge og Danmark, og har vunnet flere utmerkelser og priser.
– Basert på tidligere kolleksjoner vil jeg si at hun er en faglig sterk designer som har utviklet et tydelig skandinavisk konsept. Hun er glad i å leke med volum og silhuetter. Plaggene er anvendelige med en liten tvist, sier Jorun Aartun, næringslivsjournalist i DN og forfatter av boken «Avkledd – på innsiden av den norske motebransjen».
- Les også:
– Seriøs plattform
Vallenes mener at arrangørene bak Oslo Runway har lyktes i å skape en ny norsk moteuke.
– De har skapt et velfungerende utstillingsvindu for norsk mote her hjemme, slik det lenge har vært tradisjon for i våre naboland. Det er viktig for bransjens vekst og utvikling at designerne får vist frem kolleksjonene sine på en profesjonell måte, sier hun.
Ifølge Vallenes er Oslo Runway en etterlengtet og serøs plattform.
– Men vi er helt avhengig av at norsk næringsliv og politikere støtter opp om det, sier Vallenes.
I august i fjor sa arrangøren bak Oslo Runway, This Is PR, at moteuken avsluttes etter visningene i februar 2017 dersom de ikke får mer penger. Det er ennå ikke sikkert om arrangementet får ny finansiering.