Hopp til innhold

Röyksopps private og pinlige favorittlåter

Röyksopp-musiker Torbjørn Brundtland synes barnestjernen Leif Garretts svisker og elleville hårmanke på 1970-tallet er det flaueste som finnes. Likevel tror han musikken han og partner Svein Berge lager er litt influert av den.

Torbjørn Brundtland og Svein Berge, bedre kjent som Röyksopp, er på Platedate i NRK P2-programmet Kulturhuset. De har blant annet med seg en låt som gave til hverandre, og ikke minst en låt som er spesielt flau. (sendt 30. sept. 2016)

Röyksopp deler låtene som formet dem musikalsk, i programmet Platedate i NRK P2s studio på Marienlyst.

Hvilken musikk vekket elektronika-duoen Röyksopp musikalsk, og hva får dem ut på dansegulvet? Her er låtene fra 1970,- 1980,- og 1990-tallet som du ikke ante hvor viktige er for to av Norges mest prisbelønte musikere.

Svein Berge

Svein Berge i radiostudio hvor han både gir og får en låt i gave av band-partneren i Röyksopp.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

Torbjørn Brundtland og Svein Berge møter hverandre på Platedate i NRK P2, for å spille låtene for hverandre for første gang. De skal dessuten gi en låt i gave til hverandre.

De viktigste låtene for Svein Berge

Hvilken musikk vil du gi til din date i studio dag?

Electronic Circus: «Direct Lines»
– Post-punk er normalt en turn-off for Torbjørn og meg, men denne er mer over i New Wave-segmented. Den er kantete, sier Svein Berge om låten han gir til sin band-partner.

Hvilken musikk vekket deg musikalsk?

Kraftwerk: «Homecomputer»
– Det sier kanskje litt om hvorfor Torbjørn og jeg har valgt samme band, og det sier sikkert noe om hvorfor vi «connected» som barn. I 11-12-årsalderen hadde vi ganske merkelige musikk-preferanser i forhold til andre barn. Pappa hadde Beatles og Abba på plate, men jeg var fascinert av verdensrommet som liten gutt. Jeg var veldig interessert i roboter og rare lyder. «Homecomputer» ble jeg interessert i på denne tiden.

Hvilken musikk får deg alltid ut på dansegulvet?

D-Train: «Keep Giving Me Love» (Labor of Love Mix)
– Når jeg kjenner det treffer i hoften eller skrotum, dras jeg ut på gulvet. Det er også veldig virtuost spilt, og en god blanding av tradisjonelle instrumenter og synther. Det var de gode på i perioden 1981-1994.

Hva er ditt flaueste musikalske øyeblikk?

Eric B & Rakim: «Let The Rythm Hit´Em (Omega One Remix)
– Det er egentlig ingenting flaut i dem, men den lå øverst i platebunken da jeg skulle hit. De er pionerer innen for sitt rap-falt, med monotone replikker. Vi var begge fan av Run D.M.C, som er en slags link til denne låten.

Hvilken musikk har gjort sterkest inntrykk på deg?

Depeche Mode: «Never Let Me Down Again»
– En låt som oppsummerer mye av det jeg liker ved musikk, og som du tidvis finner igjen i vår musikk. Denne betyr veldig mye for meg.

Torbjørn Brundtland velger disse låtene

Hvilken musikk vil du gi til din date i studio dag?

Borghesia - «I Forgot» (fra albumet «Escorts and Models»)
– Jeg har forsøkt å finne noe som Svein ikke forventer. Vi begynte en form for utforsking, mer enn noe annet i starten med Röyksopp. Denne var en av tingene vi begge bet oss merke i. Det er litt vanskelig å forklare hva vi liker med den. Den gir et smil om munnen, for det er et selvhøytidelig band det er snakk om. Musikken kan beskrives som industriell synth, og selv om vi ikke hører så mye på denne sjangeren i dag, var dette til stor inspirasjon for oss på den tiden, sier Torbjørn Brundtland.

Hvilken musikk vekket deg musikalsk?

Kraftwerk:- «Kometenmelodie 1»
– Jeg var 7 år. Tanten til en kompis hadde en kassett med “mystisk” musikk på. Det skulle være noe “farlig” med dette. Jeg fikk høre, og oppdaget for første gang å bli hensatt til en “annen verden”, skapt av abstrakt, elektronisk lyd.

Hvilken musikk får deg alltid ut på dansegulvet?

Blackstreet feat. Dr. Dre and Queen Penn:- «No Diggity»
– Når mange mennesker smiler og danser, kan musikken være nesten hva som helst. Men noe musikk får meg til å ikke klare å sitte stille. Dette er programmering av trommelyder med en menneskelig «feeling» på sitt beste. Her går datamaskiner og mennesker hånd i hånd.

Hva er ditt flaueste musikalske øyeblikk?

Leif Garrett: «When I think Of You»

– Ikke direkte «flaut», men er relatert til flauhet. Leif Garrett var en barnestjerne skapt av kommersielle interesser på1970-tallet. Hans hårmanke, klesstil og positurer framsto som fullstendig latterlige for oss ungdom sent 1980 tallet og tidlig på 1990-tallet. Vi så på bildene i platecoveret, og lo og koste oss. Samtidig vokste musikken gradvis for oss. noe som begynte som en musikalsk spøk for oss, ble etter hvert satt pris på på alvor.

– Enten har jeg kommet meg videre, eller så har jeg blitt ødelagt, sier han og smiler.

Hvilken musikk har gjort sterkest inntrykk på deg?
Pachanga Boys: «Time»

– Dette er på ingen måte mitt største musikalske øyeblikk, for da klarer jeg ikke å velge ett spesifikt. Det er snarere et musikkstykke som betyr mye for meg, og som jeg ofte kommer tilbake til. Det føles som skapt for meg og min musikksmak fordi musikkstykket rommer det man selv legger i det. Poenget er at man skal gjøre den til sin egen. Denne blir med meg resten av livet.

Röyksopp - Torbjørn Brundtland og Svein Berge

– Det finnes jo ikke lenger, men du finner det litt i goth-musikk og hos Marilyn Manson. Det er jernrør, skinn og lær, pisk og politikk bakt inn i en slags balkansk sfære. Det er veldig lenge siden jeg har hørt, og stas, sier Svein Berge i Platedate-studio på NRK om å få låten «I Forgot» i musikalsk gave av Torbjørn Brundtland.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters