Hopp til innhold

Rockeband satser på julegensere

Julegensere blir bare mer og mer populære. Nå har til og med band og musikkgrupper laget sine egne versjoner. – Kanskje vi kommer med en julegenser om 7–8 år, sier Egil Hegerberg i Black Debbath.

Volbeat julegenser
Foto: EMP-shop

I dag, 16. desember, er det National Ugly Sweater Day i USA, men over hele verden kan man se julegensere i butikkvinduene. Nå har til og med rockeband laget sine egne versjoner.

Handler om penger

Edward Aten, daglig leder for nettbutikken Merchbar, sier til NRK at han tror band og artister har det gøy når de setter sammen julegensere for fansen sin.

– Stygge julegensere gir dem en anledning til å ha det morsomt og ikke ta alt så høytidelig, sier Aten.

Egil Hegerberg

Egil Hegerberg, kjent fra Bare Egil Band og Black Debbath, sier rockeband gir ut julegensere for å tjene penger.

Foto: Holm, Morten / NTB scanpix

Egil Hegerberg i heavy metal-bandet Black Debbath sier derimot at julegenserne hovedsakelig er laget for å tjene penger.

– Rockeband er glad i å tjene penger. Hovedkapitalen er merkenavnet ditt, og man går målrettet og systematisk gjennom alle produkter i verden for å sette navnet sitt på det og tjene mer penger, sier han.

Hegerberg sier også at det kan være en erstatning for å gi musikkalbum i julegave.

– Ingen trenger egentlig noe særlig, men alle må kjøpe julegaver til hverandre. Man gir ikke album fordi all musikk er på nett, så da gir man julegenseren til favorittbandet i stedet.

– Kundene spør etter dem allerede i august

Nina Akesson i EMP Norge sier til NRK at bandjulegenserne er de absolutt mest populære produktene de selger i nettbutikken.

– Kundene spør etter dem allerede i august. Mange er opptatt av å vise hvilken musikk man hører på og være personlig, men samtidig kan ingen komme å si at de ikke «har pyntet seg til jul», sier Akesson.

Ingen norske bandjulegensere

Det er foreløpig ingen norske rockeband som har julegensere, og Hegerberg tviler på at Black Debbath eventuelt vil bli det første.

– Vi noterer det bak øret, så kanskje vi kommer med en julegenser om 7–8 år når alle andre har sluttet med det og det blir retro. Da kan vi dra på juleturne, gi ut dobbel juleplate og en julegenser, sier han.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters